Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Розділ VI. Пошук партнерів

Дата оновлення інформації : 30.12.2024, 12:46

Типові запитання від експортерів: як шукати партнерів? Де шукати партнерів? Які ресурси використовувати для пошуку партнерів?

Більшість компаній дуже часто починають свій експортний шлях саме з пошуку партнерів, але варто фокусувати бізнес саме на тому, що експорт — це гра в довгу і починається вона з усіх вищеописаних кроків задовго до партнерських відносин. Тому якщо до вас звертається компанія із запитом на пошук міжнародних партнерів, варто додатково запропонувати інші послуги з розвитку експорту. 

Інструменти з пошуку партнерів

1. Каталог українських експортерів

На національному рівні діє Каталог українських експортерів (е-каталог). Це безоплатний онлайн-сервіс, створений Офісом з розвитку підприємництва та експорту для налагодження прямих бізнес-контактів між іноземними компаніями та українськими виробниками товарів і послуг. Іноземні компанії насамперед використовують подібні сервіси для пошуку бізнес-партнерів у тій чи іншій країні, адже їх функціонування забезпечується державними установами з підтримки експорту. В Україні такою установою є Офіс з розвитку підприємництва та експорту. Каталог українських експортерів промотує команда Офісу при організації та проведенні різноманітних міжнародних торговельних заходів: місії, B2B-зустрічі, виставки, форуми, розсилки для імпортерів тощо.

Доєднатись до Каталогу українських експортерів може будь-яке українське підприємство незалежно від розмірів компанії та сфери діяльності. Вимогами до відбору компаній є:

  • Чиста репутаційна складова: непричетність до будь-яких скандалів та судових справ, що можуть поставити під сумнів репутацію компанії.
  • Відсутність будь-яких зв'язків із росією чи білоруссю: торговельні відносини, наявність представництв компаній на території росії чи білорусі, білоруське чи російське громадянство серед власників чи бенефіціарів компанії та ін.
  • Наявність англомовного вебсайту з інформацію про товари або послуги підприємства.

Для того, щоб долучитися до Каталогу експортерів, компанія має заповнити форму англійською мовою в особистому кабінеті на Порталі Дія.Бізнес.

Також на ресурсах Офісу постійно розміщують актуальні запити на партнерство від іноземних компаній, які варто розповсюджувати серед підприємств регіону.

Валентина Ляшенко, менеджерка ЗЕД, відділу міжнародної співпраці Офісу з розвитку підприємництва та експорту
My image

«Каталог українських експортерів є важливим онлайн-інструментом, який промотується серед міжнародних партнерів Установи, а також наші фахівці використовують його при підборі українських виробників експортерів на запити іноземного ритейлу. Для наших компаній створити профіль у каталозі — це корисна опція бути постійно в полі зору іноземних імпортерів. Адже верифікація в каталозі — це своєрідний фільтр надійності для іноземних партнерів. Якщо регіональні адміністрації/агенції вирішать створити подібні каталоги локальних виробників експортерів, то він працюватиме і буде корисним тоді, коли його активно і на постійній основі промотуватимуть серед партнерів та бізнесу. І, звичайно, треба щодня працювати над залученням нових українських компаній до каталога експортерів».

Низка обласних адміністрацій створює Каталоги експортерів на рівні свого регіону. Однак варто пам’ятати, що ефективність таких каталогів залежить від їх активної промоції серед закордонних партнерів. Наприклад, після формування Каталога експортерів його можна розіслати в посольства України за кордоном, в іноземні торгово-промислові палати, а також в організації міст-побратимів. Каталог можна використовувати під час міжнародних форумів та офіційних закордонних візитів.

Крім того, обласна адміністрація може співпрацювати з Офісом з розвитку підприємництва та експорту щодо поповнення національного Каталога експортерів профілями компаній, які працюють у регіоні.

Також індивідуально компанії можуть подати свої англомовні презентації та комерційної пропозиції до платформи Nazovni від Міністерства закордонних справ України. Ці презентації будуть направлені до посольств України в тих країнах, які цікавлять компанію для експорту.

2. Участь у міжнародних виставках

Участь у міжнародних виставках є найбільш ефективним інструментом пошуку потенційних партнерів та розширення мережі ділових контактів. Під час виставки можна налагодити співпрацю з іноземними компаніями на обраному ринку, отримати інформацію щодо цінової політики конкурентів у відповідному секторі, особливостей товару та світових трендів. Офіс з розвитку підприємництва та експорту, Торгово-промислова палата, Міністерство закордонних справ, а також низка проєктів міжнародної технічної допомоги організовують колективні експозиції українських виробників на міжнародних виставках за рахунок державного бюджету України або залучення донорського співфінансування.

Колективна експозиція — це виставковий стенд, що передбачає розташування групи компаній та об’єднаний загальною концепцією, єдиним Експортним брендом України. Участь у колективній експозиції надає можливість компаніям-учасникам зекономити кошти на участі у виставці, значно знизити витрати на просування та рекламу й уникнути неочікуваних ситуацій під час організації, що спростить процес виходу на нові ринки.

Олексій Грушецький, заступник директора Офісу з розвитку підприємництва та експорту

«Профільні міжнародні заходи є одним з найефективніших інструментів для налагодження перспективних контактів. До таких заходів належать масштабні галузеві виставки з десятками тисяч учасників і спеціалізовані торговельні місії. Вибір конкретного інструменту залежить від цілей компанії. Виставки допомагають компаніям підвищити свою видимість на міжнародному ринку, продемонструвати свою продукцію та потенціал галузі широкій аудиторії, ознайомитися з конкурентними продуктами та новими тенденціями. Спеціалізовані торговельні місії дозволяють здійснювати більш цільову роботу, забезпечуючи індивідуальні зустрічі, організовані місцевими експертами. Такі підходи є стандартною практикою у розвинутих країнах і часто підтримуються державними організаціями, що сприяють розвитку торгівлі. В Україні ці функції виконує Офіс з розвитку підприємництва та експорту, який надає підтримку в участі у міжнародних виставках та організації торговельних місій».

3. Торгові місії

Торгова місія — це закордонний бізнес-захід, основною метою якого є напрацювання якісних бізнес-контактів, проведення переговорів з потенційними партнерами між українськими й локальними компаніями, відвідування місцевих підприємств для обміну досвідом та спілкування з експертами ринку.

Метою організації торгової місії є надання українським компаніям можливості розпочати свою експансію на обраний закордонний ринок або ж розширити свою присутність, якщо вона вже на ньому працює, за допомогою забезпечення індивідуальних бізнес-зустрічей та напрацювання нових бізнес-контактів, включаючи потенційних агентів, дистриб’юторів, представників уряду, профільних асоціацій та торгових палат фокусної країни для можливості ефективного позиціонування компанії. Також метою торгової місії є представлення України загалом, її експортного потенціалу. Саме тому так важлива підготовка місії на найвищому рівні.

Рекомендації щодо організації торгових місій
І. Типи торгових місій
За сектором
  • Моносекторальні. Участь у моносекторальній місії беруть компанії, які представляють відокремлений сектор промисловості. Це може бути, наприклад, IT або ж харчова промисловість. Саме моносекторальні торгові місії мають найвищий рівень ефективності.
  • Мультисекторальні. Подібні місії зазвичай організовуються за участі державного компонента (представника Уряду України, як-от заступника міністра або ж міністра) до країн, де з аналітичної точки зору складно виокремити один або два потенційно перспективні сектори. Здебільшого це країни Африки та Азії. У таких місіях беруть участь близько 15 компаній з 3-4 секторів.

За участі державного компонента. Так звані офіційні торгові місії, які

  • очолюються представником/ами Уряду чи керівництвом ОМС. У такому разі до організації місії додаються нові складові: офіційний форум та пошук «візаві» (зустріч із представником Уряду чи органів місцевого самоврядування країни, яка приймає). Останнім переважно займається Посольство України в обраній країні;
  • державний компонент відсутній. Стандартна торгова місія без необхідності організації форуму та зустрічей на державному рівні.
ІІ. Стейкхолдери місії

Підрядник. У межах організації місії підрядник забезпечує підготовку (оренду) приміщень для проведення брифінгу, бізнес-зустрічей та форуму, необхідне обладнання, транспорт для site visits, логістику організаторів та можливих спікерів з українського боку. Також підрядник укладає зі свого боку договори з усіма іншими субпідрядниками, які надають послуги в рамках місії, та проводить оплати. Наприклад, з міжнародним консультантом, готелями, де винаймаються приміщення, тощо. 

Консультант — компанія в особі директора або провідного партнера, яка надає послуги з інтернаціоналізації бізнесу на обраному ринку. Завданням консультанта в межах місії є: участь у відборі українських компаній, допомога в підготовці маркетингових матеріалів, залежно від специфіки ринку (тізер, брошура тощо), надання рекомендацій щодо місць проведення зустрічей, брифінгу та форуму, організація індивідуальних зустрічей для кожної української компанії, пошук цікавих локацій для відвідування та досягнення домовленостей з ними (site visits), підготовка презентації для брифінгу, часткова координація місії.

Партнери місії. Партнерами місії можуть бути різні організації. Багато залежить від формату місії, обраного сектору та таргетованої країни. Якщо ми говоримо про партнерів з українського боку, то це можуть бути профільні асоціації, донори (USAID, ЄБРР та інші), державні інституції та інші. За кордоном партнерами в межах місії можуть бути: Посольство України, Торгово-промислові палати, профільні асоціації, локальні державні інституції.

Учасники місії. Представники делегації місії, тобто співробітники компаній, яких відібрано для участі в місії.

IІІ. Підготовка до торгової місії та її проведення

Підготовка до місії має розпочатись за 3 місяці до її проведення. При цьому варто мати на увазі, що на початковому етапі підготовки вже слід розуміти, хто є підрядником місії, хто буде консультантом, який обрано сектор та формат (B2G чи B2B). У разі, якщо в’їзд до обраної країни обмежений й потребує отримання візи, підготовку варто розпочати за 4-5 місяців.

Торгова місія може бути запланована в одну або дві країни одночасно. Від цього залежить і її тривалість — від двох до п'яти робочих днів. Здебільшого місія планується в одну країну та одне місто. Однак бувають і місії до двох країн. Це можливо через географічно близьке розташування деяких країн, наприклад, у Європі.

ІV. Алгоритм організації торгової місії
  1. Ініціювання. Процес ініціювання починається на підставі отриманих результатів опитування експортерів та бізнес-об’єднань. Пріоритетні для українського бізнесу країни аналізують співробітники Офісу з розвитку підприємництва та експорту, і якщо вітчизняна продукція та послуги дійсно перспективні на обраних ринках, Офіс розпочинає роботу з детального вивчення інших особливостей країни, проводить консультації з Посольством України, міжнародним консультантом та формує бюджет. Ініціатива організації торгової місії може йти також від Мінекономіки, профільних асоціацій, МЗС (Посольств України). Якщо ініціатива від органів місцевого самоврядування, варто залучати Офіс з розвитку підприємництва та експорту для консультацій та супроводу в організації місії. На етапі ініціювання торговельної місії проводять координаційні зустрічі та переговори з усіма можливими стейхолдерами проєкту (міністерства, державні установи, бізнес-об’єднання).
  2. Затвердження: підготовка концепції та програми. Після визначення країни та сектору (секторів) затверджують основні активності в рамках місії та її формат, розробляють операційний план, де враховують основні етапи підготовки та відповідальність кожної залученої сторони. Також розробляють концепцію місії, яка потрібно узгодити зі стейкхолдерами. Готують технічне завдання для підрядника та розпочинають процедуру тендерних закупівель.
  3. Промоція та реєстрація учасників. На цьому етапі формують оголошення про початок реєстрації на участь у торговій місії, готують реєстраційну форму, яку розміщують на сайті і соціальних мережах, а також розсилають серед контактів внутрішньої бази бізнесу в регіоні. Заявки збирають від двох до трьох тижнів.
  4. Відбір учасників. Попередній відбір учасників відбувається за чітко встановленими основними критеріями (приналежність до фокусного сектору, англомовний менеджер, наявність англомовних маркетингових матеріалів, наявність англомовного сайту компанії, високий бал за результатами Оцінки готовності до експорту). Критерії також обов’язково зазначають в оголошенні про реєстрацію. Додаткові критерії можуть встановлюватись згідно зі специфікою запланованого заходу.
    Коли є сформований лонглист українських компаній, до відбору долучається міжнародний консультант — експерт локального ринку у відповідному секторі, який надає власні рекомендації щодо включення/не включення певного учасника до делегації. Прийняте рішення щодо участі компанії-експортера надсилається електронною поштою.
V. Складові торгової місії
  • Інформаційний брифінг у країні проведення місії. Це навчальний захід для українських компаній, який проводиться по прибуттю до країни призначення. Під час брифінгу консультант та інші локальні експерти представляють детальну аналітику ринку, культурні особливості ведення бізнесу, а також переговори. Крім того, консультант підбиває підсумки підготовки до місії та звертає увагу на слабкі і сильні сторони компаній. Також додатково до участі в брифінгу організатори спільно з консультантом намагаються забезпечити участь місцевих експертів у тій чи іншій галузі.
  • Індивідуальні B2B-зустрічі між українськими та локальними компаніями (мінімум чотири зустрічі на кожну українську компанію). Заздалегідь узгоджені міжнародним консультантом зустрічі, які відбуваються у великому приміщенні. Під час таких зустрічей в одній залі є окремі столи для кожної компанії, на яких вони можуть виставити свою продукцію та за якими спілкуються з потенційними партнерами. Зустрічі відбуваються у форматі speed dating (формат швидких бізнес-зустрічей з великою кількістю потенційних клієнтів за короткий проміжок часу). Тобто кожна компанія має близько 30 хвилин на представлення своєї продукції представнику закордонної компанії, після чого за стіл сідає наступна особа. Зустрічі організовано за заздалегідь підготовленою матрицею. Час контролює консультант та організатор місії.
  • Візити (site visits) до локальних підприємств, дистриб’юторів, об’єднань, технологічних парків тощо (в середньому 4 візити в рамках місії). Візити на підприємства відбуваються за спланованим графіком та попередньою домовленістю зі стороною, яка приймає. Перелік підприємств та організацій формується залежно від делегації, а точніше, сектору промисловості, який делегація представляє. Під час подібних відвідувань українські компанії мають змогу подивитись та дізнатись, як працює локальний бізнес, з якими труднощами стикається та ін…
  • Форум. Офіційний форум організовується за умови, що місію очолює представник Уряду або керівництво ОМС. Зазвичай форум відбувається в день проведення B2B-зустрічей і є лише короткою вступною офіційною частиною перед початком бізнес-переговорів. Захід триває в середньому не більше 2 годин.

Участь у торговій місії зазвичай беруть від 8 до 15 українських компаній-експортерів. Найефективніша місія налічує не більше 10 учасників, оскільки в цьому разі кожній компанії приділяється значно більше уваги як з боку організаторів, так і залученого міжнародного консультанта.