Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Як визначити код товару?

Вироби з шоколаду відносяться до товарної групи HS/УКТЗЕД 1806.

 

Тарифи і тарифні квоти

Ставка ввізного мита на вироби з шоколаду з України до ЄС дорівнює 0%. 

Проте на декілька категорій встановлено квоти, а саме:

  • деякі категорії какао-порошку з додаванням цукром або інших підсолоджувачів  - код HS/УКТЗЕД 1806 10 30, 1806 10 90

  • крихти молочного шоколаду - код HS/УКТЗЕД 1806 20 70

  • інші вироби - код HS/УКТЗЕД 1806 20  95

     

Ставка ввізного мита 0% для цих категорій діє лише на постачання у межах квоти. 

 

Правила походження

Для того, щоб скористатися преференціями в рамках Угоди про вільну торгівлю між Україною та ЄС, товар має бути походженням з України та відповідати правилам походження.  Правила походження в рамках Угоди про вільну торгівлю між Україною та ЄС є ідентичними правилам походження в рамках Угоди про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження (скороч. Угоди Пан-Євро-Мед).

 

Щодо продукції за зазначеним кодом діють наступні правила походження (згідно з Додатком 1 і 2 Угоди Пан-Євро-Мед): 

  1. Інгредієнти, з яких виготовлено продукцію, вироблені в Україні та мають статус походженням з України, можна використовувати без обмежень;

  2. Інгредієнти походженням з ЄС та інших країн-учасників Угоди Пан-Євро-Мед можна використовувати без обмежень;

  3. При використанні інгредієнтів походженням з інших країн:

    • виробництво з матеріалів будь-якого заголовку, окрім матеріалів даного товару

      і

    • у якому ціна усіх матеріалів Групи 17 («Цукор і кондитерські вироби з цукру») не перевищує 30 % ціни товару від виробника.

Вимоги

1.Контроль забруднювачів у харчових продуктах.

Забруднювачі - це речовини, які можуть потрапити до продуктів харчування на етапах їх виробництва, пакування, транспортування або зберігання. Вони також можуть бути наслідком забруднення навколишнього середовища. 

Оскільки забруднювачі, як правило, негативно впливають на якість продуктів харчування та можуть становити загрозу для здоров’я людини, ЄС вживає заходів для мінімізації їх наявності у харчових продуктах. Харчові продукти, що містять забруднювачі у кількості, неприйнятній з точки зору охорони громадського здоров'я, не можуть бути представлені на ринку ЄС та будуть заборонені до ввезення.

Регламент №315/93 встановив загальні принципи і процедури ЄС щодо забруднювальних речовин у харчових продуктах на території ЄС. 

 

Максимальний допустимий вміст забруднювальних речовин у харчових продуктах на ринках країн ЄС визначений у Регламенті  №1881/2006. Щодо шоколаду встановлені наступні показники: 

 

Продукт

Речовина

Max дозволений вміст

  • Молочний шоколад з вмістом какао-продуктів < 30%
  • Шоколад  з вмістом какао-продуктів < 50% та молочний шоколад з вмістом какао-продуктів ≤ 30%
  • Шоколад  з вмістом какао-продуктів ≤ 50%
  • Какао-порошок, що продається кінцевому споживачеві або як інгредієнт у напої 
Кадмій
  • 0,10 мг/кг  

     

  • 0,30 мг/кг

 

  • 0,80 мг/кг

 

  • 0,60 мг/кг
Продукти з какаоBenzo(a)pyrene5 мг/кг жиру
Продукти з какао

Sum of benzo(a)pyrene, benz(a)anthracene, benzo(b)fluoranthene and chrysene

30 мг/кг жиру

Продукти харчування, що містять додані рослинні олії і жири

Властиві рослинам токсини – ерукова кислота (Erucic acid)

50 г/кг (розраховується до загального рівня жирних кислот)

 

Також встановлено окремі показники до продуктів, які можуть бути використані як додаткові інгредієнти в шоколадній продукції, наприклад, молочні продукти, ягоди і фрукти, мед, горіхи, насіння тощо.

Зверніть увагу, що ці показники регулярно оновлюються, тому потрібно проводити постійний моніторинг законодавства. 

Регламент №2016/52 встановив максимально дозволені рівні радіоактивного забруднення продуктів харчування (безпосередньо або після обробки):

 

Речовина

Max дозволений вміст

Сума ізотопів стронцію

750 бк/кг

Сума ізотопів йоду

2000 бк/кг

Сума альфа-випромінюючих ізотопів плутонію та трансплутонію

80 бк/кг

Сума всіх інших нуклідів періоду напіврозпаду більше 10 днів

1250 бк/кг

 

2. Вимоги до гігієни.

Вимоги до гігієни включають наступні елементи:

  1. Загальні правила гігієни харчових продуктів, яких повинні дотримуватися бізнес-оператори, включаючи запровадження системи HACCP, містяться в Регламенті №852/2004

  2. Відповідність продукції мікробіологічним критеріям, зазначеним Додатку 1  Регламенту №2073/2005

Безпосередньо для шоколаду окремих мікробіологічних критеріїв не встановлено, проте є загальна вимога для всіх готових до вживання харчових продуктів відсутності бактерії Listeria monocytogenes. Також встановлено окремі мікробіологічні критерії до молочних продуктів, зокрема, сухого молока. 

  1. Загальні вимоги до матеріалів, що контактують з харчовими продуктами містяться в Регламенті №1935/2004.

Загальне правило щодо упаковки – пакувальні матеріали мають бути виготовлені таким чином, щоб їх частинки не переносилися на продукти харчування в небезпечних для здоров’я людей кількостях та не змінювали їх склад, смак і запах.

Додаткова інформація щодо упаковки – за посиланням.

 

3. Контроль залишків пестицидів.

В ЄС встановлено правила та процедури, які регулюють обіг активних речовин (пестицидів) як щодо продажу на ринку, так і при використанні у засобах захисту рослин. Активні речовини не можуть бути використані в засобах захисту рослин, якщо вони не включені до так званого позитивного списку ЄС (positive EU list). Такі речовини включаються до Бази даних пестицидів ЄС. Як тільки речовина включена до переліку, держави-члени ЄС можуть дозволити використання продуктів, що містять його.

 

Європейська комісія встановила для імпорту харчових продуктів максимально допустимі рівні залишків (англ. - Maximum Residue Levels (MRLs)) пестицидів. Вимоги щодо максимально дозволених рівнів залишку пестицидів у певних продуктах встановлені Регламентом №396/2005 з переліком  MRLs у відповідних додатках.

 

Для зручності пошуку конкретна інформація про речовини та MRLs доступна у Базі даних пестицидів ЄС. База надає можливість пошуку максимально допустимих рівнів залишків пестицидів для певних продуктів. Для цього в розділі пошуку за товарами потрібно обрати необхідний продукт та зберегти таблицю в Excel (Export MLP Values). 

 

Слід пам’ятати, що База даних пестицидів часто оновлюється, тому необхідно регулярно перевіряти існуючі максимально допустимі рівні. 

 

4. Вимоги до приготування.

До шоколадної продукції встановлено як загальні, так і спеціальні умови приготування харчових продуктів. 

Згідно з загальними вимогами у процесі приготування продуктів харчування можна застосовувати лише дозволені харчові додатки та ароматизатори, які використовуються як інгредієнти у виробництві та які є частиною готового продукту.

 

Сфера регулювання

Законодавство

Використання харчових добавок, зокрема, барвників, підсолоджувачів, консервантів, емульгаторів, стабілізаторів

Регламент № 1333/2008

Для зручності – загальний огляд 

Онлайн-база харчових добавок доступна за посиланням

 

Використання барвників

 

Директива  №62/2645/EEC
Використання ароматизаторів

Регламент № 1334/2008

Для зручності – загальний огляд 

Онлайн-база ароматизаторів доступна за посиланням

 

Також встановлено спеціальні вимоги для окремих груп продуктів, зокрема: 

 

Згідно з Регламентом №2019/649 Єврокомісія обмежила використання трансжирів у продуктах харчування, крім трансжирів, що природно зустрічаються у тваринному жирі: вміст трансжирів не повинен перевищувати 2 грам на 100 грамів жиру. Обмеження вступили в силу 1 квітня 2021 року. 

 

5. Контроль за ГМО і новими харчовими продуктами.

Згідно з Регламентом №1829/2003 харчова продукція, що містить генетично модифіковані організми (ГМО) або нові продукти, може бути розміщена на ринку ЄС лише за умови проходження процедури дозволу (авторизації) та відповідності спеціальним вимогам до маркування. 

 

Спеціальні положення щодо ГМО продуктів

Законодавство ЄС передбачає єдину процедуру дозволу (авторизації) розміщення на ринку ЄС продуктів харчування, що містять ГМО або отримані з них. Процес подання заявки залежить від того, чи будуть ГМО використовуватись у виробництві їжі або кормах з/без попереднього вирощування на території в ЄС. Вимоги до подання заявки на авторизацію викладені у Додатку 1 до Регламенту №503/2013, вони включають, зокрема підготовку досьє з експериментальними даними та оцінку ризику. Авторизація діє не більше 10 років і може бути поновлена.

 

Спеціальні положення щодо нових продуктів

Нові продукти - це харчові продукти та харчові інгредієнти, які не використовувались для споживання людиною значною мірою в ЄС до 15.05.1997 відповідно до Регламенту №2015/2283.

 

Перш, ніж бути розміщеними на ринку ЄС, нові продукти харчування повинні пройти оцінку безпеки, отримати дозвіл та бути включеними до відповідного Списку Євросоюзу (Union list). Компанії, які планують поставити нові продукти харчування в ЄС, повинні подати відповідну заявку до компетентного органу держави-члена ЄС.

 

6. Маркування.

Продукти харчування, що продаються на ринку ЄС, мають відповідати правилам ЄС щодо маркування. Ці правила спрямовані на забезпечення того, щоб споживачі отримали всю необхідну інформацію про продукт і могли зробити інформований вибір щодо купівлі.

 

Щодо шоколадної продукції діють загальні та спеціальні правила маркування. 

 

1) Загальні правила маркування

Загальні правила маркування харчових продуктів є обов’язковими для всіх продуктів харчування в ЄС і встановлені Регламентом №1169/2011. Згідно вимог Регламенту, наступна  інформація обов’язково має бути нанесена на маркування:

  • Назва продукту

  • Перелік інгредієнтів (якщо інгредієнт може викликати алергію або непереносимість, це слід зазначити та підкреслити. Інгредієнти, які можуть викликати алергічні реакції, перелічені у Додатку II до Регламенту № 1169/2011)

  • Маса нетто

  • Термін і умови зберігання

  • Країна походження

  • Назва та адреса підприємства

  • Інструкція зі споживання 

  • Номер партії 

  • Харчова декларація (дані про енергетичну цінність, кількість жирів, вуглеводів, білків, цукрів та солі)

Мінімальний розмір шрифту - 1,2 мм. Перелічена вище інформація повинна бути розміщена на упаковці або на етикетці.

 

2) Спеціальні правила маркування

Окрім загальних правил маркування, для шоколадної продукції додатково діють спеціальні правила.

  • Маркування какао і шоколаду

Додаткові вимоги до маркування шоколадної продукції встановлено Директивою №2000/36/EC. Вони стосуються, зокрема, складу і визначення різних категорій шоколаду – чорного, молочного, білого, з наповнювачем тощо.

Більш детальна інформація – за посиланням.

 

  • Маркування харчових добавок та ароматизаторів

Харчові добавки (антиокислювачі, консерванти, барвники тощо) та ароматизатори завжди мають бути марковані на упаковках харчових продуктів за назвою або E-номером. Інші положення щодо маркування добавок визначені у Розділі 4 Регламенту №1333/2008.

 

  • Маркування матеріалів, призначених для контакту з харчовими продуктами – згідно з вимогами ст. 15 Регламенту № 1935/2004

 

Додаткова інформація щодо маркування харчових продуктів – за посиланням.

 

 

7. Простежуваність, відповідність і відповідальність.

Загальні правила щодо безпеки харчових продуктів визначені Регламентом №178/2002.  Даний Регламент встановлює також вимоги до компаній, які постачають свою продукцію на ринок ЄС, дотримуватись принципів простежуваності і відповідальності. 

 

Принцип простежуваності

Законодавство ЄС визначає простежуваність як здатність відстежувати будь-які продукти харчування, корми, тварин або речовини на всіх етапах виробництва, переробки та дистрибуції. Ця вимога охоплює всі етапи виробництва, переробки та продажу до ЄС - від імпортера ЄС до рівня роздрібної торгівлі. Відповідальність за виконання цієї вимоги покладається на імпортера до ЄС, але Ваш імпортер до ЄС може вимагати також від вас дотримуватися цих заходів та надавати відповідну інформацію. 

 

Принцип відповідальності

Компанії на всіх стадіях виробництва, переробки та дистрибуції продуктів харчування повинні контролювати і забезпечувати відповідність продукції вимогам законодавства ЄС в рамках своїх можливостей і повноважень. 

 

Якщо компанія має підстави вважати, що продукти харчування не відповідають встановленим вимогам безпеки, вона повинна негайно розпочати процедуру вилучення продукції з ринку ЄС та повідомити про це компетентні органи.

 

Система простежуваності та відповідальності на практиці

  • На кожному етапі виробництва, переробки та продажу компанії несуть відповідальність за забезпечення відповідності харчової продукції вимогам безпеки, які встановлюють до їжі та повинні відповідно реагувати при виявленні ризику.

  • Українська компанія повинна визначити та задокументувати інформацію про свою продукцію за принципом «крок вперед та крок назад» у ланцюжку постачання (виробництво-переробка-транспортування-продаж).

  • На практиці це означає, що має бути можливість визначити, наприклад, назву та адресу української компанії, яку продукцію компанія продавала до ЄС, коли та в якому обсязі. Тому імпортер ЄС може вимагати від українського виробника  зазначення такої інформації у квитанції, накладній або номері партії.

  • Якщо виявлено ризик, Комісія ЄС закликає компанії ЄС робити наступне:

    • негайно вилучити уражені продукти з ринку та, якщо необхідно, відкликати їх у споживачів;

    • знищити партію продукції, яка не відповідає вимогам безпеки харчових продуктів;

    • поінформувати компетентні органи про виявлений ризик та про вжиті заходи.

 

8. Офіційний контроль харчової продукції.

Регламент №2017/623  встановлює загальні правила ЄС по організації офіційного контролю харчових продуктів. Такий контроль застосовується на стадії імпортної поставки в ЄС та/або на будь-якій іншій стадії харчового ланцюга (виробництво, переробка, зберігання, транспортування, дистрибуція та торгівля) і може включати:

  • документальну перевірку (перевірка наявності всіх необхідних документів);

  • випадкову ідентифікаційну перевірку (можливість ідентифікувати кожну партію продукції від етапу виробництва);

  • за необхідності, лабораторну або іншу фізичну перевірку (наявність забруднювачів, мікроорганізмів, заборонених речовин і т.п.).

 

На практиці це означає, що продукт може бути проконтрольований щодо відповідності вимогам ЄС на будь-якому етапі – починаючи від етапу перетину кордону з країною ЄС і до полиці супермаркету. Щодо харчових продуктів ключовим є останній варіант контролю, тобто фактична наявність/відсутність заборонених речовин і т.п. 

 

9. Добровільна сертифікація.

 

  • Органічна продукція

В ЄС діють єдині гармонізовані вимоги до органічної продукції та єдине лого. Органічне лого можна використовувати лише на продуктах, які сертифіковані як органічні уповноваженим органом.

My image

 

  • Приватні стандарти

Приватні стандарти щодо харчових продуктів відіграють все більш важливу роль у забезпеченні доступу на ринок у міжнародній торгівлі, тому важливо про них знати. Описані нижче стандарти є одними з найпоширеніших. Зверніть увагу, що це не вичерпний перелік, оскільки їх існує набагато більше.

 

Зверніть увагу, що це не вичерпний перелік, оскільки їх існує набагато більше.

 

BRC Global Standard for Food Safety 

Сфера застосування цього стандарту є широкою, від свіжих продуктів харчування до оброблених продуктів і готових до вживання. 

https://www.brcgs.com/

 

Global G.A.P.

Приватний сертифікаційний орган, який встановлює добровільні стандарти сертифікації сільськогосподарської продукції у всьому світі. 

https://www.globalgap.org/uk_en/

 

IFS Food Standard

Стандарт призначений для аудиту виробників харчових продуктів. Основна увага приділяється безпеці харчових продуктів та якості процесів і продуктів.

https://www.ifs-certification.com/index.php/en/standards/251-ifs-food-en

 

KRAV 

Марка сталого виробництва для органічних харчових продуктів, що в основному використовується у Швеції. Маркування KRAV має дуже високий показник знання (98%) серед споживачів Швеції. KRAV має додаткові вимоги до стандартів, які суворіші за норми ЄС. Щоб сертифікувати за стандартом KRAV продукт, вироблений як органічний за межами Швеції, необхідне надання документації відповідній сертифікованій компанії. 

https://www.krav.se/in-english/

 

Галузеві асоціації

 

European Cocoa Association (ECA) / Європейська асоціація какао

  • Avenue des Gaulois 3, Box 6

  • B-1040 Brussels, Belgium

  • +32 2 662 00 06

  • +32 2 662 00 08

  • www.eurococoa.com

 

Industries of Europe (CAOBISCO) / Європейська асоціація шоколаду, печива та кондитерських виробів

  • Bd Saint-Michel 47,

  • 1040 Brussels, Belgium

  • + 32 253 918 00

  • + 32 253 915 75

  • www.caobisco.eu

 

Спеціалізовані виставки /ярмарки

 

CHOCOA TRADE SHOW 

  • Какао та шоколад

  • Амстердам, Нідерланди

  • www.chocoa.nl

 

ANUGA (раз на 2 роки)

  • Продукти харчування

  • Кельн, Німеччина

  • www.anuga.com

 

ISM

  • Кондитерські вироби і снеки

  • Кельн, Німеччина

  • www.ism-cologne.com

 

PROSWEETS COLOGNE (раз на 2 роки)

  • Ярмарок постачальників для кондитерського виробництва

  • Кельн, Німеччина

  • www.prosweets.com

 

SPECIALITY CHOCOLATE FAIR

 

SIAL (раз на 2 роки)

 

SALON DU CHOCOLAT

 

FEDOBA (2 рази на рік)