Юридичний абонентський супровід бізнесу — це правова підтримка компаній та підприємців на постійній основі, яка передбачає надання юридичних консультацій з питань ведення бізнесу, оподаткування та ліцензування, цілодобову юридичну підтримку керівників та власників компаній, правовий аналіз господарських документів підприємства та контрагентів, юридичний супровід під час перевірок контролюючими органами, ведення судових справ підприємства, представництво у державних органах та установах тощо.
На практиці послугами абонентського супроводу користуються підприємства різних галузей економіки (АПК, фармацевтика, будівництво, девелопмент нерухомості, HoReCa, ІТ-компанії тощо), які здійснюють звичайну поточну господарську діяльність, але не бажають залучати штатних юристів, або мають намір посилити юридичну підтримку шляхом залучення додаткових юридичних радників.
Також, комплексний юридичний супровід застосовується бізнесом при започаткуванні різного роду нетипових проєктів (фонди інвестування у комерційну та житлову нерухомість, інноваційні фінансові платіжні послуги, необанки, Electronic Money Institution, віртуальні активи тощо) або при настанні безпосередньо вкрай проблемних ситуацій (податкові перевірки, судові спори в судах різних інстанцій, активні рейдерські дії стосовно підприємства тощо).
Постійна юридична підтримка бізнесу
Підприємство отримує повний пакет необхідних професійних юридичних послуг. Вони можуть надаватись як у режимі 24/7, так і згідно з лімітованим пакетом, узгодженим з клієнтом (наприклад, за певною мінімальною або максимальною кількістю юридичних послуг, чи певною кількістю годин юридичної роботи). Вартість послуг також буде диференційованою, залежно від обраного пакета абонентських послуг.
Так, наприклад, до складу щомісячного пакета юридичного супроводу можуть входити такі послуги:
Юридична безпека підприємства
Завдяки довготривалій співпраці юристи отримують інформацію про специфіку бізнес-діяльності клієнта, а також про його слабкі та сильні юридичні сторони.
Це може відбуватись, наприклад, шляхом розробки та внесення індивідуальних антирейдерських застережень до установчих документів компанії, розроблення безпечних схем володіння бізнесом та активами в Україні, проведення структурування бізнесу, в тому числі за участю нерезидентних компаній тощо.
Оптимізація часу і витрат на розв'язання юридичних питань
Під час користування послугами абонентського супроводу керівники підприємств значно розвантажуються від таких проблемних питань, як вирішення суперечок з контрагентами чи компаніями-конкурентами, спілкування з контролюючими органами тощо.
Збільшення ефективності юридичного відділу/департаменту компанії
Досвід показує, що найкращий юридичний ефект досягається за присутності у штаті компанії інхауз-юриста (чи юридичного відділу/департаменту) з одного боку, та залучення на умовах аутсорсингу незалежних адвокатів (юридичних радників) з другого боку.
Якщо на підприємстві відсутні штатні юристи — то можна залучити зовнішніх юристів до виконання поточної юридичної роботи на підприємстві, яку зазвичай виконують штатні працівники:
Швидкість опрацювання юридичних запитів
На практиці тривалість опрацювання юридичних завдань залученими адвокатами є значно довшою ніж, до прикладу, інхауз-юристами. Це зумовлено тим, що юридичні радники можуть одночасно супроводжувати декілька бізнес-проєктів чи здійснювати комплексний супровід декількох компаній. Іноді такі запити потребують глибшого опрацювання (аналіз спеціального законодавства, судової практики, офіційних роз’яснень контролюючих органів тощо), що також впливає на тривалість юридичної роботи.
Непорозуміння щодо об’єму юридичних послуг
У разі відсутності чітких домовленостей про детальний об’єм юридичних послуг (про максимальну кількість щомісячних послуг) можуть виникати непорозуміння між підприємствами та юристами щодо обсягів послуг. Наприклад, клієнт постійно надсилає юристам запити на консультації, аналіз правових документів, розробку договорів тощо. За такою співпрацею через деякий час юристи будуть вважати, що вони перевиконують взяті домовленості. Але з боку компанії не буде розуміння такої ситуації, адже у наявності є чинний договір на постійну правову підтримку, а оплата вартості послуг здійснюється у повному обсязі та без затримок.
Фінансові питання
Співпраця з юристами на умовах абонентського супроводу потребує від підприємства відповідних постійних фінансових витрат. За деяких умов такі витрати можуть бути дуже значними, зокрема, у разі правової підтримки бізнесу на умовах необмеженого надання юридичних послуг (тобто, якщо відсутній ліміт щодо кількості та виду юридичних послуг). Також такі витрати значно збільшуються при співпраці з адвокатами із об’єднань, які входять до провідних юридичних фірм.
Крім того, можуть виникати окремі фінансові непорозуміння між підприємствами та юристами щодо порядку оплати вартості послуг.
Наприклад, за відсутності протягом певного періоду часу юридичних запитів у підприємства можуть виникати запитання щодо доцільності оплати неіснуючих послуг юридичних радників за такі періоди часу (у порівнянні з іншими періодами активної співпраці).
У такому разі, з метою уникнення таких можливих непорозумінь, можна передбачати різного роду диференційовані варіанти оплати, наприклад, мінімальна фіксована щомісячна вартість сплачується за надання певного визначено мінімального об’єму юридичних послуг (сплачується також при відсутності запитів), а додаткові послуги сплачуються за обумовленими сторонами погодинними ставками (чи за іншою домовленістю). До прикладу, до 20 годин в місяць коштуватиме клієнту одну суму, а від 20 до 40 — іншу.