Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Гайд по реєстрації та захисту інтелектуальної власності на Amazon

28.09.2023, 11:55
Story Image

Інтелектуальна власність (ІВ) бізнесу може бути одним із найцінніших його активів, залежно від виду діяльності. Всесвітня організація інтелектуальної власності (WIPO) представила глобальні статистичні дані, які підтверджують той факт, що все більше людей прагнуть зареєструвати свої права на дизайн, винаходи та витвори мистецтва. 

Протягом останніх років показник зростання кількості заявок на патент досяг 3,6%, на товарні знаки — 5,5%, а на промислові зразки — 9,2%. Це тільки підтверджує те, що підприємці усвідомлюють, наскільки важливо захищати свої права, аби уберегти себе від незаконних дій сторонніх осіб.

Ця стаття — вичерпний гайд про право на інтелектуальну власність в розрізі співпраці з Amazon — одним із найбільших торгових майданчиків світового рівня. Експерти міжнародної юридичної компанії 4В про те, як законодавчо оформити це право, не зачіпаючи інтереси інших, а також яких заходів вжити, якщо вашою ІВ заволоділи крадії.

 

Види інтелектуальної власності

Що ж таке інтелектуальна власність? ІВ є правом особи на продукт його інтелектуальної або творчої діяльності, яке регламентується законом. Це комплексне поняття містить декілька категорій.

За об’єктом права володіння розрізняють:

  • Патенти на винаходи: забезпечують виключне право на сам винахід та його використання, а також унеможливлюють експлуатацію сторонніми особами без попередньої згоди автора.

  • Патенти на дизайн, або промисловий зразок: встановлюють право власності індивіда на винайдений оригінальний дизайн виробу промисловості. Такий вид захисту ІВ не стосується технічних характеристик об’єкта, а захищає виключно його конфігурацію. Законодавча база багатьох країн, зокрема, у складі ЄС, не передбачає отримання патенту в процесі реєстрації дизайну, що суттєво прискорює експертизу.

 

Термін дії патентів обмежений і залежить від типу об’єкта патентування та країни оформлення. Може бути виданий на строк до 25 років.

  • Авторське право (АП): термін визначає правові відносини в області створення та використання продуктів творчої діяльності особи. Це може бути інфографіка, фото та малюнки, інструкції, описи лістингів та тому подібне.

 

У більшості країн закон регламентує довічне авторське право і його дію ще протягом 70 років після смерті власника. Потім об’єкт отримує статус суспільного надбання.

  • Торгові марки (ТМ): забезпечує охорону інтелектуальної власності та стосується унікальної назви бренду, компанії, певного товару або виду продукції.  

 

Важливо: підприємницька діяльність із незареєстрованим логотипом і назвою компанії нерідко призводить не тільки до втрати частки доходів, а й до завдання шкоди репутації, оскільки конкуренти можуть скористатися ІВ, що не буде вважатись протизаконним.

Також в цьому випадку є наявною загроза порушення прав людини, яка торговельну марку зареєструвала. Як приклад: бізнес мав успіх у Великій Британії, де була зареєстрована ТМ, але в процесі виходу на ринок США вона реєстрацію не проходила, і це раніше зробила стороння особа. В такому разі доведеться не тільки виплатити відшкодування власнику права на торговельну марку, а й зупинити бізнес в США взагалі.

 

Особливості кожного виду ІВ залежно від країни, в якій реєструється право на інтелектуальну власність:

1. Патент на винахід

Об’єкт поширення: технічні рішення стосовно продукту або способу застосування в будь-якій сфері.

Терміни реєстрації: США — в середньому 2 роки (за прискореною процедурою — 12-14 місяців). Велика Британія — 2 роки. Країни ЄС — 2 роки.

Строк дії: до 25 років (залежно від типу об’єкта патентування та країни реєстрації).

 

2. Патент на дизайн

Об’єкт поширення: все, що стосується зовнішнього вигляду виробу (дизайн; кольорові рішення; візерунки та орнаменти; форма та фактура матеріалу і т.д.)

Терміни реєстрації: США — в середньому 2 роки. Велика Британія — До 3 місяців. Країни ЄС — До 3 місяців.

Строк дії: до 25 років (залежно від типу об’єкта патентування та країни реєстрації).

 

3. Авторське право

Об’єкт поширення: результати творчої діяльності індивіда (книги та картини; технічні креслення та комп’ютерні програми; музичні твори та фото. А також буклети, описи товарів, інфографіка, описи лістингів тощо.) Дія авторського права поширюється на виражені в об’єктивній формі твори. Тобто воно не захищає концепції, теорії, ідеї й тому подібне.

Терміни реєстрації: США — 4-8 місяців. Велика Британія — не передбачається оформлення на законодавчому рівні авторських прав. Об’єкти захищені по факту створення, проте зареєструвати авторське право на офіційному рівні можна в будь-якій країні-учасниці Бернської конвенції. Країни ЄС — 6-9 місяців.

Строк дії: роки життя автора і ще 70 років після його смерті.

 

4. Торгова марка

Об’єкт поширення: логотип, назва компанії, бренду чи продукції. Тобто будь-які елементи, що можуть асоціюватися з конкретним товаром, категорією продуктів або компанією.

Терміни реєстрації: США — 10-12 місяців. Велика Британія — До 5 місяців. Країни ЄС — 4-6 місяців.

Строк дії: законодавство більшості країн передбачає строк дії ТМ 10 років від дати подання заявки на її реєстрацію або від конкретної дати реєстрації (як-от в США). При цьому продовжувати термін дії ТМ можна на 10 років необмежену кількість разів.

 

Види порушення прав інтелектуальної власності: приклади з досвіду Amazon

Порушенням прав інтелектуальної власності вважається неузгоджене з автором використання результату його творчої або розумової діяльності. За об’єктом ІВ розрізняють 4 основні типи протизаконних дій в цій області.

 

  • Порушення авторських прав

Це означає, що витвір використовувався без попереднього узгодження з його власником. Будь-яка дія з цифровим або художнім об’єктом — його виконання, публікація, продаж тощо — може бути визнана як порушення авторського права.

Так, наприклад, на маркетплейсі Amazon у 2017 році було виявлено і набуло широкого розголосу прецедент порушення авторських прав — шахраї відсканували й перевидали книгу «Python для дітей». Звісно, підроблена продукція мала значні відмінності від оригіналу. Окрім того, що копію видали чорно-білою, також не подбали про якість паперів й палітурки. Білл Поллок — засновник американської видавничої компанії виявив продаж контрафактної продукції, про що одразу запостив у одну із соціальних мереж. 

Іншим прикладом може бути ситуація, яка сталась у США, коли продавець для свого продукту зробив інфографіку, розмістивши її на лістингу. Зображення скопіювали конкуренти й використали його незаконним чином у своїй рекламі. Цей випадок — також явне порушення права ІВ. У продавця є повне право залишити скаргу на шахраїв згідно з процедурою DMCA — Digital Millennium Copyright Act. Це закон в США про авторське право в цифрову епоху. В ньому вперше описувалася процедура саморегулювання на інтернет-платформах.

Важливо знати: у випадку, коли вашу картину, книгу або інший захищений авторським правом товар перепродають треті особи — це не протизаконне діяння. Для того, щоб скарга про порушення авторського права була задоволена, об’єкт має продаватися без узгодження з вами вперше.

 

  • Порушення патентних прав

Йдеться про те, що із запатентованим дизайном або винаходом були вчинені протиправні дії, попередньо не узгоджені з власником. Нерідко це випадки, коли компанія займається відтворенням копій товару, патент на який знаходиться в іншого підприємства.

На маркетплейсі було чимало випадків не тільки неусвідомлених порушень патентів, а й цілеспрямованих. Так, у 2018 році компанія-продавець кухонного приладдя та товарів для дому подала позов проти платформи Amazon. Інтернет-майданчик копіював дизайн меблів виробника та продавав її під власним брендом.

 

  • Порушення прав на ТМ

Це означає використання товарного знака, який має схожий вигляд з оригінальним товарним знаком, право на який знаходиться в іншої сторони. Зазвичай це призводить до того, що споживач плутає компанію і купує продукцію не у того виробника.

Приклад Amazon: нерідко на платформі можна зустріти приклади контрафактних товарів, які виглядають, як товари відомих марок. Тут можна знайти якісні підробки світових брендів годинників, черевиків, сумочок тощо.

При цьому нечесних продавців притягують до відповідальності за порушення прав інтелектуальної власності та карають, блокуючи обліковий запис. До того ж виведення залишку грошей з рахунку заблокованого акаунту стає неможливим.

 

Що зробити, щоб не порушити чужу ІВ?

Окрім вірогідності того, що ви можете стикнутися з недобросовісними конкурентами, які порушують ваше право на патент, АП або ТМ, ви також не застраховані й від того, що самі можете порушити чиїсь. Ба більше, необов'язково це відбувається свідомо. 

Трапляється так, що перед реєстрацією бренду підприємець не перевіряє наявність на ринку схожого виробу з аналогічним дизайном, функціоналом чи торгової марки. Тому дуже важливо одразу переконатись в унікальності товару чи ТМ, аніж потім її змінювати, перезапускати продажі та корегувати доменне ім’я, паралельно сплачуючи штрафи та судові витрати.

Що необхідно для того, аби не порушити чужі права на інтелектуальну власність:

  1. Безпосередньо перед виходом на ринок дослідіть його на предмет схожих торгових марок. Це дасть змогу переконатися, що така ТМ ще не зареєстрована. Значить, товар не стане несанкціонованою копією, а ви не отримаєте блокування облікового запису, а разом з тим і коштів на рахунку. 

  2. Проведіть патентний пошук. Для продавця-початківця це стане в пригоді у двох випадках. По-перше: можна оцінити свої шанси на отримання патенту (Prior art search) перед самою реєстрацією. А по-друге: перед безпосереднім стартом продаж порівняти товар із патентною заявкою або відомим патентом і переконатися, що він не несе протиправних дій.

 

І хоч захист інтелектуальної власності — процес доволі непростий, маркетплейс докладає максимум зусиль для того, аби кожен споживач був упевнений в якості та оригінальності товарів, які купує на платформі.

 

Як захистити свою інтелектуальну власність?

Натрапили на Amazon-лістинг, що порушує ваші права? Ось варіанти заходів, які необхідно вжити:

  1. Звернутися безпосередньо до продавця товару-підробки й повідомити йому, що ви є автором. Це може спрацювати в деяких випадках — і без додаткових розглядів лістинг видалять із платформи.

  2. Подати скаргу про порушення прав ІВ. Якщо продавець не бажає мирним шляхом розв'язувати проблему, вам варто заповнити спеціальну форму, яка повідомить адміністрацію платформи про незаконну діяльність порушника. Майте на увазі, що інтернет-майданчик Amazon суворо дотримується охорони інтелектуальної власності, тому варто описати проблему якнайдокладніше для розв'язання питання на вашу користь:

  • При порушенні АП опишіть витвір, що реалізується на платформі, та вкажіть об’єкт, який вам належить, додавши посилання на нього та номер реєстрації.

  • При протиправному використанні ТМ вкажіть перелік товарів, для яких вона зареєстрована, дату виходу на ринок продукції під цією ТМ, а також реєстраційний номер та посилання на лістинг.

  • У разі порушення патентних прав додайте номер патенту і назву. 

 

Для такої боротьби із нечесними продавцями вам потрібно мати зареєстровану ІВ у тій країні, де відбувається порушення ваших прав, окрім авторських.

Після подання скарги очікуйте на рішення Amazon. Якщо претензії визнаються обґрунтованими — порушника буде покарано: його лістинг відключать і заморозять акаунт.

 

Як оформити права на інтелектуальну власність і де це потрібно робити?

Щоб реалізовувати свій товар без перешкод, не порушуючи чужі права, та не стати жертвою незаконних дій, варто зареєструвати своє право на володіння дизайном, винаходом, ТМ чи іншим об’єктом. Важливо враховувати конкретний регіон, де надається захист прав ІВ, а значить, проходити реєстрацію потрібно не тільки безпосередньо в країні виробництва товарів і їх продажу, а й в інших державах, які розглядаються як канали збуту.

Для реєстрації патенту або ТМ в США слід звертатися в USPTO — United States Patent and Trademark Office. Для заявників існують наявні переваги реєстрації прав ІВ в межах Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків. Її підписали щонайменше 130 країн, а значить, вони забезпечують захист інтелектуальної власності компаній в рамках своїх кордонів. Бізнес також може зареєструвати ТМ через Державного секретаря штату, але такий захист буде обмежений рамками обраного штату.

Щодо реєстрації авторського права — вона не є обов’язковою, однак без неї в суді неможливо буде отримати передбачену законом компенсацію збитків і відшкодувати вже оплачену діяльність адвокатів, які були залучені для вирішення спору. В США для цього діє U.S. Copyright Office — The United States Copyright Office, державна установа, що займається реєстрацією авторських прав і зберіганням матеріалів, що охороняються авторським правом.

The Intellectual Property Office — IPO є офіційним урядовим органом Великобританії, відповідальним за права інтелектуальної власності, де відбувається реєстрація патентів, торговельних марок, дизайнів. Реєстрація останнього допомагає захистити зовнішній вигляд виробу, наприклад, його форму або орнамент, можна сказати, вона є аналогом реєстрації промислового зразка в Україні.

Захист авторського права у Великій Британії виникає автоматично, як тільки виконуються певні вимоги, зокрема, твір зафіксований на матеріальному носії. Уряд не надає послуги реєстрації авторських прав, що покладає тягар доведення приналежності авторства в суді. Однак, враховуючи що Великобританія є країною-підписантом договорів з авторського права, ваша робота може бути захищена авторським правом в інших країнах через міжнародні угоди, такі як Бернська конвенція.

У Європейському Союзі основними шляхами реєстрації прав інтелектуальної власності є звернення на трьох рівнях: національному, регіональному та міжнародному.

В першому випадку, право інтелектуальної власності буде розповсюджуватись тільки на території, де заявка була подана у національне відомство інтелектуальної власності.

У другому випадку, права інтелектуальної власності набуваються шляхом подачі заявки в органи Європейського Союзу. Наприклад, права на дизайн та ТМ можуть бути отримані через European Union Intellectual Property Office — EUIPO, а реєстрація патенту здійснюється через European Patent Office — EPO. 

У третьому випадку, міжнародна реєстрація, в залежності від виду права інтелектуальної власності, також буде мати свої особливості та відповідальну установу, як-от: звернення до World Intellectual Property Organization — WIPO для міжнародної реєстрації ТМ, відомої як Мадридська система, про яку ми вже згадували.

Щодо реєстрації авторського права в Європейському Союзі, як і у Великобританії, діє автоматичний захист. Хоча деякі країни дозволяють добровільну реєстрацію/депонування творів, що в майбутньому полегшує здійснення фінансових операцій та вирішення правових суперечок.  

Для підприємців маркетплейс Amazon — це ефективна можливість виходу на закордонні ринки. Для того, щоб досягти успіху в роботі на платформі, не варто нехтувати питаннями захисту прав інтелектуальної власності:

  • реєстрація авторського права, ТМ чи патенту — обов’язкова! Це дасть змогу у майбутньому відстоювати свої права;

  • вивчення всіх нюансів реєстрації ІВ в конкретній країні, де ви плануєте робити це;

  • використання інструментів платформи, які допомагають вести ефективну боротьбу із несумлінними продавцями та шахраями;

  • проведення деталізованої патентної перевірки та пошуку по ТМ перед виходом на ринок.

4В
Історія від
Міжнародна юридична компанія
Інші історії
Всі історії
logo
Бізнес-процеси
Як мінімізувати відтік клієнтів за допомогою CRM-системи
Такий інструмент допомагає компаніям утримувати клієнтів довше та будувати з ними більш міцні, екологічні відносини.
logo
Бізнес-процеси
Готельна індустрія: тренди якісного сервісу у 2023 році
У 2023 році готелі мають виходити на новий рівень. Насамперед впроваджуючи додаткові послуги, з огляду на актуальні події в місті та країні, а також змінюючи свій підхід до обслуговування гостей, роблячи їх досвід більш унікальним і незабутнім.
logo
Бізнес-процеси
Реєстрація ТМ. Що змінилося для українських підприємців за останній рік?
Зареєстрована ТМ надає власнику виключне право користуватися знаком для товарів та послуг, для яких він був зареєстрований, і забезпечує перевагу над конкурентами, оскільки наділяє його певною монополією на використання. Окрім того, зареєстрована ТМ є потужним інструментом боротьби з порушниками.
logo
Бізнес-процеси
Як не потрібно продавати товари через Amazon: 5 помилок, яких часто припускаються продавці
Підприємці, які виходять на міжнародні маркетплейси, зокрема Amazon, часто припускаються помилок, що призводять до фінансових втрат або блокування облікових записів. Щоб уникнути цього, варто заздалегідь знати про ключові ризики і як їх уникнути.