Podillia Fashion Cluster, народжений війною
06 July, 2022
Повномасштабна війна, яка почалась 24 лютого 2022 року, безперечно, стала персональною трагедією для нашої держави та кожного українця. Однак, попри пережитий шок, громадяни України змогли продемонструвати безпрецедентну силу духу та довели усьому світу спроможність єднатися заради перемоги на усіх фронтах, у тому числі — на економічному. Одним із прикладів такого єднання став Podillia Fashion Cluster — об’єднання швейних виробників міста Хмельницького.
У матеріалі детальніше про те, як відбувалось об’єднання та який шлях торуватиме кластер.
У докластерні часи
Спроби об’єднання швейних виробників у місті Хмельницький тривали майже два десятиліття. Перші намагання довести гравцям локальної швейної індустрії, що єднання зусиль та ресурсів — це завжди вигідно, були ще у 2001 році за сприяння USAID. Потім була програма підтримки швейних кластерів від ЄБРР у 2019-2020 роках. Наприкінці 2021-го було подано заявку на навчання кластерних менеджерів у Каразінській бізнес-школі в місті Харків. Заявку було підтримано проєктом міжнародної технічної допомоги від GIZ, але тоді «віз об’єднання» так і не зрушив з місця.
Війна кластеризує
Лише повномасштабні воєнні дії на території України стали своєрідним каталізатором для створення Podillia Fashion Cluster. У березні 2022 року сім хмельницьких виробників швейної індустрії (ТОВ «ТПП Універсал», ТОВ «ТМ АРТІ», ТОВ «Хмельничанка», ПП «Робінзон Тім», ФОП О. Шемчук, ФОП Н. Потапова, ФОП С. Кривулянський) змогли сфокусуватися на задоволені нагальних потреб Збройних сил України та внутрішньо переміщених осіб. Застосувавши метод експрес-опитування та врахувавши орієнтацію потенційних донорів на підтримку здебільшого цивільних цілей, учасники кластера доволі швидко визначили оперативну ціль — пошиття 40 000 комплектів натільної білизни та шкарпеток.
Щоб досягти цієї мети, довелось спочатку розробити алгоритм діяльності — адже до війни жодна з компаній не була представлена у ніші мілітарі-одягу на ринку швейної індустрії. Спільними зусиллями сформували перелік продукції, знайшли технічні умови для виробів, склали список національних та іноземних постачальників сировини, визначили джерела фінансування, детермінували вимоги до швейних компаній.
Команда ГО «Агенція сталого розвитку «АСТАР» виступила драйвером та координатором об’єднання учасників кластера. Організації вдалось створити та запустити Міжнародний агротуристичний кластер «Дністер 1362», що об’єднав учасників із семи областей України та із Республіки Молдова.
Найціннішим ресурсом кластера є понад 200 співробітників, які мають знання, вміння та навички виробництва білизни, курток, спортивного, жіночого та дитячого одягу, друку на тканинах тощо.
Учасникам Podillia Fashion Cluster вдалося виготовити 30% продукції від запланованого обсягу, зазначеного вище.
Підтримка зі сторони Європи
Завдяки платформі, запропонованій Європейським кластерним альянсом, кластеру вдалось налагодити міжнародну співпрацю. Польща та Німеччина не залишились осторонь і підтримали локальну кластерну ініціативу.
Наприклад, постачальником якісної бавовни (13 000 метрів погонних) стала польська фабрика «Теофіла». Її роботу оплатила польська фундація «Духовної культури Пограниччя» (близько 2 млн грн). Німецька компанія BAFATEX Bellingroth GmbH & Co безкоштовно передала 750 кілограмів якісної пряжі для шкарпеток.
В рамках німецької технічної допомоги GIZ було надано грантову допомогу для PFC на закупку 5 флетлоків загальною вартістю понад 1 млн грн. Ще один результативний крок у роботі кластера, профінансований GIZ, — глибоке діагностування учасників кластера (разом з іншими 28 виробниками із західноукраїнських областей).
Плани роботи кластера
Перші взаємовигідні результати дали змогу учасникам кластера провести фасилітаційну сесію та розробити 12 принципів роботи в кластері. Крім того, було сформульовано короткотермінові плани на квартал, серед яких:
- пошук кластерного менеджера;
- відеовізуалізація виробничих процесів;
- створення двомовного сайту кластера та соціальних сторінок;
- запуск спільного конструкторського дизайнерського бюро;
- створення спільного маркетингового відділу та відділу продажів;
- пошук грантів на навчально-виробничий комплекс за принципом дуальної освіти;
- визначення спеціалізації кластера (спортивний одяг або артмода);
- технічне переоснащення членів кластера (розробка бізнес-плану по запуску автоматизованих ліній виробництва, закупка машин для закачування пуху в куртки та автоматизованого розкрійного обладнання).
Нагальними для реалізації є визначення спеціалізації кластера та створення спільних для всіх його членів структурних підрозділів.
Перші результати Podillia Fashion Cluster
Podilliia Fashion Cluster успішно об’єднав низку локальних гравців ринку швейних виробів, запустив у виробництво партію одягу й розвинув при цьому міжнародне партнерство з двома країнами. Це, щонайменше, непогані результати, зважаючи на доволі короткий період реалізації проєкту.
Як самі учасники кластерного руху оцінюють ці результати?
Олег Демчук, Голова ГО «АСТАР», координатор Podillia Fasion Cluster
«Беручи до уваги те, як довго хмельницькі виробники у сфері швейної індустрії наважувались на об’єднання, маємо великі сподівання на цей проєкт. Адже чим довше зріє плід, тим ціннішим і бажанішим він є.
Те, що сьогодні учасники кластера уже порозумілись і отримали перші результати, вселяє безумовну та щиру віру в гарне майбутнє Podillia Fashion Cluster. Крім того, спільні зусилля щодо використання спільних ресурсів виробників-членів кластера обов’язково забезпечать спільні додаткові вигоди та переваги. Учасники проєкту будуть не лише ефективніше, продуктивніше та результативніше досягати поставлених цілей, але й стабільно продукуватимуть нові ідеї, визначатимуть шляхи подальшого розвитку та стануть успішним кейсом для тих, хто прагне розвивати економіку регіону й країни».
Вадим Ортинський, власник і керівник «ARTY»
«Напевно, я завжди був прихильником ідеї кластеризації. Однак раніше домовитись із колегами «по цеху» про об’єднання було вкрай складно: ми дивились один на одного, як на конкурента, хоча й спеціалізувались на різних сегментах ринку швейних виробів. Сьогодні ж, коли повномасштабна війна прийшла у нашу країну, поняття «твоє-моє» стало розмитим. З’явилася спільна мета — перемога. Для мене особисто кластер став ідеєю, час якої настав. Для мого бізнесу участь у Podillia Fashion Cluster — це не лише нові виробничі можливості, але й нові горизонти у сенсі налагодження тіснішої локальної та міжнародної співпраці, зміцнення свого позитивного іміджу та, зрештою — відчуття того, що ти не стоїш осторонь у справі наближення перемоги своєї держави. Ти теж воїн, але на економічному фронті, і це не менш важливо, ніж боротьба зі зброєю в руках».
Олександр Юрчак, голова Українського кластерного альянсу (УКА)
«Український кластерний альянс теж «народжений війною» й в цьому наша спорідненість з діяльністю Podilliia Fashion Cluster. Понад 30 кластерів України приєднались до УКА з березня по травень 2022 року. Адже відстоювати наш економічний фронт ми можемо тільки разом. Водночас для того, щоб об’єднувати та мотивувати кластери та їх учасників до співпраці, нам потрібні яскраві практичні кейси. У цьому контексті представлений кейс Podilliia Fashion Cluster є кращим серед молодих кластерів в УКА. Він демонструє всі переваги співпраці учасників кластерів — як між собою, так і з міжнародними партнерами».