Як побудувати франчайзингову мережу: що потрібно знати у 2023 році
06 February, 2023
Франчайзинг — це модель масштабування бізнесус, в якій у виграші франчайзер та франчайзі: власник передає свій досвід, бренд та бізнес-модель, а партнер звільняє власника від операційних завдань та дозволяє компанії зростати швидше.
Але перед тим як побудувати мережу об'єктів варто поставити одне єдине питання — навіщо вам франчайзинг? Тут треба відповідати максимально чесно для того, щоб визначити, яка ж стратегія франчайзингу має бути у вашій компанії. Ця стратегія потрібна для того, щоб побудувати відомий бренд, залучити інвестиції, продати компанію, збільшити маржинальність, стати першими на ринку, звільнитися від операційного управління. Важливо прописати щорічний план та поставити мету на п’ять років, яка допоможе реалізувати франчайзинг у компанії. Цей шлях — гра в довгу, але результат точно вартий зусиль.
Згідно з дослідженням Franchise Group, приблизно 15-20% українських компаній продовжать експансію світом у 2023 році. Для багатьох підприємців франчайзинг вже став ключовим напрямком. Адже таке масштабування дозволяє компаніям швидко вирости, залучити інвестиції та капіталізувати бізнес.
Станом на 2022 рік понад 20 000 інвесторів обрали для себе шлях купівлі франшизи. Це говорить про довіру до українських компаній-франчайзерів, трендовість та прибутковість українського франчайзингу. А отже є всі шанси, що до 2030 року Україна стане найфранчайзабельнішою країною світу.
Створення франшизи
Алгоритм дій підготовки компанії до франшизи, з точки зору створення документів, практично не змінився з початком повномасштабного вторгнення. Основні процеси — стандартизація усіх процесів та розробка прибуткової бізнес-моделі. У середньому створення франшизи може займати від 3 місяців роботи.
Після 24 лютого 2022 року додався новий процес — якщо франшиза відкривається в Україні, то обов’язковим етапом став аналіз географії та ситуації в регіоні, а також прогнози на найближчий період. Якщо компанія планує вихід на інші ринки, то бажаним є етап відкриття діючого представництва бізнес-моделі у новій країні. Це важливо для адаптації бізнес-моделі під споживацький попит і подальшого масштабування. Від вибору країни та територіального положення залежатиме фінансова модель, юридичний пакет (договір франчайзингу та ліцензійний договір) з усіма аспектами операційного та податкового права, мультивалютність та врахування чинного законодавства про франчайзинг.
Як визначити вартість франшизи?
Зараз українські франчайзери набагато більше цінують свій досвід і не готові його продавати за безцінь. Під час аналізу свого проєкту (ключової ідеї) варто звертати увагу на діючі франшизи на ринку в залежності від категорії. Важливий етап створення майбутньої франшизи — визначення вступного внеску, тобто скільки коштує франшиза і що туди входить, яка сума підтримки та щомісячного роялті.
За 2022 рік 35% українських мереж зменшили обов'язкові платежі для франчайзі, але ніхто не скасував ані вступний внесок, ані роялті. Цінність досвіду українських франчайзерів полягає, в першу чергу, у можливості ведення бізнесу навіть у складні кризові моменти.
Цінність франшизи виражається сумою вступного внеску, в яку може входити бренд, методології, франчайзинговий пакет (детальна інструкція запуску і ведення бізнесу), брендбук, CRM-система, навчання персоналу, методична підтримка, адаптація фінансової моделі, рекламна підтримка і таке інше. Ця пропозиція має бути перевагою перед конкурентами.
Паралельно в цьому процесі треба постійно повертатись до питання: що бізнес має унікального, особливого? Потрібно зрозуміти ключову діяльність компанії для продажу франшизи.
Наприклад, збутовий франчайзинг. Тобто є виробництво булочок, яке виготовляє продукцію, а франчайзер продає бізнес-модель пекарні, яка цю продукцію продає. Виробництво — це завжди дорого. Без виробництва ця кав'ярня не зможе працювати довго, бо всю продукцію виготовляє виробництво. Отже, виробництво — ключова діяльність і точка прив’язки для франчайзера. За допомогою франчайзингу, франчайзер масштабується і будує мережу об'єктів. Франчайзі інвестує, починає свій бізнес, але не хвилюється за технологічні карти, виробничі лінії, команду чи базові комунікації.
Які франшизи популярні у 2023 році?
Стратегія франчайзингу, кількість об'єктів, формати у тому чи іншому місті залежить від вибору країни та місця, де планується ведення бізнесу.
Україну, залежно від стратегії розвитку, можна поділити на міста-мільйонники, обласні центри, міста з населенням понад сто тисяч. За останній рік найбільш привабливими територіями для масштабування стали Захід України та Польща. На другому місці в Україні — всі регіони, де не ведуться бойові дії.
Якщо бізнес хоче стати національним лідером, а інвестиції в проєкт становлять 200 000-300 000 доларів, то не вдасться зайняти ринок усієї України без декількох форматів. У містах мільйонниках залучення таких інвестицій — звична справа, адже знайдуться й інвестори для купівлі франшизи, й клієнти для цього бізнесу. У маленьких містах складніше залучити великі інвестиції, адже покупна спроможність клієнтів менша, а отже і сенсу у великих форматах та специфічних концепціях немає.
У 2023 році, через повномасштабну війну, в Україні популярними для інвесторів є компактні формати та антикризові бізнеси — виготовлення хліба, холодної чи готової їжі, продаж зброї, автомобільний бізнес та ремонтні сервіси. Підприємці дуже швидко адаптуються до складних умов: скорочують виробництва товарів, які швидко псуються; орендують маленькі площі, бо опалювати великі дорого; оптимізують поставки товарів в Європу. Це все приклади адаптивних рішень, які кожного дня приймають українці по всьому світу. Адже за останні роки українській компанії змогли довести, що змінити стратегію введення бізнесу можна й за день, а реалізувати її — за декілька тижнів чи місяців. Тоді як для світових компанії цей процес може зайняти місяці й роки.