Хто такий імпакт-підприємець та як визначити вплив від бізнес діяльності?
28 November, 2021
Material created with the support of ПРООН
Почнімо з трьох передумов:
- Важливо зрозуміти і прийняти той факт, що будь-яке підприємництво є соціальним. Усі підприємства мають прямі стосунки з громадами, яких вони обслуговують. Таким чином, усі підприємства створюють різний за ступенем і типами результатів соціальний вплив. Хороший він чи поганий — це питання вимірювання та оцінки.
- Не всі соціальні підприємства є імпакт підприємствами. Але вони мають бути такими.
- Усі підприємства можуть бути імпакт підприємствами. Від їх зосередженості та результатів впливу залежить те, чи будуть вони, чи ні.
Вплив — це вплив діяльності організації на добробут суспільства, отже бізнес-діяльність з метою досягнення Цілей сталого розвитку.
Ключові якості впливу повинні включати: релевантність, вимірюваність і масштабованість. Тому «вплив» означає стимулювання позитивного впливу відповідними, вимірюваними та масштабованими способами.
Імпакт-підприємництво — належить до підприємств, які є етичними, прозорими та здійснюють масштабний вплив на соціальні чи екологічні проблеми, які вони прагнуть вирішувати. Зауважте, що імпакт-підприємництво — це не підхід до підприємництва, як соціальне підприємництво. А скоріше це система управління, що охоплює весь спектр впливу, створеного бізнесом.
Хто такий імпакт-підприємець?
Говорячи про імпакт-підприємця, частіше його вважають власником некомерційної організації чи філантропом. Імпакт підприємці на відміну від некомерційних та благодійних організацій, не покладаються на донорів та безповоротне фінансування. Вони зосереджені на прибутках, довгостроковій стабільності та створенні впливу за допомогою ринкових стратегій.
На відміну від традиційних підприємців, імпакт підприємці орієнтовані на потрійний результат (TBL — tripple bottom line).
TBL — це структура, що охоплює три перспективи, кожна з яких має однакову цінність:
- Перший результат стосується економічної перспективи
- Другий результат стосується соціальної точки зору
- Третій результат стосується екологічної перспективи
Це означає, що традиційна фінансова перспектива бізнесу розширюється і включає також соціальні та екологічні результати компанії. Метою TBL є просування стійкості у підприємництві.
Як приклад імпакт-бізнесу, який орієнтований на потрійний результат у великих масштабах, розглянемо Tesla, велику комерційну компанію. Вони намагаються створити глобально стійку та доступну енергетичну екосистему, вільну від викопного палива. Вони роблять це шляхом створення повністю електричних автомобілів. Так Tesla зосереджена на створенні позитивного впливу на навколишнє середовище. Компанія демонструє свою відданість цій меті поза межі отримання прибутку, роблячи свої модельні шаблони доступними у відкритому доступі для всієї спільноти. Це означає, що будь-хто інший може використовувати дослідження та розробки, проведені Tesla. Це і свідчить про те, що компанія також прагне створити масштабний позитивний вплив.
Стратегії масштабування для імпакт-підприємств
Імпакт-підприємці мають перед собою подібні виклики, як і традиційні підприємці. Наприклад, їм потрібно розв'язати питання про відповідність продукту ринку, вони повинні наймати найкращих людей з обмеженим бюджетом, вони повинні керувати фінансами та стратегічно розвивати свій бізнес серед конкурентів.
Ключові аспекти, які відрізняють імпакт-підприємців від традиційних підприємців, полягають у аспекті впливу деномінації. Імпакт-підприємці повинні розробити модель впливу одночасно з моделлю доходності. Таким чином, імпакт-підприємці стикаються з унікальним викликом досягнення одночасної компліментарності обох моделей (коли кожна реалізовуються повною мірою):
Обмеження масштабованості через пов’язані з цим витрати, які є складовою їхньої місії. Наприклад, охоплення віддаленого сільського населення: вартість може створювати бізнес бар’єри та ускладнювати масштабування за межі початкової географії.
Імпакт-підприємці повинні вирішувати проблему масштабованості як впливу, так і доходу на ранніх етапах.
Є дві основні стратегії подолання цього виклику:
- Один зі способів — масштабування через партнерів серед підприємців. Якщо ви хочете розширити своє географічне охоплення, ви можете зробити це за допомогою франшизи. Завдяки цій стратегії ви навчатимете інших, і вони допомагатимуть застосувати ваше рішення в інших регіонах.
- Інша стратегія полягає в партнерстві з організацією, яка має найбільше територіальне охоплення і має доступ до самих віддалених місць.