Пандемія й повномасштабна війна стали справжнім викликом для освітнього бізнесу. Попри це багато підприємців шукають різноманітні способи, які допоможуть навчати з різних куточків світу за будь-яких обставин. Сьогодні зручні онлайн-інструменти допомагають бізнесам продовжувати роботу, а учням — здобувати нові знання дистанційно.
Команда SkillzRun дослідила як освітньому бізнесу обрати систему управління навчанням.
Система управління навчанням
Система управління навчанням (LMS) — це тип сервісів для розміщення навчального контенту, проходження практики та іншими функціями для диджиталізації освітнього процесу. LMS зазвичай містять бек-офіс — адміністраторську частину для освітнього закладу, та фронт-офіс — те, що бачать та використовують учні.
Система допомагає структурувати навчальні процеси, оптимізувати роботу команди та збільшити ефективність учнів. Проте впровадження LMS потребує залучення ресурсів команди на етапі підбору та опанування функціонала нового сервісу.
Ми провели понад 10 глибинних інтерв’ю з представниками освітніх бізнесів України з різних сфер навчання: мовний сегмент, IT, загальна освіта для дітей та підлітків та інші. Засновники, CEO, академічні директори, методисти, експерти розповіли про свій досвід підбору системи управління навчанням, яка послідовність процесів, які особливості та які проблеми виникали.
Проаналізувавши досвід співпраці команди SkillzRun з більш ніж 100 бізнесами за понад 2 роки роботи визначили, які помилки підприємці допускають найчастіше.
Зібрані в матеріалі рекомендації допоможуть зробити процес підбору LMS послідовним, а також врахувати важливі моменти, які на початку здаються неочевидними.
Етап 1. Складіть коротке ТЗ (технічне завдання)
Починаючи підбір системи управління навчанням необхідно визначити обов’язкові вимоги для потенційної LMS, враховуючи специфіку вашого бізнесу. Також варто додати розділ «було б добре, але можемо без цього обійтися». Адже ідеальної навчальної системи не існує, а тому повністю закрити ваші потреби скоріше за все не вийде. Навіть при розробці власної LMS вам доведеться в деяких моментах йти на компроміси з розробниками. Які питання варто собі поставити?
Що для вас важливіше: зовнішній вигляд та функціонал застосунку для студента чи наявність функціонального бек-офісу для адміністратора? Багато підприємців під час підбору LMS часто недооцінюють значимість привабливого дизайну, анімації, гейміфікації, здебільшого концентруючись саме на можливостях адміністративної панелі.
Є випадки, коли платформа для студента неправильно відображається на мобільному телефоні або в мобільній версії відсутня частина функцій. Це впливає на загальне враження студента від освітнього процесу, знижує якість навчання та рівень мотивації. Тому важливо знайти збалансовану систему, де буде ефективне поєднання User Centric та AdminPower.
У тому чи іншому вигляді, статистичні дані про дії користувачів на платформі є майже в усіх LMS на ринку, але в когось вона глибша та детальніша, а в когось більш поверхнева. Аналітика необхідна для того, щоб побудувати якісний навчальний процес.
Зауважте, що на аналіз та впровадження змін на основі аналітики, потрібен час та ресурси. Радимо подумати щодо доручення цих обов’язків аналітику/методисту або планувати цей процес у свій робочий час.
Гейміфікація — це інтеграція ігрових механік до освітнього процесу: учні мають цілі для досягнення, можливість отримати визнання та винагороди під час навчання. Це підвищує зацікавленість, емоційну залученість до процесу та соціальну взаємодію між іншими учасниками курсу. Якісна гейміфікація в LMS мотивує користувача рухатися вперед по курсу та збільшує ефективність навчання.
Тенденції ринку онлайн-навчання говорять про те, що гейміфікація буде стрімко розвиватися, стане більш технологічною. Наприклад, технологія AR (доповненої реальності) вже активно розвивається в цьому сегменті. Тому варто звернути увагу на таку можливість.
Якщо учні будуть користуватися навчальною платформою з вашою айдентикою — це підвищить лояльність, впізнаваність, репутацію, а також допоможе покращити показники залучення клієнтів, або взагалі можуть бути додатковим джерелом нових користувачів, які знайдуть ваш додаток в App Store/Google Play.
Онлайн-школа для підлітків DarwinLand почала шукати LMS ще на початку свого шляху. Серед вимог до системи проведення навчання були: інтерактивність вправ, зручність та легкість у користуванні, привабливий дизайн, гейміфікація та можливість працювати з домашніми завданнями з перевіркою від викладача. Цільова аудиторія школи — підлітки від 10 до 17 років, тому мобільна версія порталу для такої ЦА є значною перевагою. За словами Анастасії Ходорчук, Head of product, під час підбору LMS команда не враховувала у список обов’язкових вимог наявність мобільного застосунку. Лише з часом команда зрозуміла, що саме мобільна версія стане класною перевагою для учнів.
Етап 2. Вивчіть функціонал вибраних систем згідно з вашими вимогами та бюджетом
Для кращого аналізу потенційних LMS зробіть таблицю з усіма потенційними системами, які підпадають під ваші критерії. Визначить необхідний перелік функцій та починайте фільтрувати: підходить/взагалі не підходить/можливо.
Звертайте увагу на додаткові функції, які ви взагалі не вказували у вимогах. Аналізуйте, чим вони можуть бути корисними для вас.
Етап 3. Детально протестуйте обрану систему
Виведіть зі свого списку топ сервісів, які об’єктивно найбільше підходять вам за критеріями та суб’єктивно сподобалися. Якщо платформа пропонує взяти тестовий чи демонстраційний період для тестування системи — радимо скористатись такою можливістю. Адже це набагато легший та швидший спосіб познайомитися з функціями LMS. Як ефективно використати тестовий період:
У 70% респондентів глибинних інтерв’ю, яке проводила наша компанія, саме тестовий період допоміг оперативно визначити основні переваги та недоліки обраних систем. Підприємці також виділили те, що завдяки демотесту платформи їм вдалось значно спростити процес онбордингу.
Яніна Хіжінська, академічна директорка офлайн- та онлайн-школи Unique School, розповіла, що на етапі тестування LMS школа зібрала фокус-групу учнів для дослідження. Вибрати найефективнішу платформу допоміг отриманий від дітей та батьків фідбек. Сьогодні в школі навчаються понад 120 учнів, багато з них виїхали за кордон внаслідок війни, але вони хочуть продовжувати здобувати українську освіту. Це й спонукало школу шукати систему для організації навчального процесу онлайн.
Етап 4. Ознайомтеся із процесом розвитку платформи
Під час тестування знайшли недоліки? Обов’язково запитайте у техпідтримки чи можливе допрацювання системи найближчим часом або чи можлива розробка додаткового функціонала саме для вас.
Зазвичай над розвитком LMS постійно працює команда розробників і створює новий функціонал для загального користування. Також часто є можливість розробки кастомного функціоналу. Така перспектива може допомогти прийняти рішення.
Якщо ви все ж сумніваєтеся у рішенні — протестуйте систему 2–3 місяці під час повноцінної роботи. Запустіть 1–2 курси чи короткий інтенсив/марафон з невеликою кількістю учнів. Це допоможе зекономити час та ресурси на наповнення навчальної системи, а також дасть можливість впевнитися чи дійсно обрана LMS відповідає вашому запиту.
Етап 5. Проведіть презентацію та якісний онбординг учнів на нову платформу
Зміна формату роботи — це важкий процес як для учнів, так і для співробітників. Часто люди більше надають перевагу рішенням, до яких вже звикли. Перехід до чогось нового необхідно робити поступовим, дайте вашим користувачам можливість зрозуміти переваги нової системи.
Марина Афанасенко, засновниця школи англійської мови «Сі ю» розповіла, що саме процес адаптації користувачів до нової системи був одним з найбільших челенджів під час зміни LMS. Компанія визначила, що запорукою успішного переходу стане детальна презентація про причини переходу, під час якої можна розповісти про плюси нової платформи, щоб студентам хотілось працювати з нею й надалі.
Підсумуйте результати ефективності навчання учнів за допомогою аналітики. Проаналізуйте недоліки, які могли бути виявленні за час роботи, зберіть фідбек від студентів та викладачів за допомогою опитування чи інтерв’ю, дослідіть усі переваги, які помітили.
Підбір системи для проведення онлайн-навчання — це ресурсозатратний процес, а тому не дивно, що більшість підприємців хочуть витратити якомога менше часу на пошук LMS. Щоб полегшити цей процес, зверніть увагу на:
Хочемо, щоб у всіх освітніх бізнесів відбувався метч: викладачі зможуть надавати якісний навчальний контент, а користувачі отримають зручний спосіб навчання. У підсумку — ваші учні змотивовані та отримують максимальну ефективність й користь від вашого продукту. Дотримуйтеся послідовності процесів, наберіться терпіння та будьте допитливими та відкритими до нового, тестуйте та продовжуйте удосконалюватися.
У світі існують десятки методик оцінки цифрової зрілості підприємств. У проєкті GDT Textile, що реалізується національними асоціаціями АППАУ, Укрлегпром та Івано-Франківською ТПП за підтримки ПРООН, вибір був зроблений на користь європейської платформи ADMA.