Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Історії успіху

Етичний маркетинг: як будувати довіру та лояльність клієнтів без маніпуляцій

02.07.2025, 14:42

Часто стикаюся із думкою, що маркетинг — зло, маніпуляція. Насправді ж емоційного відтінку термінам ми надаємо самостійно через власні упередження. Довіри та лояльності аудиторії до компанії не буде, якщо не вкладати ресурс в етичний маркетинг. У бізнес-стосунках завжди є двоє — компанія та клієнт. А тому довготривалість цієї взаємодії залежить від чесності, поваги та взаємної вигоди.

За визначенням Філіпа Котлера, ціль маркетингу — побудова стосунків зі споживачем конкретного бренду. Клієнт повинен бути задоволеним і повертатися, купувати, ставати амбасадором, вважати бренд крутим. Тільки власник бізнесу може обирати, як реалізувати маркетинг: етично чи агресивно.

  • Агресивний маркетинг — коли бренд використовує слабкості людей для досягнення цілей бізнесу.

  • Етичний маркетинг — коли компанія транслює проблеми людини та показує, як може їх вирішити, а не грає на слабкостях.

 

Порівняємо два підходи на прикладі реклами.

 

Агресивний маркетинг

Етичні альтернативи

Обіцяти нереалістичний результат: наприклад, чудо-масажер, пігулки без доказових результатів, невідомі науці методики схуднення тригерять та продаються через обман.

У рекламі потрібно спілкуватися чесно. Не можете гарантувати результат? Тоді розповідайте, чим продукт або послуга реально може допомогти людині, аби вона сама прийняла зважене рішення.

Накручувати відгуки: наприклад, просити команду і родичів написати відгуки, звертатися до компаній, які імітують реальний користувацький фідбек.

Продавати товари/послуги високої якості: пропонуйте клієнтам те, що буде відповідати їхнім очікуванням і стандартам якості, а також створіть умови, щоб клієнтам було зручно лишати чесні відгуки.

Прикрашати результати: часто в рекламі навмисно покращують вигляд досягнень або показників використовуючи підміну понять («з нами клієнт заробив 60 мільйонів», проте така сума — це не чистий прибуток, а цифра з маржинальністю 2%).

Створювати чесні кейси із правдивими даними: показуйте реальний стан справ, прагніть до кращих результатів. Якщо кейсів певного типу немає — візьміть у роботу проєкт і створіть необхідний кейс, не вигадуйте з голови.

Мовчати про ціни: не вказувати ціни, щоб збільшити «активність» — погана ідея. Люди цінують свій час і просто не звертаються до таких магазини. Виняток — сфера послуг зі складним прорахунком ціни.

Прозора інформація про вартість: у товарному бізнесі писати ціни — мастхев, тоді як у сфері послуг потрібні чіткі роз’яснення, що входить у вартість.

Використовувати агресивну рекламу: оперувати тригерам («у вас буде все погано, якщо ви не купите товар»), звертатися до психологічних проблем, звинувачувати в рекламі — неетично.

Підсвічувати «болі» без тиску: звертатися до проблем, підсвічувати болі, але не звинувачувати людину, не прогнозувати майбутнє, не давати універсальних правил — набагато ефективніше.

 

Помилки та те, що треба робити для етичності комунікації — ніби шальки терезів. Набагато простіше вигадати кейси, відгуки, зіграти на слабкостях людини, ніж будувати роботу чесно та відкрито. Але випадковий результат неможливо повторити, а обман має наслідки. Системний бізнес — це складний шлях, який веде до стабільного результату.

Довіру складно заслужити, але легко втратити. Лояльність формується роками й проявляється в готовності аудиторії пробачити помилки та надалі обирати ваш бренд. А віддані клієнти — найцінніше, що може мати компанія.

 

Чекліст етичної побудови лояльності через комунікації

Спершу сформуйте голос бренду, який буде базуватися на цінностях:

  • Які кордони не переходимо?

  • Як звертаємося до клієнта?

  • Який архетип бренду: смішний, розумний, консервативний?

 

Це варто зафіксувати у документі, а не залишати в голові власника бізнесу, СЕО чи СМО. Такий файл із чітко прописаними пунктами можна передавати новим співробітникам відділу маркетингу та продажів для опори. Далі варто слідувати таким пунктам:

  • Створюйте контент через сенси.

У нашій команді завжди є «під рукою» шаблон матриці контенту. Сенси, думка — перше, що заповнюємо для розробки контент-плану. Наприклад, затверджуємо тезис «компанія профі, але дуже прості люди» і під нього формуємо рубрику контенту, тему, яка донесе цю думку. Якщо хочемо, щоб клієнти довіряли, треба зрозуміти, як комунікувати для цього.

  • Показуйте команду в комунікаціях.

Якщо показувати лише ваше лого, стокові картинки, то сформувати довіру буде важко, адже люди довіряють людям. Публікуйте реальні фото та історії співробітників — це допоможе формувати емоційний зв'язок і підвищувати довіру.

  • Чесно комунікуйте про негатив.

Якщо стається конфлікт, ляп, або щось не працює — не замовчуйте про це і виходьте в комунікацію. Іноді може знадобитися пауза для уточнення стану справ, але попри це треба вміти просити вибачення в аудиторії чи клієнта, тримати їх в курсі ситуації.

  • Не бійтеся зворотного зв’язку.

Запитуйте чесну думку про послугу/товар та виправляйте помилки, на які вказав клієнт. Важливо не просто шукати позитивні відгуки, а знати, що відбувається насправді та вдосконалюватися.

  • Реагуйте на інфоприводи.

Будьте разом з аудиторією на свята, знімайте контент, який зачепить. Клієнти люблять акції? Пропонуйте знижки, подарунки. Окрім того, звертайте увагу не тільки на позитивні події. Під час повномасштабного вторгнення росії важливо комунікувати про обстріли, траурні дні й стежити за контентом: смішне відео або звичайний контент може бути недоречним.

  • Комунікуйте про соціальні проєкти.

Благодійність — це про свідомий бізнес. Допомагаєте ЗСУ, благодійним чи соціальним проєктам — висвітлюйте свою діяльність. Таким чином заохочуйте інші компанії донатити, вкладатися у благодійність і нормалізувати культуру волонтерства.

  • Постійно удосконалюйте процеси всередині компанії.

Якщо не ви покращуєте, те що є, то жодна красива обгортка не допоможе. Етичний маркетинг не здатен змінити неетичний бізнес. Усе, що ви транслюєте в комунікації, має віддзеркалювати команда, співробітники та діяльність вашої компанії.

Бізнес має бути заснований на цінностях. Якщо компанія заробляє, надаючи на тому, що дає щось вартісне людям, має більшу імовірність виділитися серед інших та стати успішним брендом. Будувати етичний маркетинг, компанію — реально! А тому створюйте компанії без агресивних маніпуляцій, а на основі довіри, прозорості та щирості у взаємодії з клієнтами.

Аліна Кашапова
Історія від
Аліна Кашапова
Маркетологиня, підприємиця, засновниця та СЕО Marketing Office
Інші історії
Всі історії
Маркетинг
Особливості створення відеоконтенту в соціальних мережах: 14 ідей Reels для бізнесу
З кожним роком все більше брендів використовують формат коротких відео для досягнення маркетингових цілей. І понад 90% маркетологів, які вже використовують Reels у своїх стратегіях, продовжать це робити й надалі.
logo
Маркетинг
5 порад початківцям для ефективного запуску сезонних акцій
Сезонні акції — це чудова можливість для будь-якого бізнесу збільшити продажі, залучити нових клієнтів та пожвавити свою маркетингову стратегію.
logo
Маркетинг
Як організувати святковий розпродаж із вигодою для бізнесу
Розпродаж у сезон свят — це нагода «ввімкнути» інтерес у клієнтів: залучити нових, а також приємно вразити лояльних та активувати тих, хто давно не купував.
logo
Маркетинг
Як краще організувати маркетинг у новому бізнесі: in-house чи агенція?
Починаючи бізнес, підприємці стикаються з десятками викликів — один із таких стосується маркетингу. Як заявити про себе? Як знайти клієнтів? Як не витратити весь бюджет на рекламу, яка не працює? У цей момент постає важливе питання: створити власну команду (in-house) чи віддати маркетинг зовнішній агенції?