Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Як перемога в програмі «Початок» допомогла підприємиці збільшити обсяги виробництва

02.05.2024, 11:00
Story Image

Наталія Ольшанська — підприємиця, співзасновниця сімейної компанії Famberry з виробництва натуральної продукції з кизилу, яка розташована в місті Запоріжжя. У саду сім’ї Ольшанських зібрана найбільша колекція кизилу в Європі, але наразі сад перебуває під окупацією ворога. 

Попри всі труднощі, повʼязані з повномасштабною війною, Наталія знайшла в собі сили й непохитну віру у свій бізнес: заповнила заявку на участь в освітньо-грантовій програмі «Початок», успішно пройшла навчання на базі центру підтримки підприємців Дія.Бізнес у Кривому Розі. За результатами освітнього етапу проєкту підприємиця залучила 3 000 доларів США, а також здобула перемогу у фінальному заході Grand Pitch Day, додатково залучивши 5 000 доларів США на розвиток виробництва.

 

Як виникла ідея бізнесу

Наталія має медичну середню освіту, дві вищі освіти та науковий ступінь. Однак, протягом 30 років сім’я Ольшанських активно веде підприємницьку діяльність. У 1990-ті роки вони одними з перших в Україні розпочали виробництво «Дока-хліба» за визначеною рецептурою на умовах франчайзингу, а також створили мережу магазинів з продажу хлібобулочних виробів та напівфабрикатів. 

Ольшанські вирішили кардинально змінити вектор руху, зайнявшись сільським господарством. Згодом вони засіяли близько 3 000 гектарів поля під зернові, а у 2013 році відновили закинутий сад загальною площею 14 гектарів та почали міркувати над тим, які рослини краще посадити. 

Чоловік Наталії запропонував вирощувати кизил, оскільки поруч з їхнім будинком уже росло деревце цієї рослини. Подружжя помітило, що кизил невибагливий, морозостійкий і врожайний, а також не потребує складної агротехніки. Крім того, конкуренція на ринку цієї ягоди в країні була невисокою, адже на той час люди мало знали про корисні та смакові властивості кизилу. 

Першу партію посадкового матеріалу вони закупили в Криму. Проте після окупації треба було шукати нових постачальників. Стали плідно співпрацювати з Національним ботанічним садом імені М. М. Гришка НАН України та зі Світланою Кліменко — професоркою і відомою селекціонеркою. Саме вона створила понад 25 сортів українського кизилу, які зараз цінують у всьому світі.

 

Повномасштабна війна і втрата сина

Протягом останніх 10 років подружжя активно вирощувало кизил, їм вдалося масштабувати бізнес і навіть вийти на міжнародний ринок з власною продукцією. Цілі були досить амбітними, проте все змінилося через повномасштабну війну.

«За три дні бізнес опинився в окупації. Ми навіть не встигли нічого вивезти. 14 500 плодових дерев і кущів, які вже досягли зрілості й давали плоди, зараз перебувають в окупованому селі Нове, Запорізької області (за 10 кілометрів від села Роботине) — там ідуть запеклі бої. У якому стані повернеться до нас наш улюблений сад, страшно навіть уявити. Ми втратили 14 гектарів території, всю виробничу техніку, переробні потужності й ангари. Близько 400 тонн кизилу за 2 роки просто опали, оскільки ми не мали змоги збирати ягоди. Зараз усе зруйновано, окрім саду, він ще живий», — розповіла співвласниця сімейного бізнесу.

11 серпня 2022 року в сім’ї Ольшанських сталося велике горе — у танковому бою в селі Степове, захищаючи Україну, загинув син подружжя — Данило. Хлопець був добровольцем ротно-тактичної групи «Степові вовки». 

 

Про освітній складник програми «Початок» та навчання на базі центру підтримки підприємців Дія.Бізнес у Кривому Розі

Освітні заняття програми «Початок» охоплювали широкий спектр тем, включно з маркетингом та брендингом, управлінням бізнесом і фінансами, юридичними та регуляторними аспектами. Офлайн-компонент програми складався з лекцій як із бізнесу, так і з психології, зустрічей з менторами та практичних семінарів.

За словами Наталії, експерти проєкту надали не тільки високоякісну менторську, а й психологічну підтримку її бізнесу. Програма «Початок» допомогла розібратися в процесі розвитку підприємництва, структурувати інформацію та йти впевнено вперед. Також Наталія відзначила тактовність, емпатію й розуміння менторів, які надавали цінні поради. 

Процес навчання організовано так, щоб учасниці не відчували конкуренції, а натомість надавали одна одній допомогу, підтримку та поради. Підприємиця відзначила, що навіть після завершення програми учасниці продовжують спілкуватися й обмінюватися досвідом.

 

Про перемогу на Grand Pitch Day та залучення фінансової підтримки

На Grand Pitch Day Наталія почувалась досить упевнено, оскільки добре знає сильні сторони свого бізнесу й навчилася ефективно пітчити бізнес-ідею на освітніх заняттях проєкту. 

«Я щиро вдячна за можливість взяти участь у Grand Pitch Day, адже він став додатковою сходинкою до розвитку нашого бізнесу. Серед десяти представлених проєктів на Grand Pitch Day кожен мав рівні шанси на перемогу», — зазначає переможниця.

За результатами оцінок журі Наталія отримала додаткове фінансування в розмірі 5 000 доларів США, які витратила на придбання конвеєрної етикетувальної машини.

«Коли виголосили моє прізвище, я була настільки здивована, що майже втратила мову. Це було неймовірно приємно. Мені дуже потрібні були ці кошти для придбання конвеєрної етикетувальної машини. Вже зараз ми успішно використовуємо нове обладнання, і хочу сказати, що це дійсно чудова річ. Я її просто обожнюю, оскільки завдяки цій машині ми змогли автоматизувати процес етикетування, збільшити обсяги виробництва та підвищити ефективність. Програма “Початок” дала змогу поглянути на наше підприємство з нового ракурсу та зробити висновки щодо можливих варіантів оптимізації й удосконалення бізнес-процесів. Я вдячна команді Програми за всі надані уроки та висновки, за можливість розвиватися та вдосконалювати свій бізнес. З теплом згадую цей час і з цікавістю чекаю на наступні можливості», — підсумовує Наталія Ольшанська.

 

 

Відродження виробництва з нуля та плани щодо розвитку бізнесу
«Ми втратили все, але прийняли рішення бути сильними: по крихті зібрали себе докупи, щоб з нуля побудувати сучасне переробне підприємство кизилу в місті Запоріжжя на честь сина-героя. Нам це вдалося досить швидко — за пів року ми запустилися та зараз працюємо, масштабуємося й набираємо нових працівників», — розповідає Наталія Ольшанська.
 

Щоденно компанія Famberry працює над розширенням асортименту продукції, виготовленої з ягоди. Асортимент налічує соуси, джеми, кондитерські вироби, сублімовані продукти та заморожену продукцію. У планах розпочати виробництво натуральних енергетичних напоїв на основі кизилу.

Придбати продукцію можна майже в усіх куточках України в національних торговельних мережах. Одна з компаній навіть використовує кизил компанії Famberry для виробництва чаїв, які експортують за кордон. 

«Зараз перед нами стоїть низка далекоглядних цілей, тому ми намагаємось підлаштуватися під виклики непростого часу і, крім власного виробництва, займаємося контрактним виробництвом та відповідальним зберіганням. Ми розробляємо програму засадження фермерських земель кизилом та надаємо підтримку з придбанням посадкового матеріалу», — зазначає Наталія Ольшанська.
 

Приблизно 15 мільйонів гривень власних коштів було витрачено родиною Ольшанських на відновлення виробництва з нуля, тоді як повний замкнутий цикл виробництва вартує 25 мільйонів гривень. Сімейна компанія також підтримує фермерів і домогосподарства, які збирають врожаї та хочуть збільшити додану вартість своїх продуктів. 

Наталія Ольшанська продовжує залишатися вірною своїм ідеям та працює над створенням корисної продукції на основі кизилу. Вона впевнена, що невдовзі весь світ дізнається про успішні українські жіночі підприємства.

 

Довідково:
  • Освітньо-грантову програму Початок втілювала мережа центрів підтримки підприємців Дія.Бізнес за сприяння Міністерства цифрової трансформації України, Офісу з розвитку підприємництва та експорту за підтримки ООН Жінки в Україні та Уряду Японії.

«Початок»
Історія від
«Початок»
Освітньо-грантова програма
Інші історії
logo
Жіноче підприємництво
«Освіта — ключ до успіху»: вплив жіночого акселератора «Відважна» на розвиток бренду VM way
Шлях до підприємництва може бути не завжди простим. Проте важливо не зупинятись і користуватись безоплатними можливостями для розвитку бізнесу. Яскраве тому свідчення — приклад Валентини Павалюк, переможниці першого сезону жіночого візійного бізнес-акселератора «Відважна».
logo
Жіноче підприємництво
Сучасне обладнання, нові бізнес-знання та партнерства: як жіночий акселератор «Відважна» вплинув на розвиток бренду іграшок bavka
За результатами навчання підприємиця Аліна Хома, засновниця бренду дитячих Монтессорі-іграшок і меблів bavka та педагог із міста Ужгород, здобула перемогу у номінації «Візіонерка» жіночого акселератора «Відважна» та залучила 350 000 грн на розвиток власного бізнесу.
logo
Жіноче підприємництво
Почуватися захищеними в умовах війни: як бренд дитячого одягу впроваджує безпечні та комфортні умови для працівниць
Надання працівницям освітніх можливостей та підтримки, зокрема у ситуаціях, коли потрібен додатковий час, аби забрати дітей зі школи, або навіть взяти їх з собою на роботу — про це історія підприємиці Марти Краснощокої.
logo
Жіноче підприємництво
Як перетворити хобі на бізнес: історія переможниці програми «Початок» Ірини Антончик
Підприємиця успішно пройшла навчання та залучила загалом 8 000 доларів США на розвиток свого садового центру «АгроХобі».