Насамперед вагому роль у підписанні серйозних угод відіграє перемовна інтуїція — здатність робити потрібні пропозиції та ухвалювати перспективні рішення, орієнтуючись на внутрішні відчуття, сигнали з боку співрозмовника та досвід. Цю навичку слід розвивати кожному підприємцю. Однак не лише вона визначає результат. Не менш важливими є й інші чинники: підхід, репутація та емоційний інтелект. Нерідко ці складові недооцінюють, хоча саме вони не лише впливають на хід перемовин, а й визначають їхній результат. Якщо ваша ціль — зустріч із великими підприємцями та укладання договорів з ними, розгляньмо, що для цього потрібно.
Підготовка до великих переговорів: основні кроки
Переговори з підприємцями, інвесторами чи компаніями починаються ще до самої зустрічі. Підготовка до них — це вагома частка успіху. Тому потрібно завчасно продумати основні етапи, які допоможуть впевнено почуватися та займати сильну позицію на перемовинах, і, зрештою, досягти поставлених цілей.
Проаналізуйте профілі перемовників
Насамперед потрібно дізнатися більше про особу, з якою плануєте перемовини: її лайфстайл, поведінку в соцмережах. Ви можете поставити себе на місце вашого партнера. Такий підхід називається профайлінгом — він допомагає передбачити, як поводитиметься людина у тій чи іншій ситуації. Знайте, з ким ви працюєте. Коли ви вивчаєте людину з різних сторін, ви, фактично, профайлите її, тобто систематизуєте інформацію про людину. У голові вже може складатися сценарій розмов з нею: треба бути радикальним чи м’яким, потрібні смол-токи чи розмова має бути суто на тему? Профайлінг допомагає визначити дуже багато речей.
Підготуйте чіткі пропозиції
Люди з великою кількістю підписаних угод та високим рівнем впливу не звикли витрачати час даремно, адже це — найдорожчий ресурс. Вони цінують конкретику. Ви маєте знати про угоду все, щоб описати її на клаптику серветки і всім стало зрозуміло. Це своєрідний трейлер до фільму.
У цьому допоможе проста формула для короткого пітчу:
Чому людині це може бути цікаво (які конкретні переваги це дає її бізнесу).
Навіщо це вам (продемонструйте, що ви не просто хочете «взяти своє», а готові до взаємовигідно співпрацювати);
Яким може бути результат (що саме отримає кожна зі сторін у разі успішної угоди).
Що потрібно зараз (коротке обговорення базових етапів або, наприклад, підписання угоди про нерозголошення (NDA).
Тож, спершу ви показуєте людині основу того, що має її зацікавити, а тільки потім — деталі (пропозиції щодо договору, дохідність тощо). Якщо підготуєте пропозицію правильно — вас будуть готові слухати.
Будуйте нетворк
Завчасно будуйте нетворк і репутацію у сфері, в якій хочете отримати доступ до великих підприємців. Для цього раджу:
Використовувати соціальні мережі для пошуку і встановлення ділових контактів: залишайте обдумані коментарі під дописами фахівців вашої сфери, публікуйте власний експертний контент.
Брати участь у вузькоспеціалізованих подіях вашої ніші: конференції, виставки, бізнес-форуми.
Ділитися досвідом у мережі інтернет, зокрема у форматі показових кейсів «проблематика — інструмент — результат».
Бути корисним тим, з ким хочете вибудувати професійні відносини, та фіксувати це у CRM або простій таблиці з пріоритетними контактами.
Просити фідбек після взаємодії на платформах, які допомагають формувати експертний імідж.
Це дозволить вам попросити інтро — коротке особисте знайомство через спільний контакт, без якого отримати доступ до великих гравців просто неможливо.
Воно зекономить левову частку зусиль. Якщо вас знайомлять і рекомендують — комунікація одразу стає простішою, виникає довіра.
Типові помилки, які можуть зруйнувати угоду
З власного досвіду можу виокремити низку помилок, яких найчастіше припускаються люди під час перемовин:
Зловживання увагою
Вам виділи час, а ви не підготувалися до зустрічі, поводитеся непрофесійно або нехтуєте етикетом. Це сигнал, що ви не цінуєте можливість.
Агресивні продажі
Нав’язлива тактика на кшталт «Купи! Купи!» більше не працює. Насамперед треба викликати інтерес і виявити реальну потребу співрозмовника, а потім адаптувати продаж до неї.
Неймдропінг
Якщо ви дійсно співпрацювали з топбізнесменами, інфлюенсерами з розвинутим особистим брендом або відомими корпораціями — згадуйте про це на переговорах. Але якщо взаємодія була поверхневою або людина вас не запам’ятала ваше ім’я, використовувати це з метою підвищення власної експертності — шкідлива історія.Перевірити правду легко.
Здаватися, а не бути
Досвідчених людей приваблює чесність і відкритість. Якщо ви вперше стикаєтеся з певною ситуацією — не приховуйте цього. Головне — готовність докладати зусиль для спільного результату.
Шлях до великих угод не буває простим, але результат — вартий усіх зусиль. Успіх рідко приходить із першої спроби: комусь потрібно 10 спроб, а комусь — 100. Але якщо ви здатні зберігати фокус, постійно розвиватися та діяти наполегливо, результат неодмінно буде. Це лише питання часу.