Не лише вистояти, а й розвиватися: поради для бізнесу під час війни
16 September, 2022
Роль українського малого та середнього бізнесу для країни зараз набуває ще більшого значення. Підприємці дають робочі місця, сплачують податки, задовольняють попит ринку своєю продукцією і, врешті-решт, не дають зупинитись економіці. Однак це все можливо лише за умови, що бізнес успішний і конкурентний. Здавалось би, в сучасних умовах це завдання із зірочкою. Але такі приклади є і вони не поодинокі. Подивимось на прикладі клієнтів OLX Україна, що варто робити підприємцям, щоб тримати економічний фронт та бути успішними навіть під час наймасштабнішої в сучасній українській історії війни.
Прийміть зміни та змінюйтесь самі
Чим швидше ми приймемо нову реальність, тим ефективніше зможемо себе в ній реалізувати. З початку війни український бізнес переживає кардинальні зміни. Наприклад, сфера продажу нерухомості взагалі не могла функціонувати через закриття державних реєстрів у перші місяці російського повномасштабного вторгнення. Через це багатьом підприємцям доводиться швидко шукати альтернативні варіанти ведення бізнесу.
Так, одна з агенцій нерухомості на OLX Nik House, яка спеціалізується на продажу/оренді квартир та будинків в Миколаєві, вирішила зосередитись саме на довгостроковій оренді та вийти на ринок Одеси. Здавалось би, час для розширення не найвдаліший, але виявилось, що в приморському місті ринок нерухомості зменшився не так критично, як у Миколаєві. В результаті, за два місяці роботи клієнт уклав близько 20 угод з довгострокової оренди.
Тож, якими б складними не були зміни, їх треба об’єктивно оцінити, прийняти та рухатись далі.
Подбайте про безпеку
Складно думати про розвиток бізнесу, якщо ви не впевнені в тому, що замовлену вами продукцію доставлять, а клієнти зможуть оплатити ту, що вже є в наявності. Тож насамперед потурбуйтеся про гарантії базових складових вашої діяльності: замовлення, оплати та доставки. Якщо ви ведете бізнес в інтернеті, маєте бути впевнені в тому, що використовуєте безпечний канал оплати, а доставка працює на тих територіях, куди ви плануєте відправляти товари. У разі, якщо ж ви лише вирішуєте, як перевести власну справу у діджитал, найпростіший і водночас безпечний спосіб — працювати на онлайн-майданчиках з продажу товарів та надання послуг. Такі платформи вже мають вбудовані системи оплати та доставки, які гарантують зарахування коштів чи повернення товару.
Сприймайте виклики як можливості
Вимушені зміни на кшталт релокейту бізнесу або нових запитів клієнтів — це, безумовно, виклики, які тягнуть за собою трансформацію підприємства. Але разом з тим, вони можуть стати джерелом нових можливостей. Наприклад, ви можете спробувати задовольнити нові потреби ваших клієнтів, які виникли в умовах війни.
Один із таких успішних кейсів на OLX — київський магазин Smart-home.com.ua, який продає і встановлює товари для безпеки, спеціально під потреби військових додав до асортименту рації. А в Тернополі інтернет-магазин Techno.mix.te з технікою з Німеччини, зараз має кількість продажів на рівні високого сезону довоєнних часів, адже продає чимало товарів, необхідних переселенцям.
Делегуйте, але залишайтесь «універсальним солдатом»
Часто невеликі підприємці практикують ведення всіх справ самотужки. Нерідко власник одночасно вирішує фінансові справи, веде спілкування з клієнтами та замовляє продукцію. Водночас чимало з цих обов’язків із легкістю можна віддати на аутсорс. Зокрема, рекламу можуть забезпечувати великі онлайн-платформи. Адже багато спеціалістів працює на фрілансі: SEO-спеціалісти, програмісти, монтувальники систем безпеки.
Завдяки такому підходу час і увагу з операційної діяльності можна спрямувати на вирішення стратегічних задач. Ви лише виграєте від того, що зможете відволіктись від дрібниць, щоб зосередитись на головному — розвитку бізнесу. Однак тримати руку на пульсі все ж треба, адже навіть за звичних умов підприємці не застраховані від форс-мажорів та непрогнозованих ризиків, а під час війни — тим більше. Тож регулярний моніторинг стан справ у кожному аспекті вашого бізнесу допоможе сформувати загальну картину справ і оперативно реагувати на виклики.
Будьте щирими зі своїми клієнтами
Через війну людяність набула ще більш важливого значення для українців, зокрема і в сфері сервісу. Варто демонструвати клієнтам вашу лояльність: робити знижки, намагатись з максимальною увагою ставитись навіть до незначних замовлень, чесно говорити замовникам, якщо їх очікування не збігаються з вашими можливостями. Не забувайте комунікувати з аудиторією про всі зміни у вашій діяльності — від нового графіку роботи до змін в асортименті. Повірте, вашу чесність та відкритість оцінять покупці, які звикли до шаблонного сервісу.
Це підтверджує, зокрема, історія нашого клієнта з Харкова. Бізнес Arvisa спеціалізується на виготовленні спальних мішків, верхнього одягу, безкаркасних крісел та диванів. На початку війни компанія віддала 80% наявних спальних мішків захисникам, які йшли на фронт. А навесні, щоб продовжувати виробництво, команда була змушена підняти ціни на продукцію, проте і зараз продовжує безкоштовно забезпечувати спальними мішками військових, а волонтерам робить знижки. При цьому якщо не вдається виконати замовлення вчасно — підприємство одразу повідомляє про це, адже товари часто замовляють у прифронтові зони, де доставка працює нестабільно. Така відкритість допомогла бізнесу продовжити отримувати замовлення та працювати в надскладних умовах.
Шукайте підтримку
Зруйновані ланцюги доставки, нестача працівників, зупинка замовлень та оплат — будь-яка з цих проблем може поставити під питання подальшу роботу малого та середнього бізнесу. Що вже й казати про ситуацію, коли ці виклики постають перед підприємцями одночасно. Тому зараз необхідно залучати будь-які можливості, щоб підтримати свою справу.
Сьогодні є чимало інструментів, які допомагають бізнесу впоратись із труднощами, починаючи від можливості взяти державний кредит під 0% і закінчуючи приватними ініціативами. Знижки, акції та різноманітні програми підтримки підприємців можуть зекономити ресурси.
Дослідження свідчать, що використання подібних допоміжних інструментів приносить результат. За даними дослідження Центру розвитку інновацій, Офісу з розвитку підприємництва та експорту, національного проєкту Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу та в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України, 94% підприємців не знають про такі можливості. Водночас більшість бізнесів, які беруть участь у програмах підтримки підприємництва в територіальних громадах, вже отримали від цього практичний результат. Тож варто шукати та використовувати можливість скористатись допомогою, адже таким чином ваш бізнес зможе успішно функціонувати, забезпечувати вас і підтримувати українську економіку.