Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Розділ ІV. Аналітика зовнішніх ринків. Адаптація продукту. Вимоги та сертифікація

Дата оновлення інформації : 07.01.2025, 10:07

Типові запитання від експортерів: в яку країну краще експортувати? Як вибрати країну для експорту? Яким є попит на мій товар за кордоном? Які вимоги на зовнішніх ринках? Як потрібно підготувати продукт до зовнішнього ринку? Хто в Україні надає послуги з дослідження зовнішніх ринків? 

Дослідження зовнішнього ринку — один із найперших кроків на шляху до експорту, адже прийняття рішення щодо виходу на конкретний ринок має ґрунтуватися на основі досліджень. Попередньо проведені дослідження зекономлять час та фінансові ресурси в процесі виходу на зарубіжні ринки.

Дослідження допомагають експортерам визначити:

  • на які ринки виходити і коли
  • які вибрати шляхи для виходу на ринок
  • які для вашого товару чи послуги є клієнти та які конкуренти
  • як адаптувати товар чи послугу до обраного ринку
  • як позиціонувати товар чи послугу на вибраних ринках
  • які є бар’єри для виходу на ринок
Ольга Гвоздьова, координаторка напряму аналітики і стратегії Офісу з розвитку підприємництва та експорту

«Більшість українських експортерів обирають ринок для розвитку експорту інтуїтивно або через наявність на ньому зв’язків, які не завжди можуть призвести до успішних продажів. Насправді ж обраний ринок може при цьому стагнувати, або продукція компанії може бути не готова до цього ринку та очікуванням споживачів на ньому. Організаціям з підтримки експортерів у регіонах варто пропагувати серед бізнесу дослідження зовнішніх ринків як один з перших кроків у розвитку експорту, адже вони можуть суттєво зекономити час та фінансові ресурси компаній. При цьому компанії можуть досліджувати ринки як самостійно, скориставшись інструкціями та порадами на Порталі Дія Бізнес, так і звернувшись за допомогою до національних організацій та консультантів».

На національному рівні діють такі послуги для експортерів

1. Вибір пріоритетного ринку для розвитку експорту

Для того, щоб вибрати пріоритетний ринок для експорту, варто провести порівняльний аналіз перспективних країн. Перш ніж почати дослідження, потрібно вибрати фокусний продукт для експорту, а також визначити, хто є клієнтами: 1) кінцеві споживачі (B2C); 2) підприємства (B2B); 3) державні органи (державні закупівлі).

Досліджувати країни та проводити порівняння попередньо обраних країн необхідно за переліком критеріїв, який важливий саме для конкретної продукції чи послуги. До основних критеріїв належать:

  • Розмір та потенціал обраного ринку
  • Бар’єри входу на ринок: тарифи, квоти, необхідність отримання сертифікації та інші обов’язкові регуляторні вимоги й добровільні стандарти
  • Конкуренти та ціна на ринку
  • Логістика, додаткові витрати
  • Потреби споживачів та тренди
  • Культурні відмінності на ринку

Після визначення критеріїв варто зібрати інформацію про кожну країну та порівняти результати. Це дозволить отримати порівняльну оцінку щодо розміру та привабливості ринків, чітко побачити потенційний попит та зрозуміти, на які ринки легше вийти.

Офіс з розвитку підприємництва та експорту надає компаніям і об'єднанням компаній послугу з визначення найбільш перспективних країн для експорту. Послуга базується на застосуванні скорингової моделі та передбачає вибір найбільш важливих показників, які визначають привабливість ринку, і порівняння країн за цими показниками. Набір індивідуальних компаній на цю послугу періодично публікується на ресурсах Офісу. Для об’єднань компаній (кластерів, альянсів, асоціацій) можна безпосередньо звертатися до експертів Офісу за поштою analytic@epo.org.ua

2. Дослідження обраного зовнішнього ринку

Коли експортер визначився з пріоритетним ринком, варто провести його детальний аналіз. Тут у пригоді стануть міжнародні бази даних, сайти профільних асоціацій та медіа, національна статистика обраних країн та інші джерела.

Крім того, важливо пам’ятати, що для багатьох товарів та послуг є вже готові дослідження, які доступні українською чи англійською мовами. Офіс з розвитку підприємництва та експорту надає підтримку компаніям, які прагнуть приймати рішення на основі ринкових даних. Секторальні дослідження від Офісу містять детальні статистичні дані та аналітичну інформацію щодо конкретної країни та сектору: економічний та демографічний огляд, торговельну статистику, обсяги роздрібних продажів обраного товару, частки основних гравців та тренди на ринку. Пропонуємо українським компаніям скористатися цією інформацією для вивчення експортних ринків. У таких дослідженнях використовують як відкриті онлайн-бази даних (такі як CIA, World Bank, TradeMap та інші), так і доступні за платною підпискою (Passport Euromonitor, Statista, Mintel GNPD). Такі дослідження наявні у відкритому доступі на Порталі Дія.Бізнес.

3. Огляди новинок продукції в магазинах обраної країни

Офіс з розвитку підприємництва та експорту надає компаніям послугу огляду новинок продукції в магазинах обраної країни — це індивідуальні презентації для компаній, які побудовані на основі інформації бази даних Mintel GNDP. Під час консультації компанії отримують інформацію щодо аналогічних обраних продуктів: конкуренти на обраному ринку, ціни, тренди в інгредієнтах, тренди в упаковці, твердження на упаковці, приклади конкретних продуктів, а також перелік магазинів, де ці продукти продається.

Огляд новинок продукції в магазинах обраної країни допоможе компаніям адаптувати свою продукцію, змінити упаковку, маркетингові твердження та підготуватися до успішного виходу на обраний ринок. Набір індивідуальних компаній на цю послугу періодично публікується на ресурсах Офісу. Для об’єднань компаній (кластерів, альянсів, асоціацій) можна безпосередньо звертатися до експертів Офісу за поштою analytic@epo.org.ua.

4. Вимоги на зовнішніх ринках

Одним з найбільш поширених питань від експортерів є сертифікація та вимоги на зовнішніх ринках. Відповідність вимогам на зовнішніх ринках є передумовою доступу до цих ринків. При цьому існують як обов’язкові законодавчі вимоги, так і додаткові вимоги від потенційних партнерів та споживачів.

Для інформування експортерів Офіс з розвитку підприємництва та експорту надає роз’яснення щодо вимог на ринку країн ЄС та інших ринках, які публікуються на Порталі Дія.Бізнес. На Порталі містяться огляди вимог для харчової продукції, нехарчової продукції з прикладами вимог для конкретних продуктів.

Крім того, Торгово-промислова палата України та її регіональні представництва допомагають експортерам із визначення походження товарів та послуг, видачею сертифікатів походження під час експорту, підготовкою й заповненням сертифікатів EUR.1, а також консультують щодо вимог ринку та складання технічного файлу. 

Рекомендації щодо роботи в регіонах

Представникам департаментів економічного розвитку чи організацій з підтримки місцевого бізнесу в регіонах варто бути в курсі щодо актуальних досліджень зовнішніх ринків, опублікованих експертами Офісу або іншими організаціями, та розповсюджувати ці дослідження серед підприємців регіону. Крім того, варто знати про спектр послуг із досліджень зовнішніх ринків на національному рівні та надавати експортерам первинну консультацію, до яких організацій варто звернутися для замовлення досліджень зовнішніх ринків, оглядів вимог чи підготовки технічного файлу.