Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

5 найпоширеніших питань підприємців до юристів щодо авторського права

27.03.2023, 08:54
Story Image

Кожен підприємець, незалежно від сфери діяльності, принаймні один раз зіштовхується з питаннями авторського права, а у когось весь бізнес побудований на інтелектуальній власності. Авторським правом захищаються логотипи, реклама, музика, відео зображення, робота з підрядниками, ведення соціальних мереж тощо. У публікації я надам відповіді на 5 найпоширеніших питань підприємців до юристів щодо авторського права.

 

Чи потрібно реєструвати авторське право?

За загальним правилом, авторське право виникає з моменту створення твору і не потребує обов’язкової реєстрації. Проте, в Україні є можливість зареєструвати авторське право та отримати офіційне свідоцтво, яке буде підтверджувати, що саме ви є автором цього твору або збірки творів. Така реєстрація надає вам ряд переваг:

  1. У вас буде документ, який офіційно підтверджує, що ви є автором твору.

  2. Ви зможете пред’явити свідоцтво порушникам ваших авторських прав.

  3. Коли ви будете підписувати договори щодо передачі ваших авторських прав або ліцензійні договори, то ви зможете вказувати номер свідоцтва, за яким можна ідентифікувати ваш твір.

  4. Наявність свідоцтва про реєстрацію авторського права звільняє вас від обов’язку доводити своє авторство в суді. За наявності цього документа, інша сторона повинна буде довести, що вам не належать авторські права.

  5. Таке свідоцтво допоможе вам отримати більше довіри від клієнтів та партнерів.

 

Варто відзначити, що реєструвати авторське право можуть виключно автори того чи іншого твору. Тобто, якщо ви замовили логотип, то вам необхідно зареєструвати договір про передачу авторських прав на цей твір або ж зареєструвати його як торговельну марку, якщо це можливо.

 

Чи потрібно підписувати договори з підрядниками, які створюють для вас об’єкти авторського права?

На практиці зустрічав велику кількість ситуацій, коли підприємці замовляли щось у дизайнера, фотографа, відеографа, композитора, архітектора, художника тощо, при цьому не підписуючи з ними договори. Це дуже груба помилка, тому  оплата підряднику його роботи ще не означає, що ви набули майнові авторські права на його результат діяльності. Відповідно, автор може в будь-який момент заборонити вам використання його твору, навіть якщо ви за нього заплатили. 

В українському законодавстві існує 2 типи договорів, які можна підписувати з підрядниками в таких ситуаціях:

  1. Авторський договір замовлення: за цим договором ви замовляєте створення певного твору, ставите технічне завдання для автора та автоматично набуваєте майнові авторські права на результати роботи автора.

  2. Договір про передачу виключних майнових авторських прав на твір: такий договір підписується тоді, коли твір вже створений, і ви хочете отримати майнові права на нього. Якщо ви підписували авторський договір замовлення — то договір про передачу підписувати окремо вже не потрібно.

 

Також, ви можете включати положення щодо передачі виключних майнових прав на твір у договори про надання послуг, а отже не обов’язково робити це окремими договорами.

 

Я хочу використати чужий твір з комерційною метою. Що мені робити?

Дуже часто підприємці використовують обʼєкти авторського права у своїй діяльності:

  • наносять малюнки, вирази, фотографії на свої товари;

  • створюють рекламні ролики з використанням музики, зображень, відео, що їм не належать;

  • використовують у якості ілюстрацій чужі зображення тощо.

 

Існує думка, що всі об’єкти, які є в загальному доступі, можна використовувати без жодних обмежень. Проте, це неправда. Якщо автор публікує свій твір, то це не означає, що він надає дозвіл на його використання. 

Якщо у вас виникла необхідність використати чужий твір з комерційною метою, перш за все, вам потрібно звернутися до автора та підписати з ним ліцензійний договір, щоб мати змогу правомірно використовувати його твір. Також, можна підписати договір про передачу виключних майнових авторських прав, щоб отримати права назавжди.

Якщо ж ви є продавцем товарів, то уважно перевіряйте чи не постачають вам вироби, які виготовлені з порушенням авторського права. Для цього вам потрібно попросити у постачальника докази правомірного використання твору або зазначити у договорі таке положення:

«Постачальник гарантує, що при виготовленні його товарів не порушено права інтелектуальної власності третіх осіб».

Якщо цього не зробити, можна отримати претензію від автора щодо порушення його прав, навіть якщо ви не є виробником таких товарів. 

 

Чи можу я використовувати музику без згоди автора, якщо в мене є підписка на потокові сервіси?

Якщо ви власник ресторану, кафе, спортзалу, магазину тощо — ви не маєте права використовувати музику без згоди автора (навіть якщо у вас є підписка на Apple music, Youtube premium, Spotify тощо).

Для правомірного використання музики вам потрібно підписати договір з організацією колективного управління, яка керує авторськими правами на музичні твори, що вам потрібні.

 

Як я можу захистити порушене авторське право?

  1. Зафіксуйте факт порушення авторського права. Це може бути фотофіксація, відеофіксація або фіксація вмісту вебсайту. Також, можна здійснити контрольну закупку товарів, які виготовлені з порушенням авторського права.

  2. Підготуйте претензію та зверніться до порушника. Іноді люди порушують ваші права несвідомо, тому не потрібно відразу звертатись до суду.

  3. Якщо порушник не відреагував на претензію — ви можете спокійно подавати позов до суду.

  

Дедалі більше підприємців усвідомлюють важливість захисту інтелектуальної власності та авторських прав. Попри те, що , в Україні культура авторського права та поваги до авторів тільки починає розвиватися, вона є дуже важливою для забезпечення розвитку культури, науки, техніки та бізнесу в нашій країні. Тому варто дотримуватись законів, які регулюють використання інтелектуальної власності незалежно від того, чи ви створюєте авторські твори або користуєтеся інтелектуальною власністю інших людей.

Назар Костенко
Історія від
Назар Костенко
Юрист юридичної компанії RED lawyers
Інші історії
Всі історії
logo
Бізнес-процеси
Особливості абонентського юридичного супроводу бізнесу
Юридичний абонентський супровід бізнесу — це правова підтримка компаній та підприємців на постійній основі, яка передбачає надання юридичних консультацій з питань ведення бізнесу, оподаткування та ліцензування, цілодобову юридичну підтримку керівників та власників компаній тощо.
logo
Бізнес-процеси
Як мінімізувати відтік клієнтів за допомогою CRM-системи
Такий інструмент допомагає компаніям утримувати клієнтів довше та будувати з ними більш міцні, екологічні відносини.
logo
Бізнес-процеси
Від випробувань до відновлення: вплив освітньої програми «Компас: рестарт та розвиток бізнесу» на перезавантаження роботи релокованих підприємств
Понад 200 представників МСП переглянули бізнес-процеси, покращили структуру підприємств і збільшили прибуток завдяки навчальним модулям та менторським сесіям.
logo
Бізнес-процеси
Управлінський облік в торгівлі: що це таке
Бізнес, який веде управлінський облік, може налаштувати свою роботу ефективно і без затримок, адже навіть найменші нюанси в управлінні власник може швидко помітити.