Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Як бізнесу стати інклюзивним та брати на роботу людей з інвалідністю?

22.02.2021, 11:00
Story Image

Різноманіття — це факт, інклюзивність — це вибір. І цей вибір роблять все більше бізнесів, які розуміють, що чим різноманітніша команда — тим відповідальнішими вони стають, тим більше переваг вони отримують. Які ж кроки потрібно зробити власникам та менеджерам компаній, що вирішили стати на шлях безбар’єрності?

 

З чого почати?

Отож, ви вирішили розбудовувати інклюзивну політику всередині компанії. 

  • По-перше, вітаємо, адже ваша команда стане більш різноманітною, а значить, і більш ефективною. Про це свідчить багато досліджень. 

  • По-друге, слід дотримуватися принципу, що насамперед ви шукаєте людину відповідної кваліфікації і досвіду, а вже коли її професійні якості вам підходять, тоді можна починати розмову про додаткові умови.

  • По-третє, ваше рішення має бути зафіксованим у внутрішній політиці компанії. Ви можете переробити правила поведінки на робочому місці, наприклад, додати туди пункти про недискримінацію людей за будь-якими ознаками та повагу до різноманіття. Спиратись при цьому можна на Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»

  • По-четверте, ознайомте менеджмент та решту команди з оновленими правилами, щоб кожен був на одній хвилі з вами. 

 

Де шукати потенційних співробітників?

Це дуже поширене питання для власників та менеджерів бізнесу. І перше, що ми порадимо: використовуйте власні ресурси. Це може бути ваш сайт та соцмережі підприємства або навіть і персональна сторінка з дисклеймером про те, що ваша компанія інклюзивна і вибудовує політику безбар’єрності для своїх співробітників, партнерів та клієнтів.

Як варіант можна звернутись до Центру зайнятості у вашому місті або потоваришувати із центрами професійно-технічної освіти (ЦПТО), які готують різних фахівців.

Існує низка організацій, які із задоволенням поширять інформацію про доступні вакансії у вашій компанії. Наприклад, ГО «Боротьба за права», яка якраз і займається підтримкою людей з інвалідністю та одночасно навчанням бізнесу, як бути інклюзивним, або Група активної реабілітації, ІнваФішки, Відчуй чи Доступно.UA. У цих організаціях сильні ком’юніті і вони можуть поширити інформацію про потенційні вакансії серед зацікавлених людей. 

Корисним інструментом також буде і телеграм-канал Можливості, який публікує оголошення про вакансії, стипендії та стажування. А також сайт Центру зайнятості вільних людей (ЦЗВЛ), де є можливість сповістити про нову вакансію.

Звичайно, ви можете розміщувати оголошення на сайтах вакансій. У тексті оголошення слід зазначити рівень зручності та доступності вашого офісу для людей з інвалідністю або що ваш бізнес є безбар’єрним та інклюзивним. Тоді для людини з інвалідністю це вже буде сигнал, що вона може подати резюме у таку компанію. 

 

Яку роботу пропонувати і як скласти опис вакансії?

Вигадувати для людини з інвалідністю щось специфічне не потрібно. Просто оцініть свій бізнес, подумайте, які вакансії або процеси у вас ще не закриті, і шукайте на ці місця відповідного фахівця. 

Власне, тепер поговоримо про те, як варто складати опис вакансії. 

Юлія Ресенчук, президентка Благодійного фонду «АІК», каже, що краще зазначати в описі, що ви готові взяти на роботу людину з інвалідністю: «Тоді шансів більше, що кандидат відгукнеться. Люди з інвалідністю зазвичай бояться подати свою кандидатуру, якщо вони бачать опис «звичайної» вакансії — без уточнень». 

Але говорити, що ви шукаєте на роботу тільки людину з інвалідністю, теж може бути некоректно. Інколи це може здаватися таким, ніби компанія просто хоче закрити квоту (сьогодні, згідно із законом, якщо у компанії від 8 до 25 працівників, працедавець має взяти на роботу не менше однієї людини з інвалідністю; якщо більше 25 — 4% від штату). Згідно з опитуванням, багато професійних фахівців, які мають вади здоров’я, не переглядають такі вакансії, побоюючись, що робота, яку пропонують, з не дуже добрими умовами.

 

Як же тоді прописати вакансію так, щоб її не оминули? 

  • Перше — вказати, що ваша компанія відкриває нову вакансію і зокрема розглядає можливість взяти на цю позицію людину з інвалідністю. Це і стане конкретним сигналом, що ви відкриті до різних людей.

  • Друге — якомога точніше опишіть вимоги до людини: що вона має знати та вміти, якими навичками має володіти, чи має в неї бути водійське посвідчення (можливо, ви шукаєте людину, яка буде займатись перевезеннями) тощо.

  • Третє — розкажіть про ті обов’язки, які співробітник виконуватиме, щоб він чи вона могли оцінити свої здібності. Описуйте теж детально: робити дзвінки по 30 разів на день, розвозити інших співробітників, вести електронний документообіг.

  • Четверте — опишіть умови роботи. Людині важливо розуміти, чи очікують від неї щоденної роботи в офісі, чи можливий варіант дистанційної роботи або 50/50, чи є у компанії можливість організувати трансфер для співробітника  та ін. Саме в цьому розділі ви можете акцентувати увагу на тому, що ваша компанія інклюзивна, а ваш офіс чи виробництво доступні та оснащені. Це також буде ще одним сигналом для людини з інвалідністю, що її дійсно чекають на новому робочому місці.

 

І головне, не бійтеся, якщо щось піде не так, як ви собі запланували, і ви не одразу зможете натрапити на свою людину. Адже людський фактор ніхто не скасовував. Просто не звертайте зі своєї інклюзивної стежки, якщо ви вже на неї стали.  І якось ви з вашим новим співробітником обов’язково зустрінете одне одного.   

Цю публікацію створено в межах ініціативи Олени Зеленської «Без бар’єрів». Публікація підготовлена ГО «Безбар’єрність» за підтримки Міністерства цифрової трансформації України в рамках проєкту ПРООН «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні», що реалізовується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії.

«Бізнес без бар’єрів» — спільнота компаній, об'єднаних навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців.

ГО «Безбар’єрність»
Історія від
ГО «Безбар’єрність»
Центр координації експертизи та промоції безбар’єрності
Інші історії
logo
Бізнес без бар'єрів
Фокстрот розповів, кому і як допомагав протягом трьох місяців війни
Техніку від ритейлера отримали майже 200 військових частин ЗСУ та Нацгвардії, 62 громадські та 42 волонтерські організації, 37 лікарень та військових шпиталів, 19 загонів рятувальників у регіонах тощо.
logo
Бізнес без бар'єрів
ПриватБанк продовжує працювати і тримати фінансовий фронт
Завдяки роботі ПриватБанку мільйони людей отримують зарплати, волонтери збирають кошти, щоб забезпечити і військових, і цивільних усім найнеобхіднішим.
logo
Бізнес без бар'єрів
Мережа магазинів «Фора»: працюємо на перемогу
З початку повномасштабної війни «Фора» активно допомагає продуктами та предметами першої необхідності армії, теробороні, медикам, Нацполіції та волонтерам, які готують їжу для захисників.
logo
Бізнес без бар'єрів
Співробітники ДТЕК Мережі працюють 24/7, щоб світло перемогло темряву
З початку повномасштабної війни енергетична інфраструктура набула особливого значення для всієї країни. Електричні мережі стали не просто джерелом світла у будинках українців, а основою забезпечення життєдіяльності нашої держави.