Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Особливості абонентського юридичного супроводу бізнесу

01.12.2023, 12:00
Story Image

Юридичний абонентський супровід бізнесу — це правова підтримка компаній та підприємців на постійній основі, яка передбачає надання юридичних консультацій з питань ведення бізнесу, оподаткування та ліцензування, цілодобову юридичну підтримку керівників та власників компаній, правовий аналіз господарських документів підприємства та контрагентів, юридичний супровід під час перевірок контролюючими органами, ведення судових справ підприємства, представництво у державних органах та установах тощо. 

 

Коли бізнесу варто звертатися за юридичним супроводом

На практиці послугами  абонентського супроводу користуються підприємства різних галузей економіки (АПК, фармацевтика, будівництво, девелопмент нерухомості, HoReCa, ІТ-компанії тощо), які здійснюють звичайну поточну господарську діяльність, але не бажають залучати штатних юристів, або мають намір посилити юридичну підтримку шляхом залучення додаткових юридичних радників.

Також, комплексний юридичний супровід застосовується бізнесом при започаткуванні різного роду нетипових проєктів (фонди інвестування у комерційну та житлову нерухомість, інноваційні фінансові платіжні послуги, необанки, Electronic Money Institution, віртуальні активи тощо) або при настанні безпосередньо вкрай проблемних ситуацій (податкові перевірки, судові спори в судах різних інстанцій, активні рейдерські дії стосовно підприємства тощо). 

Тривалість такої правової підтримки на практиці може бути різною: короткий фіксований проміжок часу (наприклад, на час виконання певного бізнес-проєкту) або довготривалі періоди. 

 

Що отримує підприємство?

 

  1. Постійна юридична підтримка бізнесу

Підприємство отримує повний пакет необхідних професійних юридичних послуг. Вони можуть надаватись як у режимі 24/7, так і згідно з лімітованим пакетом, узгодженим з клієнтом (наприклад, за певною мінімальною або максимальною кількістю юридичних послуг, чи певною кількістю годин юридичної роботи). Вартість послуг також буде диференційованою, залежно від обраного пакета абонентських послуг.

Так, наприклад, до складу щомісячного пакета юридичного супроводу можуть входити такі послуги:

  • надання усних і письмових юридичних консультацій щодо господарської діяльності;
  • compliance-аудит на предмет дотримання корпоративного, антимонопольного, податкового та іншого законодавства;
  • due-diligence контрагентів;
  • юридичний аналіз поточних фінансово-господарських документів компанії;
  • розроблення необхідних договорів з контрагентами;
  • супровід під час перевірок контролюючими органами;
  • податкові спори;
  • господарські та корпоративні спори;
  • юридичний супровід переговорів з контрагентами та державними органами;
  • реєстрація суб’єктів господарювання та їхніх внутрішніх підрозділів;
  • структурування бізнесу;
  • захист підприємства у кримінальних провадженнях (white collar crimes);
  • інші погоджені юридичні послуги.

 

  1. Юридична безпека підприємства

Завдяки довготривалій співпраці юристи отримують інформацію про специфіку бізнес-діяльності клієнта, а також про його слабкі та сильні юридичні сторони. 

Як наслідок, юридичні радники можуть забезпечувати максимальну правову безпеку для підприємства, яке обслуговується на умовах абонентського супроводу. 

Це може відбуватись, наприклад, шляхом розробки та внесення індивідуальних антирейдерських застережень до установчих документів компанії, розроблення безпечних схем володіння бізнесом та активами в Україні, проведення структурування бізнесу, в тому числі за участю нерезидентних компаній тощо.

 

  1. Оптимізація часу і витрат на розв'язання юридичних питань

Під час користування послугами абонентського супроводу керівники підприємств значно розвантажуються від таких проблемних питань, як вирішення суперечок з контрагентами чи компаніями-конкурентами, спілкування з контролюючими органами тощо. 

Зекономлений час може бути витрачений на розв'язання інших стратегічних завдань (наприклад, щодо розширення бізнесу та виходу на нові ринки, що позитивно впливає на прибутковість підприємства).

 

  1. Збільшення ефективності юридичного відділу/департаменту компанії

Досвід показує, що найкращий юридичний ефект досягається за присутності у штаті компанії інхауз-юриста (чи юридичного відділу/департаменту) з одного боку, та залучення на умовах аутсорсингу незалежних адвокатів (юридичних радників) з другого боку. 

У такому разі штатні юристи можуть сконцентруватись на поточній юридичній роботі, а залучені адвокати — вирішувати більш важливі та складні юридичні завдання (комплексний супровід нетипових стартапів, підготовка юридичних висновків з проблемних бізнес-питань, допомога у структуруванні підприємства, виходу бізнесу на міжнародні ринки, комунікації з контролюючими та правоохоронними органами, супровід податкових перевірок, представництво в судах та державних органах тощо).

Якщо на підприємстві відсутні штатні юристи — то можна залучити зовнішніх юристів до виконання поточної юридичної роботи на підприємстві, яку зазвичай виконують штатні працівники: 

  • правовий аналіз вхідної та вихідної кореспонденції підприємства
  • консультування з питань трудового законодавства
  • юридичний аналіз кадрової документації
  • внесення змін та доповнень до угод з контрагентами
  • участь юристів у щотижневих або щомісячних нарадах керівництва компанії тощо.

 

Особливості правової підтримки компаній

 

  1. Швидкість опрацювання юридичних запитів

На практиці тривалість опрацювання юридичних завдань залученими адвокатами є значно довшою ніж, до прикладу, інхауз-юристами. Це зумовлено тим, що юридичні радники можуть одночасно супроводжувати декілька бізнес-проєктів чи здійснювати комплексний супровід декількох компаній. Іноді такі запити потребують глибшого опрацювання (аналіз спеціального законодавства, судової практики, офіційних роз’яснень контролюючих органів тощо), що також впливає на тривалість юридичної роботи.

 

  1. Непорозуміння щодо об’єму юридичних послуг

У разі відсутності чітких домовленостей про детальний об’єм юридичних послуг (про максимальну кількість щомісячних послуг) можуть виникати непорозуміння між підприємствами та юристами щодо обсягів послуг. Наприклад, клієнт постійно надсилає юристам запити на консультації, аналіз правових документів, розробку договорів тощо. За такою співпрацею через деякий час юристи будуть вважати, що вони перевиконують взяті домовленості. Але з боку компанії не буде розуміння такої ситуації, адже у наявності є чинний договір на постійну правову підтримку, а оплата вартості послуг здійснюється у повному обсязі та без затримок.

У зв’язку з цим, рекомендується детально узгоджувати відповідний об’єм щомісячних юридичних послуг (до прикладу, на кожен поточний місяць передбачати відповідну кількість консультацій, участі в судових засіданнях, представництв у державних органах та установах тощо, або визначати максимальну кількість годин юридичної роботи). 

 

  1. Фінансові питання

Співпраця з юристами на умовах абонентського супроводу потребує від підприємства відповідних постійних фінансових витрат. За деяких умов такі витрати можуть бути дуже значними, зокрема, у разі правової підтримки бізнесу на умовах необмеженого надання юридичних послуг (тобто, якщо відсутній ліміт щодо кількості та виду юридичних послуг). Також такі витрати значно збільшуються при співпраці з адвокатами із об’єднань, які входять до провідних юридичних фірм.

Крім того, можуть виникати окремі фінансові непорозуміння між підприємствами та юристами щодо порядку оплати вартості послуг. 

Наприклад, за відсутності протягом певного періоду часу юридичних запитів у підприємства можуть виникати запитання щодо доцільності оплати неіснуючих послуг юридичних радників за такі періоди часу (у порівнянні з іншими періодами активної співпраці). 

У такому разі, з метою уникнення таких можливих непорозумінь, можна передбачати різного роду диференційовані варіанти оплати, наприклад, мінімальна фіксована щомісячна вартість сплачується за надання певного визначено мінімального об’єму юридичних послуг (сплачується також при відсутності запитів), а додаткові послуги сплачуються за обумовленими сторонами погодинними ставками (чи за іншою домовленістю). До прикладу, до 20 годин в місяць коштуватиме клієнту одну суму, а від 20 до 40 — іншу.

Абонентський юридичний супровід бізнесу — зручний та ефективний інструмент забезпечення належної юридичної роботи на підприємстві. Водночас з метою попередження можливих непорозумінь між бізнесом та юридичними радниками рекомендується погоджувати усі процедурні та організаційні питання (щодо об'єму та порядку надання юридичних послуг, визначення вартості послуг та порядку оплати тощо) на початку домовленостей про таку співпрацю.
Андрій Лотиш
Історія від
Андрій Лотиш
Адвокат, керуючий адвокатського бюро Lotysh & Partners
Інші історії
Всі історії
logo
Бізнес-процеси
Як просувати інтернет-магазин, створений на конструкторі
Ecommerce-конструктор — це платформа, яка дає можливість створити вітрину з товарами без знання програмування. Завдяки готовим шаблонам, ви швидко запускаєте сайт за кілька годин-днів-тижнів, не витрачаючи додатковий бюджет на розробників.
logo
Бізнес-процеси
Від випробувань до відновлення: вплив освітньої програми «Компас: рестарт та розвиток бізнесу» на перезавантаження роботи релокованих підприємств
Понад 200 представників МСП переглянули бізнес-процеси, покращили структуру підприємств і збільшили прибуток завдяки навчальним модулям та менторським сесіям.
logo
Бізнес-процеси
Як замінити російське програмне забезпечення та чому це важливо зробити українським підприємцям
Велика кількість українських підприємств й досі використовує російське програмне забезпечення для керування бізнесом, ба більше, дехто не бачить у цьому загрози та сенсу його змінювати.