Результати дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць» та інноваційний Work Book для МСБ від Women Biz Days
23 липня, 2021
Пандемія негативно вплинула на 92% бізнесів жінок-підприємиць. 40% з них були змушені призупинити бізнес-діяльність, 20% відзначили зменшення обороту товарів/послуг, 13% вважають, що знизилася платоспроможність споживачів.
Жіноче підприємництво потребує комплексної програми розвитку — забезпечення рівних умов для чоловіків та жінок у бізнесі, надання фінансової підтримки жіночому бізнесу, спрощення умов ведення бізнесу для жінок. Підприємицям потрібен кращий доступ до інформації про додаткові джерела фінансування, отримання грантів, тренінгові та навчальні програми.
Про це свідчать результати дослідження «Портрет української жінки-підприємиці», проведеного в межах ініціативи Women Biz Days, що реалізується Українським центром сприяння інвестиціям та торгівлі — ITFC у партнерстві з UMG International та за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Дослідження проходило з квітня по травень 2021 року.
Жінки-підприємиці неоднозначно та діаметрально протилежно оцінюють сучасний стан підприємництва в Україні:
- бізнес «вижив», «втримався на плаву»;
- бізнес функціонує на тому ж рівні з незначними змінами;
- бізнес функціонує, але в невизначеності щодо подальших перспектив розвитку;
- бізнес повністю або частково призупинив свою діяльність та переглядає доцільність свого існування.
Стан українського бізнесу сьогодні: погляд жінок-підприємиць
- Позитивно налаштовані молоді жінки (до 35 років), власники з партнерами більшою мірою відвідують форуми, ставлять перед собою цілі самореалізації, а не тільки прибутку (переважно м. Київ). Водночас експортують, їм потрібне навчання щодо виходу на зовнішні ринки та ведення перемовин.
- Негативно налаштовані жінки віком 45+, одноосібні власники, які потребують інформаційного навчання у сфері діджиталізації (переважно Південь і Захід України).
Наскільки жіноче підприємництво відрізняється від підприємництва в цілому?
Як зазначається в дослідженні, 3 з 4 жінок-підприємиць вважають, що жіночий бізнес не відрізняється від бізнесу в Україні в цілому. Особливо така думка притаманна власницям ТОВ, жінкам-ветеранам, підприємицям із Західної України та м. Київ, а також тим, хто максимально діджиталізує продажі.
- 75% респонденток вважають, що жіноче підприємництво не відрізняється від підприємництва загалом.
- 25% вважають, що відрізняється.
Жіночий бізнес є більш успішним тому, що жінки більше запрограмовані на багатозадачність та рішучість. Так вважають жінки 35 років, які постійно займаються саморозвитком та відвідують бізнес-події. Серед цілей вони зазначили не тільки прибуток, а й доведення власної значущості. Такі підприємиці потребують зменшення податкового навантаження, а також навчання з питань репутації та ведення перемовин.
Серед переваг респондентки зазначили:
- більшу успішність — 12%;
- соціально-відповідальний підхід у бізнесі — 12%;
- більшу цілеспрямованість — 10%;
- збалансованість з особистим життям — 9%;
- багатозадачність — 7%;
- емоційне забарвлення — 5%;
- порядність та чесність — 5%;
- врівноваженість рішень — 3%;
- інноваційний та креативний підхід у бізнесі — 2%.
Меншу успішність жіночого бізнесу відчувають жінки-підприємиці у сфері роздрібної торгівлі, які потребують лише фінансової підтримки та часу, адже їм важко поєднувати сім’ю та підприємницьку діяльність. Такі підприємиці потребують навчання з антикризового менеджменту.
Серед недоліків жіночого підприємництва респондентки вважають:
- негативне та упереджене ставлення оточення — 18%;
- невеликий масштаб бізнесу — 9%;
- важкість розпочати та розвивати діяльність — 6%;
- обмежене коло напрямків жіночого підприємництва — 5%;
- більшу емоційну складність — 3%;
- більші ризики втрати бізнесу — 2%;
- низьку успішність — 2%
- велику непрогнозованість бізнесу — 1%.
Жіноче підприємництво сьогодні
На думку жінок-підприємиць, за останні кілька років в Україні відбулися скоріше позитивні зміни в жіночому бізнесі. Насамперед збільшилася кількість жіночих бізнесів. Особливо притаманна така думка жінкам, які мають бізнес у партнерстві, впроваджують корпоративну соціальну відповідальність (КСВ), ведуть діяльність на Сході України.
36% респонденток не відчули змін у бізнесі через сьогоднішні умови.
Серед позитивних змін у сьогоднішньому жіночому бізнесі (47%):
- 18% — масштабувалися;
- 8% — відчули більше можливостей для жіночого бізнесу;
- 6% жінок стали більш стійкими;
- 5% — відчули серйозне ставлення суспільства;
- 5% — відчули, що жіночий бізнес зміцнився;
- 3% жінок почали завойовувати «чоловічі» сфери;
- 2% — стали більш прозорими.
Серед негативних змін у сьогоднішньому жіночому бізнесі (18%):
- 7% — відчули негативний вплив локдауну;
- 4% — відчули погіршення умов для бізнесу;
- 3% — відчули зменшення доходів від підприємницької діяльності;
- 2% — відчули зростання конкуренції;
- 2% — відчули нестабільність ситуації та не мають впевненості в завтрашньому дні.
Погляди респонденток на майбутні тенденції жіночого бізнесу:
- 30% — кількість жіночих підприємств буде зростати;
- 6% — жінки будуть завойовувати позиції у «важких» бізнесах;
- 4% — жінки стануть більш рішучими у своїх рішеннях;
- 4% — буде гендерна рівність у бізнесі та нівелюється поняття «стать»;
- 2% — держава підтримуватиме жіноче підприємництво;
- 2% — жінки-підприємиці стануть обізнаними та освіченими;
- 2% — малий бізнес буде закриватися;
- 1% — з’являтимуться інновації в жіночому бізнесі;
- 1% — більшість бізнесу перейде в онлайн.
Жінка-підприємиця в Україні: хто вона? Портрет жінки-підприємиці
Згідно з дослідженням портрет жінки-підприємиці має такі характеристики: 30-50 років, має вищу освіту (кожна п’ята має дві й більше вищих освіт), заміжня та має дітей. Кожна дев’ята жінка-підприємиця має хронічні захворювання або інвалідність. Зацікавлена в розвитку та відвідує бізнес-тренінги (як платні, так і безоплатні) або займається саморозвитком, у тому числі читає бізнес-літературу.
Який формат роботи вибирає жінка-підприємиця?
Загальна тривалість жіночого бізнесу — 8 років. Здебільшого жінки-підприємиці — одноосібні власниці одного підприємства. За обраною формою господарювання: ФОПи, мікро- та малий бізнес.
Лише 13% жінок-підприємиць здійснюють свою діяльність по всій Україні. Переважна більшість працює лише у своїй області.
Лише 7% жіночих підприємств займається експортом. Серед країн, куди експортують: Польща, Молдова, Узбекистан, Росія, Білорусь та країни ЄС. Кожна п’ята жінка-підприємиця розглядає для себе можливість експорту в майбутньому.
Представлення в онлайн:
- 48% — продають продукцію/послуги на онлайн-майданчиках чи маркетплейсах;
- 51% — роблять закупівлю для бізнесу на онлайн-майданчиках чи маркетплейсах.
Розвиток бізнес-навичок, навчання та саморозвиток жінок-підприємиць
Серед респонденток 51% жінок-підприємиць не відвідують бізнес-події. Переважно це ФОПи у сфері торгівлі, заміжні жінки з дітьми із Західної України, для яких ситуація значно погіршилася в умовах пандемії. Основна ця частка підприємиць визначають лише заробіток. Переважна більшість із них поки не зацікавлена в експорті та не впроваджує КСВ.
Також переважно жінки-підприємиці не слідкують за певними особистостями з бізнес-сфери та онлайн-каналами.
Лише незначна частина з них приділяє увагу можливостям розвитку своїх навичок через онлайн-ресурси шляхом досвіду та порад успішних підприємців. Це здебільшого молоді жінки віком до 35 років.
Респондентки, які розвивають бізнес-навички та займаються саморозвитком, віддають перевагу таким освітнім заходам:
- 48% відвідують загальнобізнесові події;
- 36% відвідують профільні заходи;
- 5% цікавляться ініціативами для жінок.
Респондентки, що відвідують бізнес-заходи, прагнуть: отримати нові знання та вдосконалити навички, розвинути власний бізнес, розвивати власні бізнес-навички, налагоджувати нетворкінг, обмінюватися досвідом, відстежувати нові бізнес-тренди, промотувати власний бренд та бізнес.
Повні результати дослідження можна переглянути в документі нижче.
Інноваційний Work Book для малого та середнього бізнесу від Women Biz Days
У межах ініціативи Women Biz Days, яка реалізується Українським центром сприяння інвестиціям та торгівлі (ITFC) за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України», був розроблений спеціалізований Work Book — практичний посібник, створений для власників і менеджерів мікро-, малих та середніх підприємств, а також фахівців з управління бізнес-проєктами.
Посібник складається з шести основних розділів, створених українськими підприємицями та бізнес-консультантками:
- комунікації (Ірина Тітаренко, експертка з комунікацій, співзасновниця та директорка агенції Practicum);
- маркетинг (Галина Янишівська, співвласниця маркетингової агенції «МАТЕ»);
- управління фінансами (Ірина Титарчук, виконавча директорка Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі);
- просування в соціальних мережах (Оксана Байло, керуюча партнерка Execus Ukraine LinkedIn Approved Training Partner);
- ведення переговорів (Людмила Мельник, експертка з переговорів, бізнес-тренерка);
- сертифікація (Уляна Литвин, менеджерка з розвитку «Бюро Верітас Сертифікейшн Україна»)
Work Book містить поради, схеми та інфографіку, які допоможуть практично проаналізувати проблеми бізнесу та знайти шляхи їх розв'язання.
Інноваційний Work Book попередньо використовувався в межах бізнес-семінарів Women Biz Days, а відтепер доступний для завантаження всім охочим:
- Work Book українською мовою доступний за посиланням;
- Work Book англійською мовою доступний за посиланням.
«Ресурси та відповідні джерела є невід’ємною частиною як самоінформування, так і розвитку бізнесу. Так само важливо, щоб інформація була актуальною. Тому у WorkBook ми внесли поради експертів своєї справи, провідних представників громадської думки та практичні сучасні ресурси. Створення нашої WorkBook — це ще один спосіб, яким ми прагнемо надати підприємницям усі інструменти, кейси та інформацію, необхідну для розвитку їхнього бізнесу зараз. У співпраці з Міністерством цифрової трансформації України, яке розміщуватиме наші ресурси на своїх порталах, ми сподіваємось підтримати жінок з усіх куточків України та їхнє подальше зростання», — каже заступниця керівника Програми USAID КЕУ Олеся Залуська.
«Це вже друга оновлена версія нашого Work Book, яка містить найактуальніші поради для розвитку бізнесу в сучасних реаліях. Ми створювали її, виходячи з конкретних запитів жінок-підприємниць, які навчалися на семінарах Women Biz Days в останні два роки. Посібник дозволяє системно проаналізувати сильні та слабкі сторони свого бізнесу, визначити точки росту, знайти допомогу та натхнення», — відзначила виконавча директорка Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі (ITFC) Ірина Титарчук.