Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Компанія «Україна без сміття»: як випускники акселераційної програми Impact Business заробляють на смітті та привчають українців до сортування відходів

26.12.2023, 22:00
Story Image

5 грудня 2023 року відбувся Demo Day, в межах якого бізнеси, які успішно завершили акселераційну програму Impact Business, представили свої проєкти інвесторам. Двоє випускників — сільськогосподарський кооператив «Файна поляна» та компанія «Україна без сміття» — отримали гранти на розвиток на суму 20 000 євро.
У матеріалі розповідаємо про історію успіху компанії Євгенії Аратовської — «Україна без сміття».

 

Як все починалося

Ідея створення екоорганізації виникла у Євгенії Аратовської у 2014 році, яка дуже хотіла змінити культуру поведінки з відходами в Україні. Сміттєві баки, в яких копирсаються безхатьки, аж ніяк не надихали на сортування. Євгенія разом з однодумцями вирішили надати українцям альтернативу і показати, що сміттєвий досвід може бути зовсім іншим. Свідомим і приємним.

У перші роки існування «Україна без сміття», окрім просвітницької діяльності, зосередила свою увагу на вивезенні макулатури та пластику з офісів. За 3 роки послугою, яку назвали «Зелений офіс», скористалися понад 3 тисячі компаній. На зароблені гроші у 2017 році відкрили першу сортувальну станцію. У 2018 — ще одну, вже на 600 кв.м.

Пандемія коронавірусу та локдаун внесли свої корективи: офіси не працювали, а люди сиділи вдома. «Україна без сміття» переключила свою увагу на кінцевих споживачів, запропонувавши їм за окрему плату відправляти вторсировину поштою або віддавати кур’єру. Ідея багатьом сподобалася: за час локдауну кількість клієнтів компанії збільшилася у 4 рази, а річний оборот компанії у 2021 році склав 13 млн грн. Але головне — своїм прикладом Євгенія і команда надихнули інших підприємців спробувати себе в цій сфері.

 

Відходи, які опиняються на звалищі, можуть бути перероблені. Ми забруднюємо довкілля і викидаємо гроші на звалища замість того, щоб використовувати потенціал переробних підприємств і живити економіку, роблячи її циклічною, а не лінійною. 80% українців готові сортувати сміття, але їх не влаштовує стара сервісна модель з баками на вулиці. Споживачам потрібні сучасні рішення та нова інфраструктура.
Євгенія Аратовська
 

За словами Євгенії, аби кількість людей, які хочуть сортувати збільшувалася, необхідно зробити так, щоб сортувальна культура була зручною і зрозумілою. Тобто змінити ситуацію з «Я мушу це робити» на «Мені подобається це робити».

 

Вплив програми Impact Business

Попри усі складнощі та виклики, пов’язані з повномасштабною агресією росії, завдяки участі у програмі «Україна без сміття» у 2023 році вийшла на показники 2021 року і має амбітні плани розвитку. У вересні 2023 року компанія оголосила про перезапуск, позиціонуючи себе як імпакт-бізнес. Це формат діяльності, коли продають товари чи послуги, однак реалізовані кошти спрямовують на розв'язання соціальної проблеми й масштабування соціального впливу компанії. Наважитися на таке рішення допомогли ментори програми Impact Business.

 

Бізнес-вектор був у діяльності УБС давно, але багато хто продовжував сприймати компанію лише як громадську організацію, яка «виживає» завдяки донатам. Ми хочемо змінити це, тому чітко заявляємо, що ми — імпакт-бізнес. Адже зараз уся допомога має йти на ЗСУ. Якщо ми будемо в статусі тих, хто теж потребує допомоги та донатів, це недоречно. Ми маємо заробляти та забезпечувати своє функціонування самі. Ми повинні бути незалежними й навіть самим мати змогу донатити іншим.
Євгенія Аратовська
 

Участь в акселераційній програмі допомогла чітко сформулювати ключові меседжі для послідовників, а отриманні знання допомогли розробити і почати реалізовувати імпакт-стратегію, просуваючи високі стандарти у сфері сортування.

 

На що витратять грант

20 000 євро підуть на проєкт із встановлення та функціонування другої сортувальної капсули в одному з київських ЖК. Капсула — це міністанція сортування на основі морського вантажного контейнера. На площі 15 кв.м встановлено 26 видів контейнерів для різних видів вторсировини. Перша така капсула розташована на території одного з бізнес-центрів у Києві.

 

My image

 

Грант надає можливість встановити капсулу на території одного з житлових комплексів і переконатися, що бізнес-модель працює і її можна масштабувати, запускаючи франшизу. За півроку-рік вже будуть реальні результати, з якими можна йти на перемовини з іншими житловими комплексами.

 

Нам важлива відповідальність і те, що ми не можемо дозволити, щоб наш франчайзі втратив гроші і розчарувався у самій ідеї. Наше завдання — зробити сортування фінансово привабливим для підприємців. Усі проєкти УБС були фінансово успішними з початку запуску першої станції сортування. Ми були сталими завжди, але хочемо, щоб це вдавалось і партнерам, які не мають такого імені, а скористаються нашою франшизою.
Євгенія Аратовська
 

 

Довідково:

  • Акселераційна програма Impact Business була вперше представлена в січні 2023 року в Давосі. Програма містила 11 модулів теоретичного курсу, обмін інформацією з понад 30 менторами й експертами, а також практичне застосування здобутих знань. Під час проходження програми бізнеси ознайомилися з тонкощами імпакт-економіки та розвинули навички, необхідні для інтеграції соціального складника у свою бізнес-стратегію.
  • Акселераційна програма Impact Business ініційована Impact Force, реалізована у партнерстві з SILab Ukraine та за підтримки Міністерства цифрової трансформації України, Офісу з розвитку підприємництва та експорту і національного проєкту Дія.Бізнес.
  • Грантове забезпечення в межах проєкту надано Українським соціальним венчурним фондом за програмою Collaborate for Impact, що фінансується Європейським Союзом і реалізується у партнерстві з Impact Europe.
Impact Business
Історія від
Impact Business
Акселераційна програма
Інші історії
logo
Історії успіху
Impact Business: творити зміни може кожний
23 учасники акселераційної програми Impact Business своїми історіями та прикладом доводять — можливості робити позитивні зміни й мати помітний соціальний вплив не залежать від розміру компанії чи галузі, в якій вона працює.
logo
Історії успіху
Ягідний кооператив «Файна поляна»: випускники акселераційної програми Impact Business об’єднали фермерів і залучають громаду та ВПО до агропідприємництва
Історії успіху
Як навчання за програмою «Train the Trainers 2.0» допомогло відкрити власну консалтингову компанію
Оксана Старостіна працювала у великій компанії з виробництва кондитерських виробів і паралельно навчалася за інтенсивною довгостроковою програмою «Train the Trainers 2.0» (нова назва з 2023 року — Export Consultants Mastery) для експортних консультантів.
logo
Історії успіху
Зміцнення партнерства та вплив BIOFACH на експортну історію Поділляагробізнес
Компанія «Поділляагробізнес» створена у 2015 році на Вінниччині й на початку своєї діяльності займалася виробництвом та експортом борошна й пшеничної висівки.