Що таке стратегія впливу?
09 серпня, 2024
Матеріал створений за підтримки EVPA
Стратегія впливу (impact strategy) — це підхід до інвестування та управління проєктами, який передбачає досягнення як і фінансового прибутку, так і значного соціального впливу. Цей спосіб передбачає балансування між фінансовою вигодою і позитивними змінами у суспільстві або довкіллі.
Щоб краще зрозуміти різницю між двома стратегіями імпакт-інвестування Європейська асоціація венчурної філантропії (EVPA) сформувала класифікатор інвесторів, використовуючи стратегії впливу, які засновані на відокремлені соціального впливу і фінансовим прибутком. Так, можна розрізняти інвесторів за такими ознаками:
- організації, які зосереджується виключно на досягненні соціальної мети, без фінансової віддачі;
- організації, які надають пріоритет соціальній віддачі, але також допускають можливість отримати фінансову рентабельність;
- організації, які враховують соціальну та фінансову вигоду в рівній мірі;
- організації, які надають перевагу фінансовій рентабельності, але також прагнуть до соціальної ефективності.
Однак, окрім цього, спеціалісти EVPA визначили основні елементи аналізу та оцінки, які можна застосовувати до інвесторів, які підтримують організації з соціальною місією (SPOs):
Бажаний соціальний вплив: вказує на те, який конкретний соціальний змінний ефект або результат має бути досягнутий через інвестиції чи підтримку SPOs. Він оцінюється на основі потенційних соціальних цілей, які можуть бути виконані тією чи іншою ініціативою (покращення умов життя, підвищення якості освіти чи охорони здоров'я, підтримку вразливих груп населення тощо).
Очікуваний фінансовий результат: визначає очікувану фінансову віддачу або повернення вкладених коштів, які інвестори очікують отримати в результаті своїх інвестицій в SPOs. Це може включати прибутковість проєктів, вкладання в соціальні підприємства або інші форми інвестицій.
«Апетит на ризик» (фінансовий та соціальний): вказує на готовність інвестора до прийняття ризиків, які пов'язані як з фінансовими, так і з соціальними аспектами інвестицій. Деякі інвестори можуть бути готові до ризиків і можуть інвестувати в проєкти з великим потенціалом соціального впливу, але високими фінансовими ризиками, тоді як інші можуть вибирати менш ризиковані проєкти з більш консервативним підходом.
Дві основні стратегії впливу:
- Інвестування заради впливу
- Інвестування з впливом
Інвестування заради впливу передбачає, що інвестори впливу — це організації, які беруть на себе ризики, які ніхто інший не може або не готовий взяти на себе, ставлячи в центр уваги організацію соціального призначення (SPOs) або соціальну інновацію та кінцевих бенефіціарів. Такі інвестори більш широко застосовують у своїй інвестиційній діяльності підхід венчурної філантропії — інноваційний метод фінансування та підтримки соціальних проєктів і організацій, що використовує принципи венчурного капіталу, які включають інвестування в стартапи та інноваційні підприємства з високим потенціалом зростання, активне управління та підтримку підприємств, а також прагнення досягти значного фінансового успіху за допомогою первинних публічних пропозицій акцій компанії. Інвестування заради впливу спрямоване на максимізацію соціального впливу шляхом активної участі у розвитку, масштабуванні соціально орієнтованих ініціатив та включає три основні практики:
- Вимірювання та управління впливом
- Нефінансова підтримка
- Індивідуальне фінансування
Ці інвестори спрямовують кошти на максимізацію соціального впливу від ініціативи, розуміючи, що фінансовий прибуток може бути другорядним або навіть відсутнім.
Інвестування з впливом має на меті отримання соціального впливу та прибутку. Використовуючи таку стратегію інвестори прагнуть досягти балансу між соціальними та фінансовими цілями, розуміючи, що обидва ці компоненти важливі для довгострокового успіху ініціативи. Таким чином, ця стратегія впливу охоплює широкий спектр підходів, від повної орієнтації на соціальний вплив до збалансованого підходу, що враховує як соціальні, так і фінансові результати.
Інвестори для впливу та інвестори з впливом знаходяться по обидва боки однієї екосистеми. Вони представляють дві типології та забезпечують концептуальні підходи, на які можуть орієнтуватися інвестори та об'єкти інвестування.