Наталія Ольшанська — підприємиця, співзасновниця сімейної компанії Famberry з виробництва натуральної продукції з кизилу, яка розташована в місті Запоріжжя. У саду сім’ї Ольшанських зібрана найбільша колекція кизилу в Європі, але наразі сад перебуває під окупацією ворога.
Попри всі труднощі, повʼязані з повномасштабною війною, Наталія знайшла в собі сили й непохитну віру у свій бізнес: заповнила заявку на участь в освітньо-грантовій програмі «Початок», успішно пройшла навчання на базі центру підтримки підприємців Дія.Бізнес у Кривому Розі. За результатами освітнього етапу проєкту підприємиця залучила 3 000 доларів США, а також здобула перемогу у фінальному заході Grand Pitch Day, додатково залучивши 5 000 доларів США на розвиток виробництва.
Наталія має медичну середню освіту, дві вищі освіти та науковий ступінь. Однак, протягом 30 років сім’я Ольшанських активно веде підприємницьку діяльність. У 1990-ті роки вони одними з перших в Україні розпочали виробництво «Дока-хліба» за визначеною рецептурою на умовах франчайзингу, а також створили мережу магазинів з продажу хлібобулочних виробів та напівфабрикатів.
Ольшанські вирішили кардинально змінити вектор руху, зайнявшись сільським господарством. Згодом вони засіяли близько 3 000 гектарів поля під зернові, а у 2013 році відновили закинутий сад загальною площею 14 гектарів та почали міркувати над тим, які рослини краще посадити.
Чоловік Наталії запропонував вирощувати кизил, оскільки поруч з їхнім будинком уже росло деревце цієї рослини. Подружжя помітило, що кизил невибагливий, морозостійкий і врожайний, а також не потребує складної агротехніки. Крім того, конкуренція на ринку цієї ягоди в країні була невисокою, адже на той час люди мало знали про корисні та смакові властивості кизилу.
Першу партію посадкового матеріалу вони закупили в Криму. Проте після окупації треба було шукати нових постачальників. Стали плідно співпрацювати з Національним ботанічним садом імені М. М. Гришка НАН України та зі Світланою Кліменко — професоркою і відомою селекціонеркою. Саме вона створила понад 25 сортів українського кизилу, які зараз цінують у всьому світі.
Протягом останніх 10 років подружжя активно вирощувало кизил, їм вдалося масштабувати бізнес і навіть вийти на міжнародний ринок з власною продукцією. Цілі були досить амбітними, проте все змінилося через повномасштабну війну.
11 серпня 2022 року в сім’ї Ольшанських сталося велике горе — у танковому бою в селі Степове, захищаючи Україну, загинув син подружжя — Данило. Хлопець був добровольцем ротно-тактичної групи «Степові вовки».
Освітні заняття програми «Початок» охоплювали широкий спектр тем, включно з маркетингом та брендингом, управлінням бізнесом і фінансами, юридичними та регуляторними аспектами. Офлайн-компонент програми складався з лекцій як із бізнесу, так і з психології, зустрічей з менторами та практичних семінарів.
За словами Наталії, експерти проєкту надали не тільки високоякісну менторську, а й психологічну підтримку її бізнесу. Програма «Початок» допомогла розібратися в процесі розвитку підприємництва, структурувати інформацію та йти впевнено вперед. Також Наталія відзначила тактовність, емпатію й розуміння менторів, які надавали цінні поради.
Процес навчання організовано так, щоб учасниці не відчували конкуренції, а натомість надавали одна одній допомогу, підтримку та поради. Підприємиця відзначила, що навіть після завершення програми учасниці продовжують спілкуватися й обмінюватися досвідом.
На Grand Pitch Day Наталія почувалась досить упевнено, оскільки добре знає сильні сторони свого бізнесу й навчилася ефективно пітчити бізнес-ідею на освітніх заняттях проєкту.
За результатами оцінок журі Наталія отримала додаткове фінансування в розмірі 5 000 доларів США, які витратила на придбання конвеєрної етикетувальної машини.
«Коли виголосили моє прізвище, я була настільки здивована, що майже втратила мову. Це було неймовірно приємно. Мені дуже потрібні були ці кошти для придбання конвеєрної етикетувальної машини. Вже зараз ми успішно використовуємо нове обладнання, і хочу сказати, що це дійсно чудова річ. Я її просто обожнюю, оскільки завдяки цій машині ми змогли автоматизувати процес етикетування, збільшити обсяги виробництва та підвищити ефективність. Програма “Початок” дала змогу поглянути на наше підприємство з нового ракурсу та зробити висновки щодо можливих варіантів оптимізації й удосконалення бізнес-процесів. Я вдячна команді Програми за всі надані уроки та висновки, за можливість розвиватися та вдосконалювати свій бізнес. З теплом згадую цей час і з цікавістю чекаю на наступні можливості», — підсумовує Наталія Ольшанська.
Щоденно компанія Famberry працює над розширенням асортименту продукції, виготовленої з ягоди. Асортимент налічує соуси, джеми, кондитерські вироби, сублімовані продукти та заморожену продукцію. У планах розпочати виробництво натуральних енергетичних напоїв на основі кизилу.
Придбати продукцію можна майже в усіх куточках України в національних торговельних мережах. Одна з компаній навіть використовує кизил компанії Famberry для виробництва чаїв, які експортують за кордон.
Приблизно 15 мільйонів гривень власних коштів було витрачено родиною Ольшанських на відновлення виробництва з нуля, тоді як повний замкнутий цикл виробництва вартує 25 мільйонів гривень. Сімейна компанія також підтримує фермерів і домогосподарства, які збирають врожаї та хочуть збільшити додану вартість своїх продуктів.
Наталія Ольшанська продовжує залишатися вірною своїм ідеям та працює над створенням корисної продукції на основі кизилу. Вона впевнена, що невдовзі весь світ дізнається про успішні українські жіночі підприємства.
Освітньо-грантову програму Початок втілювала мережа центрів підтримки підприємців Дія.Бізнес за сприяння Міністерства цифрової трансформації України, Офісу з розвитку підприємництва та експорту за підтримки ООН Жінки в Україні та Уряду Японії.