Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Compliance Navigator: шлях до відповідального та ефективного бізнесу

Все про важливість та переваги стратегічного впровадження комплаєнсу для вашого бізнесу: зміцнення репутації, ризик-менеджмент та створення стійкої фундаментальної основи для успішного розвитку.

Compliance Navigator: шлях до відповідального та ефективного бізнесу

Що таке комплаєнс?

Комплаєнс — це система заходів управління та контролю в компанії, спрямована на попередження та подолання ризиків недотримання вимог законодавства, правил і рекомендацій (зокрема, органів контролю), етичних стандартів, а також на уникнення санкцій. Завдяки впровадженню комплаєнс-системи, бізнес отримує хорошу репутацію на ринку та довіру клієнтів і партнерів.

Вам знадобиться комплаєнс-система у вашій роботі, якщо ви:

  • Плануєте виходити на міжнародний ринок на експорт
  • Хочете отримати фінансування від держави
  • Хочете отримати міжнародний грант
  • Хочете залучити додаткове іноземне фінансування
  • Маєте намір брати участь у майбутніх проєктах відбудови України
  • Бажаєте будувати та розвивати доброчесний бізнес в Україні

Підприємствам комплаєнс допомагає: 

  • Запобігати шахрайським діям всередині компанії
  • Пропрацювати ризики та мінімізувати фінансові втрати
  • Попереджувати та долати ризики недотримання вимог законодавства правил, стандартів та рекомендацій (зокрема, органів контролю), та, відповідно, уникати штрафних санкцій
  • Оптимізовувати бізнес-процеси для побудови клієнтоорієнтованого бізнесу
Рекомендації для початку впровадження комплаєнс-програми

Інструменти комплаєнсу, які потрібні для малого та середнього бізнесу

Ці інструменти не лише визначають основні принципи діяльності компанії, але й створюють основу для подальшого розвитку комплаєнс-програми, спрямованої на забезпечення дотримання законності та етичних стандартів.

 

Кодекс етики/кодекс поведінки  
Це ключовий базовий документ компанії щодо комплаєнсу, який закладає фундамент для подальшого розвитку політик, процедур та процесів комплаєнсу та охоплює: «філософію» компанії у сфері доброчесності та комплаєнсу; цінності, які декларує компанія; базові правила, яких повинні дотримуватися співробітники та партнери компанії; виявлення та врегулювання конфлікту інтересів (суперечностей між особистими інтересами та робочими обов’язками працівника під час виконання ним роботи); санкційну політику компанії; принципи кадрової політики для перевірки працівників тощо.
Кодекс поведінки можна завантажити за посиланням.
Антикорупційна політика 
Комплекс заходів, положень, процедур та принципів, спрямованих на запобігання, виявлення та протидію корупції в організації.
Зверніть увагу, що для компаній, які беруть участь в тендерах на суму понад 20 млн грн, обов’язково потрібно мати також антикорупційну програму. Типова антикорупційна програма, яку можна використовувати як базу для таких випадків за посиланням. Важливо: антикорупційна програма все ж має базуватися на результатах оцінки корупційних ризиків конкретної компанії.
Політика закупівель та перевірки третіх осіб  
Стратегічний документ, який визначає правила, процедури та стандарти для процесу закупівель товарів та послуг в організації, а також підходи до перевірки діяльності та добросовісності третіх сторін, таких як постачальники, партнери та підрядники.
З урахуванням ідентифікованих ризиків, у компанії може бути запроваджено й інші окремі політики. Такі політики мають на меті деталізацію положень Кодексу, встановлення чіткої процедури, саме вони допомагатимуть створити комплексний підхід до управління підприємством, наприклад:
  • Санкційна політика компанії;
  • Політика щодо подарунків та проявів гостинності;
  • Політика щодо благодійної та спонсорської допомоги;
  • Політика щодо визначення конфлікту інтересів;
  • Політика щодо проведення внутрішнього розслідування;
  • Політика про захист викривачів;
  • Політика щодо взаємодії з агентами та посередниками; 
  • Політика щодо правил поведінки з посадовими та службовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування;
  • Політика щодо заборони (обмеження) внесків на користь політичних партій та політичних кандидатів; 
  • Політика щодо конфіденційності та захисту даних;
  • Політика трудового комплаєнсу;
  • Політика антимонопольного комплаєнсу тощо.

Основні практичні кроки для побудови ефективної комплаєнс-функції


Налагодження якісної системи комплаєнс-контролю у компаніях потребує введення в штат окремого підрозділу чи посади, яка за це відповідатиме, або ж наділення відповідними повноваженнями окремих працівників. Ця функція має визначатися з урахуванням розміру компанії, її напрямком роботи та низки інших факторів.

1. Визначити відповідальних осіб, які займаються контролем та впровадженням комплаєнс-політик і процедур

У невеликих компаніях це можуть бути представники юридичного або кадрового відділу. Чисельність комплаєнс персоналу залежить від розміру організації, складності та обсягу її діяльності. При цьому важливо, щоб вона мала високий ступінь автономії для ефективного виконання завдань комплаєнсу.

2. Встановити співвідношення комплаєнс та суміжних функцій (юридична служба, управління ризиками, внутрішній аудит)

Комплаєнс-функція має взаємозв'язок і співвідношення з різними суміжними функціями, які також сприяють дотриманню правил і стандартів в організації. Ці функції зазвичай взаємодоповнюють одна одну для забезпечення ефективної системи управління ризиками та виконання вимог, що стосуються діяльності організації. Деякі з суміжних функцій включають взаємодію з юридичним відділом, відділом внутрішнього аудиту, відділом управління ризиками (за наявності відповідних функцій).

3. Забезпечити комунікацію як основу просування комплаєнс-культури

Комунікація відіграє ключову роль у просуванні комплаєнс-культури в організації. Вона допомагає створити стійку свідомість серед співробітників про важливість слідування етичним стандартам та дотримання внутрішніх правил, політик та процедур організації.

Перевірка контрагентів/працівників під час війни та відбудови, враховуючи санкційні режими

Цей процес — один із ключових складових системи комплаєнсу в компанії. Переважною більшістю спеціальних інструментів для перевірки контрагентів можна скористатися в режимі онлайн і безоплатно. Ці ж інструменти застосовуються для перевірки потенційних працівників до прийняття на роботу.

Базові інструменти перевірки інформації

Деякі з зазначених реєстрів та баз можуть бути повністю або частково закритими на період воєнного стану.

Якщо контрагент іноземний або міжнародний, то для його перевірки слід залучати інші інструменти:

  • державні реєстри відповідної країни;
  • санкційні списки;
  • Google і соцмережі;
  • персональні контакти (спільні контрагенти, колеги, знайомі, бізнес-партнери, партнерські організації);
  • посольство у відповідній країні.

 

Освітній курс


«Зміцнюючи доброчесність: мінімізація ризиків та розбудова комплаєнсу бізнесом під час відбудови»

Цей освітній курс розроблено Всеукраїнською Мережею Доброчесності та Комплаєнсу (UNIC) у партнерстві з державною установою «Офіс з розвитку підприємництва та експорту», національним проєктом Дія.Бізнес за підтримки UNDP в Україні та фінансування Урядів Японії та Німеччини.

Почати навчання

 

Корисні ресурси

Ознайомтеся з корисними ресурсами, які допоможуть поглибити знання у сфері комплаєнсу

 

Освітній відеокурс «Антикорупція»

Програма націлена допомогти малим та середнім підприємствам впроваджувати антикорупційну політику — задля сприяння прозорості ведення бізнесу та викорінення проявів корупції в ланцюгу постачальників.

Почати навчання

 

Практична інформація про етапи впровадження комплаєнсу

Ґайдлайн про основні принципи виявлення ризиків та їх мінімізації.

Переглянути

 

Перевірка кандидатів на посади, що вразливі до корупційних ризиків

Методичні рекомендації щодо налагодження процесів перевірки кандидатів на посади, що вразливі до корупційних ризиків.

Переглянути

Маєте пропозиції чи питання?
Напишіть нам