Як швидко упакувати свій бізнес у франшизу?
10 May, 2022
В умовах, коли бізнес опинився перед величезним викликом, кожен підприємець шукає нові шляхи розвитку або збереження своєї компанії.
Релокація бізнесу за кордон не завжди можлива. Та й бажання сплачувати податки саме в Україні для багатьох власників бізнесу сьогодні є вирішальним.
Згадаємо золоте правило інвестування: проєкти з низькою долею ризиків зазвичай мають менший рівень дохідності, ніж високоризикові вкладення.
Кейси успішних франшиз в Україні, які проявили себе саме в кризових 2008, 2013-2014 та 2020 роках:
- Саме у 2007-2008 роках «Нова пошта» почала свій динамічний розвиток, а вже у 2009-2011 роках за нею закріпилось звання лідера ринку експрес-доставки в Україні. Франшиза «Нова пошта» при всій своїй відомості відрізняється доступністю вкладень.
- У 2013 році Rozetka виросла вдвічі, а в кризовий 2020 рік компанія запустила власну франшизу.
- «Сімейна пекарня» — мережа, яка нині охоплює низку брендів (зокрема «Франс.уа»), саме у 2014 році запустила новий формат точки, який інвестори «розмели, як гарячі пиріжки». Нині мережа нараховує понад 190 точок.
- Відносно бюджетні франчайзингові формати сім'ї ресторанів Дмитра Борисова також саме в кризу отримали свою найбільшу популярність. Франшиза користується популярністю й тепер.
- У 2020 році стався бум франшиз сегменту медичних лабораторій, зокрема франшиза CSD продавалась саме в цей період.
Таких історій успіху в Україні багато.
Тож, як долучитися до числа тих, кому вдалось не тільки вистояти в скрутні часи, а й збільшити свою компанію?
Відповідь проста: створення франшизи у кризу.
Але як перевірити, чи бізнес готовий до трансформації в прибуткову франшизу? Тут необхідна синергія виконання наступних головних умов:
1. Прибутковість та стабільність бізнес-моделі
Якщо до війни ви стабільно працювали, давно окупилися й мали високі показники прибутковості, ваша франшиза має заявку на успіх. Рентабельність та стійкість бізнес-моделі — одна з головних складових в рамках оцінки готовності бізнесу до масштабування. Ви маєте усвідомлювати, що не тільки ви хочете заробити на франшизі, а й франчайзі прагнуть отримати стабільне джерело доходу.
2. Системність
Даний пункт стосується як фінансового, так і управлінського обліку в компанії. У вас або вже має бути повний лад в справах, або ви повинні бути готові в найкоротший термін часу привести до ладу фінансову звітність та стандарти роботи компанії. Це — важлива складова для успішної роботи ваших майбутніх партнерів та гарантія того, що франшиза не тільки продасться, а й приноситиме прибуток вам і вашим партнерам.
3. Адаптивність
Ваша бізнес-модель має бути гнучкою. Це стосується не тільки можливості взяти приміщення різної квадратури, а й гнучкості та легкості в організації бізнесу незалежно від географії відкриття нової точки. Бажано мати різні конфігурації франшизи, бізнес-моделі, які дозволять відкривати її як у великому місті, так і в населеному пункті з чисельністю населення від 10 тисяч осіб. Ви не маєте залежати від постачальників, нестачі цільової аудиторії або браку кваліфікованого персоналу, щоб ваша франшиза дійсно мала успіх.
4. Конкурентоспроможність
Не тільки ваша бізнес-модель повинна мати яскраві конкурентні переваги, а й сама франшиза має виділятися на фоні інших. У поточних умовах важливе значення має автоматизація та можливість віддаленого навчання й контролю роботи точок партнерів, на які не впливають жодні ситуації в країні. Шукайте нові можливості, що відрізнятимуть вас на фоні інших пропозицій на ринку.
5. Бренд
Впізнаваність компанії або довіра до власника завжди були та будуть надзвичайно важливими. Тому якщо ви не готові вкладати в розвиток бренду вашого бізнесу, про франшизу краще забути. Тут мова не йде про обов'язковий самопіар. Це можуть бути яскраво виражена соціальна позиція, неодноразово висвітлена в незалежних ЗМІ, реклама бренду у блогерів та лідерів думок, і обов'язково — десятки й сотні позитивних відгуків задоволених клієнтів, що рекомендують саме ваш продукт.
Що потрібно обов'язково зробити, щоб розробити франшизу свого бізнесу?
1. Пропрацювати стратегію масштабування, іншими словами — сформувати концепцію франшизи.
Ви повинні визначити географію розвитку, обрати характеристики населених пунктів, в яких ви відкриватимете партнерські точки, визначити порядок роботи з постачальниками/організувати власну логістику, сформувати портрет партнера та можливі формати франшизи.
2. Розрахувати фінансову модель франшизи
Це має бути зрозуміла та прозора модель, яка надасть чіткі відповіді потенційному партнеру, скільки він має інвестувати на старті, як виглядатимуть його поточні витрати в ході роботи, а також дохідна складова, через скільки він окупить всі вкладення.
3. Розробити чіткий механізм контролю роботи майбутніх партнерів
Сюди відносимо не тільки камери відеоспостереження та єдине ПО. Важливо продумати систему перевірок, формування звітності, механізми взаємодії. Щоб це працювало, в компанії мають бути прописані хоча б мінімальні стандарти, котрі мають слугувати додатками до договору франчайзингу.
4. Пропрацювати схему взаємодії
Мається на увазі як юридичне оформлення зобов'язань та прав обох сторін, так і порядок та періодичність платежів, звітності, комунікацій, визначені відповідальні особи в команді вашої компанії, які навчатимуть персонал партнера та супроводжуватимуть роботу партнерських точок.
5. Забезпечити національний та локальний маркетинг
Цей пункт є чи не найважливішим і стосується не тільки просування франшизи та продуманих каналів просування франшизи на обрану аудиторію потенційних партнерів. Ви маєте надати партнерові чітке розуміння позиціонування компанії, цільової аудиторії, продуману комунікаційну стратегію. Це надважливо, оскільки без маркетингу ставиться під сумнів прогнозований розрахунок фінансової моделі бізнесу партнера й життєздатність його франчайзингової точки. Відсутність чіткої та послідовної маркетингової стратегії ставить під удар також репутацію вашого бренду загалом.
Всі ці кроки ви можете реалізувати самостійно або звернутись до спеціалістів й отримати дієву франшизу в найоптимальніший термін, тим самим нівелювавши власні ризики.