Типові запитання від експортерів: як шукати партнерів? Де шукати партнерів? Які ресурси використовувати для пошуку партнерів?
Більшість компаній дуже часто починають свій експортний шлях саме з пошуку партнерів, але варто фокусувати бізнес саме на тому, що експорт — це гра в довгу і починається вона з усіх вищеописаних кроків задовго до партнерських відносин. Тому якщо до вас звертається компанія із запитом на пошук міжнародних партнерів, варто додатково запропонувати інші послуги з розвитку експорту.
1. Каталог українських експортерів
На національному рівні діє Каталог українських експортерів (е-каталог). Це безоплатний онлайн-сервіс, створений Офісом з розвитку підприємництва та експорту для налагодження прямих бізнес-контактів між іноземними компаніями та українськими виробниками товарів і послуг. Іноземні компанії насамперед використовують подібні сервіси для пошуку бізнес-партнерів у тій чи іншій країні, адже їх функціонування забезпечується державними установами з підтримки експорту. В Україні такою установою є Офіс з розвитку підприємництва та експорту. Каталог українських експортерів промотує команда Офісу при організації та проведенні різноманітних міжнародних торговельних заходів: місії, B2B-зустрічі, виставки, форуми, розсилки для імпортерів тощо.
Доєднатись до Каталогу українських експортерів може будь-яке українське підприємство незалежно від розмірів компанії та сфери діяльності. Вимогами до відбору компаній є:
Для того, щоб долучитися до Каталогу експортерів, компанія має заповнити форму англійською мовою в особистому кабінеті на Порталі Дія.Бізнес.
Також на ресурсах Офісу постійно розміщують актуальні запити на партнерство від іноземних компаній, які варто розповсюджувати серед підприємств регіону.
«Каталог українських експортерів є важливим онлайн-інструментом, який промотується серед міжнародних партнерів Установи, а також наші фахівці використовують його при підборі українських виробників експортерів на запити іноземного ритейлу. Для наших компаній створити профіль у каталозі — це корисна опція бути постійно в полі зору іноземних імпортерів. Адже верифікація в каталозі — це своєрідний фільтр надійності для іноземних партнерів. Якщо регіональні адміністрації/агенції вирішать створити подібні каталоги локальних виробників експортерів, то він працюватиме і буде корисним тоді, коли його активно і на постійній основі промотуватимуть серед партнерів та бізнесу. І, звичайно, треба щодня працювати над залученням нових українських компаній до каталога експортерів».
Низка обласних адміністрацій створює Каталоги експортерів на рівні свого регіону. Однак варто пам’ятати, що ефективність таких каталогів залежить від їх активної промоції серед закордонних партнерів. Наприклад, після формування Каталога експортерів його можна розіслати в посольства України за кордоном, в іноземні торгово-промислові палати, а також в організації міст-побратимів. Каталог можна використовувати під час міжнародних форумів та офіційних закордонних візитів.
Крім того, обласна адміністрація може співпрацювати з Офісом з розвитку підприємництва та експорту щодо поповнення національного Каталога експортерів профілями компаній, які працюють у регіоні.
Також індивідуально компанії можуть подати свої англомовні презентації та комерційної пропозиції до платформи Nazovni від Міністерства закордонних справ України. Ці презентації будуть направлені до посольств України в тих країнах, які цікавлять компанію для експорту.
2. Участь у міжнародних виставках
Участь у міжнародних виставках є найбільш ефективним інструментом пошуку потенційних партнерів та розширення мережі ділових контактів. Під час виставки можна налагодити співпрацю з іноземними компаніями на обраному ринку, отримати інформацію щодо цінової політики конкурентів у відповідному секторі, особливостей товару та світових трендів. Офіс з розвитку підприємництва та експорту, Торгово-промислова палата, Міністерство закордонних справ, а також низка проєктів міжнародної технічної допомоги організовують колективні експозиції українських виробників на міжнародних виставках за рахунок державного бюджету України або залучення донорського співфінансування.
Колективна експозиція — це виставковий стенд, що передбачає розташування групи компаній та об’єднаний загальною концепцією, єдиним Експортним брендом України. Участь у колективній експозиції надає можливість компаніям-учасникам зекономити кошти на участі у виставці, значно знизити витрати на просування та рекламу й уникнути неочікуваних ситуацій під час організації, що спростить процес виходу на нові ринки.
«Профільні міжнародні заходи є одним з найефективніших інструментів для налагодження перспективних контактів. До таких заходів належать масштабні галузеві виставки з десятками тисяч учасників і спеціалізовані торговельні місії. Вибір конкретного інструменту залежить від цілей компанії. Виставки допомагають компаніям підвищити свою видимість на міжнародному ринку, продемонструвати свою продукцію та потенціал галузі широкій аудиторії, ознайомитися з конкурентними продуктами та новими тенденціями. Спеціалізовані торговельні місії дозволяють здійснювати більш цільову роботу, забезпечуючи індивідуальні зустрічі, організовані місцевими експертами. Такі підходи є стандартною практикою у розвинутих країнах і часто підтримуються державними організаціями, що сприяють розвитку торгівлі. В Україні ці функції виконує Офіс з розвитку підприємництва та експорту, який надає підтримку в участі у міжнародних виставках та організації торговельних місій».
3. Торгові місії
Торгова місія — це закордонний бізнес-захід, основною метою якого є напрацювання якісних бізнес-контактів, проведення переговорів з потенційними партнерами між українськими й локальними компаніями, відвідування місцевих підприємств для обміну досвідом та спілкування з експертами ринку.
Метою організації торгової місії є надання українським компаніям можливості розпочати свою експансію на обраний закордонний ринок або ж розширити свою присутність, якщо вона вже на ньому працює, за допомогою забезпечення індивідуальних бізнес-зустрічей та напрацювання нових бізнес-контактів, включаючи потенційних агентів, дистриб’юторів, представників уряду, профільних асоціацій та торгових палат фокусної країни для можливості ефективного позиціонування компанії. Також метою торгової місії є представлення України загалом, її експортного потенціалу. Саме тому так важлива підготовка місії на найвищому рівні.
За участі державного компонента. Так звані офіційні торгові місії, які
Підрядник. У межах організації місії підрядник забезпечує підготовку (оренду) приміщень для проведення брифінгу, бізнес-зустрічей та форуму, необхідне обладнання, транспорт для site visits, логістику організаторів та можливих спікерів з українського боку. Також підрядник укладає зі свого боку договори з усіма іншими субпідрядниками, які надають послуги в рамках місії, та проводить оплати. Наприклад, з міжнародним консультантом, готелями, де винаймаються приміщення, тощо.
Консультант — компанія в особі директора або провідного партнера, яка надає послуги з інтернаціоналізації бізнесу на обраному ринку. Завданням консультанта в межах місії є: участь у відборі українських компаній, допомога в підготовці маркетингових матеріалів, залежно від специфіки ринку (тізер, брошура тощо), надання рекомендацій щодо місць проведення зустрічей, брифінгу та форуму, організація індивідуальних зустрічей для кожної української компанії, пошук цікавих локацій для відвідування та досягнення домовленостей з ними (site visits), підготовка презентації для брифінгу, часткова координація місії.
Партнери місії. Партнерами місії можуть бути різні організації. Багато залежить від формату місії, обраного сектору та таргетованої країни. Якщо ми говоримо про партнерів з українського боку, то це можуть бути профільні асоціації, донори (USAID, ЄБРР та інші), державні інституції та інші. За кордоном партнерами в межах місії можуть бути: Посольство України, Торгово-промислові палати, профільні асоціації, локальні державні інституції.
Учасники місії. Представники делегації місії, тобто співробітники компаній, яких відібрано для участі в місії.
Підготовка до місії має розпочатись за 3 місяці до її проведення. При цьому варто мати на увазі, що на початковому етапі підготовки вже слід розуміти, хто є підрядником місії, хто буде консультантом, який обрано сектор та формат (B2G чи B2B). У разі, якщо в’їзд до обраної країни обмежений й потребує отримання візи, підготовку варто розпочати за 4-5 місяців.
Торгова місія може бути запланована в одну або дві країни одночасно. Від цього залежить і її тривалість — від двох до п'яти робочих днів. Здебільшого місія планується в одну країну та одне місто. Однак бувають і місії до двох країн. Це можливо через географічно близьке розташування деяких країн, наприклад, у Європі.
Участь у торговій місії зазвичай беруть від 8 до 15 українських компаній-експортерів. Найефективніша місія налічує не більше 10 учасників, оскільки в цьому разі кожній компанії приділяється значно більше уваги як з боку організаторів, так і залученого міжнародного консультанта.