5 грудня 2023 року відбувся Demo Day, в межах якого бізнеси, які успішно завершили акселераційну програму Impact Business, представили свої проєкти інвесторам. Двоє випускників — сільськогосподарський кооператив «Файна поляна» та компанія «Україна без сміття» — отримали гранти на розвиток на суму 20 000 євро.
У матеріалі розповідаємо про історію успіху компанії Євгенії Аратовської — «Україна без сміття».
Як все починалося
Ідея створення екоорганізації виникла у Євгенії Аратовської у 2014 році, яка дуже хотіла змінити культуру поведінки з відходами в Україні. Сміттєві баки, в яких копирсаються безхатьки, аж ніяк не надихали на сортування. Євгенія разом з однодумцями вирішили надати українцям альтернативу і показати, що сміттєвий досвід може бути зовсім іншим. Свідомим і приємним.
У перші роки існування «Україна без сміття», окрім просвітницької діяльності, зосередила свою увагу на вивезенні макулатури та пластику з офісів. За 3 роки послугою, яку назвали «Зелений офіс», скористалися понад 3 тисячі компаній. На зароблені гроші у 2017 році відкрили першу сортувальну станцію. У 2018 — ще одну, вже на 600 кв.м.
Пандемія коронавірусу та локдаун внесли свої корективи: офіси не працювали, а люди сиділи вдома. «Україна без сміття» переключила свою увагу на кінцевих споживачів, запропонувавши їм за окрему плату відправляти вторсировину поштою або віддавати кур’єру. Ідея багатьом сподобалася: за час локдауну кількість клієнтів компанії збільшилася у 4 рази, а річний оборот компанії у 2021 році склав 13 млн грн. Але головне — своїм прикладом Євгенія і команда надихнули інших підприємців спробувати себе в цій сфері.
За словами Євгенії, аби кількість людей, які хочуть сортувати збільшувалася, необхідно зробити так, щоб сортувальна культура була зручною і зрозумілою. Тобто змінити ситуацію з «Я мушу це робити» на «Мені подобається це робити».
Вплив програми Impact Business
Попри усі складнощі та виклики, пов’язані з повномасштабною агресією росії, завдяки участі у програмі «Україна без сміття» у 2023 році вийшла на показники 2021 року і має амбітні плани розвитку. У вересні 2023 року компанія оголосила про перезапуск, позиціонуючи себе як імпакт-бізнес. Це формат діяльності, коли продають товари чи послуги, однак реалізовані кошти спрямовують на розв'язання соціальної проблеми й масштабування соціального впливу компанії. Наважитися на таке рішення допомогли ментори програми Impact Business.
Участь в акселераційній програмі допомогла чітко сформулювати ключові меседжі для послідовників, а отриманні знання допомогли розробити і почати реалізовувати імпакт-стратегію, просуваючи високі стандарти у сфері сортування.
На що витратять грант
20 000 євро підуть на проєкт із встановлення та функціонування другої сортувальної капсули в одному з київських ЖК. Капсула — це міністанція сортування на основі морського вантажного контейнера. На площі 15 кв.м встановлено 26 видів контейнерів для різних видів вторсировини. Перша така капсула розташована на території одного з бізнес-центрів у Києві.
Грант надає можливість встановити капсулу на території одного з житлових комплексів і переконатися, що бізнес-модель працює і її можна масштабувати, запускаючи франшизу. За півроку-рік вже будуть реальні результати, з якими можна йти на перемовини з іншими житловими комплексами.