Війна — криза для бізнесу: на що звернути увагу підприємцям, щоб не втратити все
12 December, 2022
Здається, що війна ставить життя паузу і водночас дуже пришвидшує багато процесів. Як у такий непростий час українським підприємцям вести справи? Які особисті якості допомагають бізнесменам успішно долати кризові ситуацій та на що звертати увагу насамперед, щоб втримати свою справу на плаву?
Український бізнес під час кризи
Українські підприємці надзвичайно загартовані. Адже з часу початку незалежності України було небагато часу, коли бізнес міг почуватись вільніше і прагнути розвитку як природного процесу, а не через тиск. Рекет 90-тих, економічні кризи, революції, початок війни на Донбасі, пандемія. Регулярні пертурбації у політичному, економічному, соціальному житті країни, локальні й світові кризи неабияк загартували українських підприємців, зробили їх гнучкими та винахідливими.
У 2022 році до викликів повномасштабної війни додалась світова фінансова криза — рівень інфляції США стрімко зріс, що вплинуло на курс валют та ряд інших ринків. Здається, що всі ці фактори мали б зовсім повалити з ніг український бізнес. Багато підприємств закрились, ще більше зараз працюють «в нуль» або змушені витрачати «фінансову подушку» на допомогу працівникам, релокейт співробітників та виробничих потужностей у безпечні місця, перекривати вищу вартість матеріалів і розробляти нову логістику. Попри надскладні умови багато компаній продовжують працювати й розвиватись. Є підприємці, які після релокації бачать нові можливості у новому місці, а тому відкривають власну справу з чистої сторінки.
У такому авантюризмі, як комусь може здатись, я бачу фактор особистих переконань підприємця щодо перспектив у побудові бізнесу в Україні та віри у майбутнє цієї країни. І це чудово. Є й ті, хто для себе усвідомив, що хоче змінити вектор і розвиватись на закордонних ринках. І це теж добре — ці люди знаходять шляхи реалізовувати себе та будувати позитивне враження про українців в інших державах. Зрештою, дуже багато тих, хто зміг запустити свою справу за кордоном й почати активно допомагати українським волонтерам.
Особисто я переконаний, що ми переможемо. Тож кожен підприємець має докладати максимум зусиль, щоб допомагати суспільству у наближенні цього дня. І це ще один вимір відповідальності для українського бізнесу сьогодні: майже всі мої знайомі підприємці якщо не самі волонтерять, то активно допомагають групам активістів грошима, матеріалами, логістикою. Щомісячний відрахунок певного відсотка прибутку на потреби ЗСУ стало невіддільним елементом виплат. Це додаткове навантаження, яке підприємці приймають, бо кожен усвідомлює важливість подібних кроків.
Зміни у бізнес-процесах під час кризи
Головне, що змінилось у веденні бізнесу — спосіб планування. Зараз у компаніях ми розплановуємо задачі та пріоритети на тиждень, хоча раніше планування було на місяці вперед. Кожен такий спринт потребує максимальної концентрації й проактивності: необхідно враховувати важливі новини з фронту, черговий масований обстріл, тривалу відсутність світла. Адже це напряму впливає на бізнес-процеси.
Друге, що сильно змінилось в бізнесі за останні 9 місяців — швидкість реакції. Я переконаний, що ті бізнеси, яким вдасться в сучасних умовах постійної загрози протриматись, зрости та покращитись, зможуть стати дуже потужними гравцями на ринку після перемоги України. Ситуація в інфопросторі до 24 лютого 2022 року вже була напружена, тому я з командою завчасно готувалися до нового виклику для наших бізнесів. Зараз ми звертаємо особливу увагу на зобов’язання перед постачальниками та виробниками. Саме тому докладаємо всіх зусиль аби підтримувати безперебійний cash-flow.
Якості, які необхідні підприємцю, щоб впоратись із кризами в бізнесі:
- Адаптивність. Це, як на мене, це основа, яка допоможе підприємцю під час кризових ситуацій. Мені вже вдалось переконатись в цьому на власному досвіді: раніше у нашого бренду одягу була представлена лінійка лише базового, повсякденного чоловічого одягу. Після повномасштабного вторгнення ми додали у виробництво тактичний одяг, термокостюми, балаклави, спальні мішки.
- З цього випливає друга якість, якою має бути наділений підприємець. Це відчуття тенденцій ринку. Треба бути чесним із собою та навчитись максимально швидко реагувати на зміни тенденцій. Важливо вміти визнавати, що якісь ідеї можуть почекати, а нагальнішим потребам (речам, на які є попит просто зараз), необхідно давати зелене світло максимально оперативно.
- Комунікабельність. Щоб краще розуміти ринок, необхідно знати інших підприємців, які з вами в одній ніші. Нетворкінг завжди був важливим процесом спрямованим на залучення людей до вирішення тих чи інших завдань. Він дозволяє розширювати горизонт бачення ринку та його тенденцій, а також обмінюватись ідеями та досвідом з іншими підприємцями.
- Рішучість і сміливість. У наші часи підприємець не може дозволити собі довго вагатись. Здатність швидко зважувати всі шанси та приймати рішення і є важливою рушійною силою для підприємницької діяльності. Зволікання та довгі роздуми можуть стати причиною втрати прибутку, зупинки розвитку та в майбутньому призвести до стагнації бізнесу. Щойно з’являється нове, потенційно ефективне рішення — потрібно його випробовувати. Необхідно тестувати нові підходи, бізнес-моделі, продукти та будь-які інші формати, які можуть покращити ваші бізнес-процеси.
- Останнє, але не менш важливе — віра в себе. Це те, що мотивує будь-яку людину на нові звершення та досягнення.
Чутливі сфери бізнесу в Україні: як підприємцям підстрахувати себе
Під час таких великих криз бізнесу важко хвалитись стійкістю і стабільністю. Ключовими факторами розвитку є ряд чинників: стабільна економіка, попит на товари чи послуги, платоспроможність громадян, можливість безперебійно виконувати процеси в команді. Через війну всі ці фактори не можуть бути стабільними, тож немає універсального безпечного фундаменту для побудови та розвитку успішного бізнесу будь-якого напрямку.
Тому й не дивно, що неможливо однозначно сказати, яка конкретна сфера підприємництва зараз буде стабільна і прибуткова. Війна пришвидшує всі критичні процеси: наприклад, якщо раніше ми могли спостерігати якийсь час за ростом цін на пальне і закладати у плани вищу вартість логістики. То зараз через обстріли інфраструктури виник шалений дефіцит палива, який став викликом для бізнесу. Адже постало питання як тепер доставити товар. Проте й з цією ситуацією підприємцям вдалось доволі швидко справитись.
Будь-яка підприємницька діяльність в Україні зараз є ризикованою. І це водночас і страшно, і захопливо — критичні ситуації примушують кожного власника бізнесу вийти за рамки усталених рішень і напрацьованих алгоритмів. Ми маємо думати творчо і швидко, бути рішучими й водночас далекоглядними. Це важко, проте ось вже протягом 10 місяців повномасштабного вторгнення бізнесу вдається підкорювати нові вершини.