День захисту дітей в Україні не про подарунки — він про фізичний захист: як бізнесу допомагати дітям у війну
01 червня, 2023
Павло Овчинніков
Засновник та СЕО групи компаній KIDDISVIT, президент Української Асоціації Індустрії Іграшок
24 лютого 2022 року життя українських дітей змінилося назавжди. Війна змусила їх різко подорослішати та забути про безтурботне дитинство. Десятки тисяч сімей стали вимушеними переселенцями з тимчасово окупованих територій та починають життя з нуля. По всій країні щодня лунають сирени й будь-яке місце може стати наступною мішенню для російських ракет. Діти продовжують страждати від військової агресії росії.
Задача дорослих — об'єднатись та зробити все, щоб захистити дитинство. Поряд з діями, які вживає держава для підтримки дітей, бізнес може і повинен надавати допомогу зі свого боку.
Як бізнесу організувати системну допомогу?
Перш за все, треба визначити, кому саме ви хочете допомагати. Дослідіть ринок благодійності та знайдіть місцеві організації, які відповідають вашим цінностям та місії бізнесу. Зверніться до місцевих волонтерських центрів, щоб дізнатися про можливості співпраці та запропонуйте свою допомогу.
У нашій компанії головна місія — наповнювати дитинство. Тому й благодійну діяльність орієнтували на допомогу дітям. Почалось все ще до повномасштабного вторгення з адресної підтримки місцевих дитячих будинків та інтернатів. Згодом разом з командою засновників нам вдалось відкрити реабілітаційний центр для дітей з порушеннями роботи центральної нервової системи «Іоаннів Центр». З перших днів війни ми допомагаємо своїм співробітникам з дітьми, малечі з деокупованих територій та внутрішньопереміщеним діткам. Також налагодили допомогу дитячим будинкам сімейного типу, пологовим будинкам, дитячим відділенням при міських та обласних лікарнях, інтернатам.
Підтримка дітей співробітників
Наша компанія для дітей і про дітей, а тому щоб мати змогу допомагати іншим, в першу чергу треба допомогти «своїм». Як бізнес може реалізувати допомогу власним співробітникам?
Окрім фінансової підтримки та гнучкого графіка роботи для працівників, бізнес може фізично та психологічно допомагати і їхнім дітям. Наприклад, коли садочки та школи були закриті, наша компанія надала можливість співробітникам працювати разом з дітьми. Відкрили в офісі простір, де малечу розважає цікавими заняттями професійний вихователь, а для комфортного навчання школярів облаштували окреме приміщення.
Для підтримки морального стану ми робимо свята для малечі: зазвичай у 1 червня щороку влаштовували веселі свята з іграми, спортивними змаганнями та поїданням солодощів, а 19 грудня дарували подарунки від Миколая. На жаль, минулого року розваги до Дня захисту дітей довелося скасувати. Також цьогоріч влаштуємо інклюзивний захід з яскравими розвагами та подарунками і для малечі співробітників, і для дітей з центр реабілітації дітей з інвалідністю.
Підтримка дітей-переселенців
Через війну понад 1,2 млн дітей стали внутрішньо переміщеними. Родини, що залишили будинок, часто не мають ні роботи, ні достатньо засобів для існування. І пріоритетом для українського бізнесу мають бути не лише питання збереження активів, а й допомога тим, хто опинився у скрутних умовах. Після початку повномасштабної війни наша компанія активно підтримує дітей-переселенців. Вдалось провести свята у шелтерах Дніпра, готували антистрес-набори для малечі, організовували благодійні ярмарки.
Дуже дієво налагоджувати співпрацю з міжнародними й українськими благодійними фондами та партнерами. Завдяки такій спільній роботі бізнес може реалізувати більше допомоги. З останніх проєктів — передали центрам волонтерської організації «СпівДія» творчі набори, щоб 5 000 дітей щомісяця безкоштовно відвідували майстер-класи та цікаво пізнавали світ. А зараз займаємося організацією відпочинку дітей ВПО в оздоровчих таборах.
Підтримка дітей на деокупованих територіях
Війна, без перебільшення, прийшла у кожний куточок нашої країни. Однак є регіони, які, на жаль, постраждали найбільше й потрапили під тимчасову окупацію ворога. Люди на цих територіях опинились в небезпечних умовах, проте найбільше страждають саме діти. І ми, перебуваючи в тилу, де відносно спокійно, не маємо права залишати їх сам на сам із війною та її наслідками. Бізнес повинен знаходити можливості для допомоги.
Павло Овчинніков
Крім забезпечення дітей на деокупованих територіях товарами першої потреби, важливо сприяти також налагодженню освітнього процесу. За результатами дослідження Державної служби якості освіти, через війну у 2022-2023 навчальному році 30% учнів не мали постійного доступу до навчання, а на півдні країни цей показник сягав 40%. Тому потрібно докласти спільних зусиль, щоб налагодити освітній процес. Бізнес може долучатись до відбудови зруйнованих шкіл і забезпечення учнів гаджетами для онлайн-навчання. Корисним буде й допомога в облаштуванні майданчиків для спорту та дозвілля.
Підтримка батьків
Під час війни дорослі втрачають базове відчуття безпеки, а це, своєю чергою, суттєво впливає на емоційний стан дітей. Тому важливо підтримувати не лише малечу, а і їхніх батьків.
Бізнесу необхідно розвивати корпоративно-соціальну відповідальність. Наприклад, створювати робочі місця для внутрішньо переміщених осіб. Щоб у людей, які вимушено залишили свої домівки, була впевненість у завтрашньому дні. Впевненість, що завтра вони зможуть забезпечити своїх дітей необхідним.
Також сім'ям дуже потрібна психологічна підтримка. Якщо дорослий відчуває стрес, діти поруч будуть хвилюватися та нервувати. Все це створює для дитини надмірне психічне навантаження, впоратися з яким без психолога часто неможливо. Тому варто сприяти розвитку різноманітних проєктів підтримки, програм адаптації, соціалізації. Благодійні фонди вже працюють над навчанням психологів, які допомагатимуть дітям та дорослим впоратися з постравматичним синдромом. Важливо підтримувати такі ініціативи.
Як допомагати системно?
- Створіть команду: визначте співробітників, які займатимуться реалізацією благодійних ініціатив. Вони відповідатимуть за розробку стратегії, пошук партнерів та організацій для підтримки, координацію всіх благодійних проєктів бізнесу. В нашій компанії створено корпоративний благодійний комітет, що відповідає за розвиток напрямку допомоги. Це дозволяє оперативно реагувати на запити сторонніх фондів та організацій.
- Визначте бюджет: встановіть обсяг фінансових ресурсів, який можете виділити на благодійну допомогу. Це дозволить визначити, які організації та проєкти можна підтримувати — і разово, і системно. Це може бути щомісячна сума або відсоток від прибутку, який буде направлено на благодійність. Визначення бюджету також допоможе бізнесу планувати допомогу у довгостроковій перспективі.
- Розвивайте партнерства: налагоджуйте контакти з організаціями, які мають схожу місію та підтримують благодійні проєкти з вашої галузі. Це допоможе розширити коло «корисних знайомств» та отримати додаткові ресурси для розвитку волонтерських ініціатив компанії. З 2011 року ми активно співпрацюємо з Благодійним Фондом «Помагаєм». А тогоріч налагодили співпрацю з The Toy Foundation, Save the Children та іншими міжнародними та українськими гуманітарними фондами. Завдяки цьому ми зможемо допомагати більше.
- Залучайте співробітників: заохочуйте працівників компанії до волонтерства. Це допоможе посилити командний дух та підвищити мотивацію персоналу. Крім того, участь співробітників у волонтерській діяльності демонструє соціальну відповідальність бізнесу та зміцнює імідж компанії. Після початку повномасштабного вторгнення, окрім основної діяльності, майже кожен працівник компанії долучився до волонтерського руху. З першого дня війни ми створили Telegram-канал «Тероборона KIDDISVIT», до якого приєдналося понад 80 співробітників, які готові були допомагати.
- Залучайте клієнтів: у добрих справах можуть брати участь не лише співробітники компанії, а й клієнти. Це розширить коло людей, готових допомогти в реалізації волонтерських ініціатив. А також зміцнить зв'язок між бізнесом та клієнтами. Інформувати клієнтів про можливості участі у благодійних проєктах можна через канали комунікації компанії: сайт, соціальні мережі, розсилки.
Війна не має вихідних чи свят і щодня ми вимушені долати випробування. Проте ми мусимо вистояти, перемогти та допомогти дітям пройти через цей досвід. Бізнес має об'єднатися, щоб захистити маленьких українців та зберегти майбутнє нашої країни!