Медіація як інструмент корпоративного управління
21 липня, 2022
Медіація — це альтернативний, позасудовий спосіб врегулювання суперечок за сприяння незалежного посередника — медіатора, який допомагає учасникам конфлікту знайти взаємовигідне рішення. Такий спосіб вирішення конфліктних ситуацій набирає все більшої популярності та активно застосовується у відносинах між бізнесменами. Застосування медіації може стати дієвим інструментом корпоративного управління.
Застосування медіації
Процедура медіації може бути застосована як до звернення конфліктуючих сторін до суду, так і після початку судового розгляду, у тому числі за пропозицією судді.
Результатом проведення процедури медіації є медіативна угода, яка укладається в письмовій формі та містить відомості про учасників медіації, предмет суперечки, проведену процедуру медіації, медіатора, а також узгоджені сторонами зобов'язання, умови та строки їх виконання.
Характерною рисою процедури медіації є те, що в її процесі існує потенціал для врегулювання не лише самих аспектів конфлікту юридичного характеру, але й розв'язання проблеми взаємин між людьми та можливість провести роботу над експансивною стороною спору. Ця сфера міжособистісних відносин не врегульована правом, проте найчастіше відіграє найбільшу роль у врегулюванні деяких корпоративних суперечок. Таким чином, можливе широке застосування медіації, в тому числі в корпоративному управлінні.
Комерційна медіація та медіація в організації
Особливий інтерес при вирішенні корпоративних конфліктів становить комерційна медіація та медіація в організації. Комерційна медіація — процедура вирішення конфліктів у сфері господарських правовідносин, корпоративного менеджменту та між сторонами, які незалежні одна від одної. Для здійснення комерційної медіації залучаються зовнішні незалежні медіатори. Медіація в організації — процедура вирішення суперечок, у яких сторони конфлікту — співробітники однієї організації, а медіатором може виступати внутрішній або зовнішній незалежний експерт.
Медіація — важлива складова частина управління корпорацією
Призначення процедури медіації — знаходження сприятливого консенсусу та вирішення конфлікту без встановлення причин вини будь-кого з учасників.
У провідних західних компаніях країн Європи та Америки корпоративний медіатор вже давно вважається частиною найвищої управлінської ланки. Такий спеціаліст займається веденням процедури медіації для врегулювання корпоративних конфліктів всередині компанії, оцінює конфлікти з точки зору їх медіабельності та підшукує медіатора для вирішення ситуації, або сам виступає як такий.
Медіація — важлива складова частина управління корпорацією. У компаніях, де керівництво розуміє це, може бути введена окрема посада або цілий відділ, який безпосередньо займатиметься організацією результативного врегулювання суперечок і конфліктів.
Ще однією метою для врегулювання міжособового конфлікту всередині корпорації є вдосконалення психологічної обстановки в колективі. Участь у процедурі медіації дає співробітниками можливість підвищення своєї кваліфікації під час переговорів. Всередині корпорацій врегулювання конфліктів необхідно проводити з використанням норм господарського, цивільного та трудового права.
Сфери бізнес-застосування медіації
Найбільш поширені сфери застосування навичок медіації у щоденній бізнес-практиці:
- Медіація під час переговорів постає як інструмент роботи з інтересами та цінностями, а не з позиціями сторін. Навички медіації застосовуються з початку переговорів та у випадках, коли сторони не можуть дійти до єдиного консенсусу. Саме завдяки медіації відбувається прискорення досягнення мети. Застосування медіації збільшує свободу та гнучкість у переговорах, що проводяться на рівні інтересів, розширюючи межі можливих домовленостей та мінімізуючи втрати під час проведення переговорів на рівні позицій.
- Сфера найчастішого виникнення конфліктів у щоденній бізнес-практиці — взаємодія колег всередині компанії. Важливо, щоб керівник підрозділу вмів якісно застосовувати медіацію, як інструмент врегулювання конфліктів між співробітниками та керівництвом. Володіння такими навичками — горизонталь та вертикаль впливу в компанії. Застосування медіації допомагає підтримати здорову конкурентну та доброзичливу атмосферу у колективі.
- Володіння медіаторними навичками підвищує вміння управляти та володіти ситуацією, тим самим нівелюючи вплив минулого досвіду та автоматичних реакцій на різні суперечливі процеси. Медіація мінімізує автоматичні реакції та упередження як причини виникнення конфліктів. Таким чином виявляються механізми, що породжують певні емоції, як ключ до досягнення бажаного результату.
При вирішенні корпоративних конфліктів медіація має певні переваги перед судовим розглядом, а саме:
- медіатор — не адвокат, адже не відстоює позицію однієї зі сторін. Посередник досліджує реальні інтереси обох сторін, на основі яких і може сформуватися прийнятне рішення для усіх учасників;
- процедура медіації займає менше часу, ніж судовий процес: від початку — та до моменту набрання законної сили судового рішення;
- витрати на виплату гонорару медіатору суттєво менші, ніж витрати на юридичний супровід судового процесу;
- під час медіації зберігається повна конфіденційність, тоді як судові процеси можуть бути публічними;
- завдяки корпоративній медіації збільшуються шанси зберегти партнерські відносини й подальшу можливість продовження співпраці сторін в рамках спільного бізнесу.
Корпоративні конфлікти
Корпоративні конфлікти — звичне явище як для маленьких компаній, так і для великих корпорацій. Особливістю таких суперечок є те, що учасників ситуації поєднують неформальні зв'язки, які куди більш тісні, ніж між суб'єктами комерційних суперечок.
Зазначена особливість призводить до того, що під час врегулювання таких суперечок необхідно приділяти велику увагу їх емоційним та неофіційним аспектам. Проте, важливо виділяти наявність корпоративних норм. Також, окрім офіційних норм, у кожній організації присутня нормативно не описана корпоративна культура, яку необхідно враховувати при вирішенні спору, особливо під час перевірки реалістичності прийнятого рішення. Часто корпоративна культура визначається особистістю керівника, який найчастіше до номінальних учасників конфлікту не входить, але є важливим елементом загального інформаційного поля. Тому медіація, це дуже гармонічний та економічно-обґрунтований вихід з будь-якої ситуації.