Все про важливість та переваги стратегічного впровадження комплаєнсу для вашого бізнесу: зміцнення репутації, ризик-менеджмент та створення стійкої фундаментальної основи для успішного розвитку.
Що таке комплаєнс?
Комплаєнс — це система заходів управління та контролю в компанії, спрямована на попередження та подолання ризиків недотримання вимог законодавства, правил і рекомендацій (зокрема, органів контролю), етичних стандартів, а також на уникнення санкцій. Завдяки впровадженню комплаєнс-системи, бізнес отримує хорошу репутацію на ринку та довіру клієнтів і партнерів.
Вам знадобиться комплаєнс-система у вашій роботі, якщо ви:
Підприємствам комплаєнс допомагає:
Інструменти комплаєнсу, які потрібні для малого та середнього бізнесу
Ці інструменти не лише визначають основні принципи діяльності компанії, але й створюють основу для подальшого розвитку комплаєнс-програми, спрямованої на забезпечення дотримання законності та етичних стандартів.
Основні практичні кроки для побудови ефективної комплаєнс-функції
Налагодження якісної системи комплаєнс-контролю у компаніях потребує введення в штат окремого підрозділу чи посади, яка за це відповідатиме, або ж наділення відповідними повноваженнями окремих працівників. Ця функція має визначатися з урахуванням розміру компанії, її напрямком роботи та низки інших факторів.
1. Визначити відповідальних осіб, які займаються контролем та впровадженням комплаєнс-політик і процедур
У невеликих компаніях це можуть бути представники юридичного або кадрового відділу. Чисельність комплаєнс персоналу залежить від розміру організації, складності та обсягу її діяльності. При цьому важливо, щоб вона мала високий ступінь автономії для ефективного виконання завдань комплаєнсу.
2. Встановити співвідношення комплаєнс та суміжних функцій (юридична служба, управління ризиками, внутрішній аудит)
Комплаєнс-функція має взаємозв'язок і співвідношення з різними суміжними функціями, які також сприяють дотриманню правил і стандартів в організації. Ці функції зазвичай взаємодоповнюють одна одну для забезпечення ефективної системи управління ризиками та виконання вимог, що стосуються діяльності організації. Деякі з суміжних функцій включають взаємодію з юридичним відділом, відділом внутрішнього аудиту, відділом управління ризиками (за наявності відповідних функцій).
3. Забезпечити комунікацію як основу просування комплаєнс-культури
Комунікація відіграє ключову роль у просуванні комплаєнс-культури в організації. Вона допомагає створити стійку свідомість серед співробітників про важливість слідування етичним стандартам та дотримання внутрішніх правил, політик та процедур організації.
Перевірка контрагентів/працівників під час війни та відбудови, враховуючи санкційні режими
Цей процес — один із ключових складових системи комплаєнсу в компанії. Переважною більшістю спеціальних інструментів для перевірки контрагентів можна скористатися в режимі онлайн і безоплатно. Ці ж інструменти застосовуються для перевірки потенційних працівників до прийняття на роботу.
Деякі з зазначених реєстрів та баз можуть бути повністю або частково закритими на період воєнного стану.
Якщо контрагент іноземний або міжнародний, то для його перевірки слід залучати інші інструменти:
Освітній курс
Цей освітній курс розроблено Всеукраїнською Мережею Доброчесності та Комплаєнсу (UNIC) у партнерстві з державною установою «Офіс з розвитку підприємництва та експорту», національним проєктом Дія.Бізнес за підтримки UNDP в Україні та фінансування Урядів Японії та Німеччини.
Корисні ресурси
Ознайомтеся з корисними ресурсами, які допоможуть поглибити знання у сфері комплаєнсу
Освітній відеокурс «Антикорупція»
Програма націлена допомогти малим та середнім підприємствам впроваджувати антикорупційну політику — задля сприяння прозорості ведення бізнесу та викорінення проявів корупції в ланцюгу постачальників.
Практична інформація про етапи впровадження комплаєнсу
Ґайдлайн про основні принципи виявлення ризиків та їх мінімізації.
Перевірка кандидатів на посади, що вразливі до корупційних ризиків
Методичні рекомендації щодо налагодження процесів перевірки кандидатів на посади, що вразливі до корупційних ризиків.