Молодість — це час, коли бажання змінювати світ та відвага створювати нове досягають апогею. Ми в академії GoITeens помічаємо тенденцію до збільшення популярності стартапів серед юних підприємців. Щороку випускаємо вмотивовану молодь, яка, опанувавши в дитинстві певний профіль в ІТ, починає сміливо замислюватися про розвиток власної справи вже у 18 років. Безумовно, підлітковий запал надає драйву і рішучості, проте іноді відсутність досвіду може стати викликом. Тож ми підготували 10 головних питань, відповіді на які допоможуть «не прогоріти» й започаткувати успішний ІТ-проєкт.
Стартап — це особливий підхід до бізнесу. Це новий, часто інноваційний проєкт, який має потенціал для швидкого зростання та успіху. Особливістю стартапу є висока невизначеність та ризик, але попри це також є великий потенціал для трансформації галузі чи ринку.
Перш ніж починати розробку продукту, ви повинні чітко визначити, чого саме хочете досягти. Розуміння мети допоможе вам направити свої зусилля у потрібному напрямку. Стартап має пропонувати продукт, який закриватиме болі клієнтів краще, аніж те, що вже є на ринку. Саме це допоможе вашій ідеї вижити в умовах високої конкуренції. Тому основним важелем тут має стати унікальність ідеї, згенерованої людським чуттям. Новаторська ідея повинна зацікавити інвесторів і закласти перші підвалини до успіху проєкту. Водночас більшість підприємців зазначають, що саме відсутність зацікавленості ринку є ключовою причиною невдач.
Перш за все, необхідно об'єктивно оцінити потреби своїх користувачів і з’ясувати, як ринок задовольняє їх. Проаналізувавши це ви зрозумієте, чи ваша ідея дійсно нова, чи є на неї попит, чи вона прибуткова?
Правдива, повна, перевірена галузевими фахівцями інформація може стати запорукою вдалої та якісної співпраці з вкладниками. Потенційних інвесторів зазвичай цікавить професійно обґрунтовані дані щодо обсягу інвестицій, вартості виробництва, джерел сировини та каналів збуту.
Аби надати інвесторам вичерпні дані, на етапі дослідження ІТ-стартапер має:
Уміння адаптувати проєкти під перші враження потенційних споживачів позитивно впливає на розвиток стартапу не лише з погляду швидкої реакції на потреби користувача, а й у тих випадках, коли гнучкість людського розуму спонукає превентивно підлаштувати бізнес до можливих загроз. Негативні відгуки можуть вказати на потенційні ризики для продукту і варіанти криз, тому їх варто детально проаналізувати. Це дозволяє якщо не запобігти загрозі, то хоча б підготувати свій проєкт до нових викликів.
Золоте правило розробки ІТ-стартапу містить усього три ланки: запуск MVP, поступовий збір відгуків й адаптація проєкту під потреби.
Тріумф проєкту залежить від того, чи вдасться розробнику поєднувати гнучку розробку через тестування ідеї на споживачах. Тобто стартапи вдаються «вічним шукачам», які невтомно намагаються зрозуміти свій проєкт глибше та вносять правки щотижня, а не раз у кілька місяців. Так вони поетапно створюють, випробовують та не гають час і гроші на розробку продукту, нецікавого споживачу.
Коли продукт показав свою ефективність та готовність до росту, його можна масштабувати, привертаючи більше користувачів та розширюючи ринок.
Для запуску й розвитку власного стартап-проєкту зазвичай потрібне фінансування, яке можуть надати вкладники: друзі та знайомі, які вірять в успіх проєкту, або незнайомі інвестори та бізнес-ангели. Але історії, коли молодий та ідейний бізнесмен-початківець раптом зустрічає Білла Гейтса в ліфті готелю й за 30 секунд зацікавлює його своїм відкриттям наскільки, що той відразу готовий вкласти мільйон доларів в ці дивоідеї, трапляються хіба що в кінематографі. Насправді презентація свого стартапу для інвесторів у реальному житті потребує ретельної та ґрунтовної підготовки.
Щоб зацікавити й привабити інвесторів стартапер має презентувати свою розробку цілісно та всебічно: з демонстрацією як креативних, так і практичних, технічних та комерційних переваг проєкту.
Не варто забувати, що інвестиція — це не дарунок, а кошти, які потрібно відробити на благо своєї розробки та з користю для вкладника. Тож головними передумовами, які привернуть інтерес до стартапу з точки зору привабливості інвестиційної політики, будуть його експортоорієнтованість та інноваційність.
Також інвесторові важливо простежити в презентації ступінь зрілості ідеї: чи пропрацьований та передбачений план переходу від стартапу до бізнесу, що працює. Важливо продемонструвати вкладникові поточний та потенційний розмах бізнесу, для якого залучається фінансування, оскільки вкладення можуть варіюватися від 10 000 доларів США до 10 млн доларів США — вони мають співвідноситися з масштабами проєкту.
Презентувати свій проєкт стартаперам часто допомагають різні інвестиційні конкурси «пітчингів». Якісно представлена ідея значно підвищує ймовірність того, що її помітять інвестори та учасники ринку.
Добре, коли ідея яскрава та проста водночас, і всі відразу бачать, чому вона вже скоро завоює ринок. Проте якщо все не так гармонійно, тоді не обійтися без детальної підготовки графіків, діаграм і наочних схем. Дійсно, хороша презентація не врятує, якщо бізнес-ідея занадто стандартизована. Проте пам’ятайте, що поганий пітчинг може «втопити» дуже гарний проєкт.
Важливо постійно оцінювати результати вашої роботи. Як змінилося життя користувача після вашого проєкту? Які позитивні зміни відбулися завдяки вашому стартапу? Які конкретні переваги вони отримали завдяки вашому продукту або послузі?
Впроваджуючи систематичний підхід до отримання відгуків від клієнтів, ви не лише зможете адаптувати його до реальних потреб споживачів, а зробити його незамінним атрибутом їхнього повсякденного життя.
Немає єдиного секрету, який гарантуватиме успіх кожному стартапу. Як-не-як особливу роль у втіленні проєкту відіграє людський потенціал до продукування оригінальних ідей, здатність передбачати й пом‘якшувати кризи, вміння адаптувати проєкт під змінність запитів споживачів. Проте не забуваймо, що молодь має головну перевагу — вміння швидко навчатися й адаптуватися. А тому, з грамотним підходом до започаткування стартапу, ви неодмінно маєте усі шанси випередити багатьох досвідчених підприємців у світі інновацій.