Як оцінити вигідність бізнесу для інвестицій: чек-лист
22 серпня, 2023
Українські підприємці навіть попри війну відкривають нові кафе чи ресторани, маленькі крамниці й великі супермаркети, а також активно реєструють нові бізнес-ініціативи. Інвестиції в воєнний час мають високі ризики, але також є багато причин, чому підприємці продовжують вкладати кошти в український бізнес. Ось п’ять доволі прагматичних «за» інвестиції в Україну прямо зараз.
Низька вартість активів
Дешевша, ніж у мирний час, нерухомість або більш вигідна ціна підприємств і інших активів знижує поріг входу в бізнес. Отже, вищі шанси збільшити прибуток з часом.
Можливість захопити позиції на ринку
А потім та скористатися позитивними змінами, які можуть статися у майбутньому, коли конфлікт затихне та економіка почне відновлюватися.
Можливість диверсифікувати портфель інвестицій
Придбання активів в Україні дозволяє іноземним інвесторам розширити географічний портфель активів. Нові ринки — нові можливості диверсифікувати портфель інвестицій.
Будь-яка криза дарує нові можливості
Саме нестабільні часи породжують нові ніші на ринку, з’являються нові бізнес-моделі, інноваційні продукти й послуги, встановлюються партнерські зв’язки, яких в інший час не могло б бути. І цим варто скористатися.
Підтримка економіки
Зрештою, інвестиції в Україну зараз — це підтримка економіки у складні часи, коли країна цього найбільше потребує.
Чек-лист, який допоможе оцінити вигідність бізнесу для інвестицій
Що ж, чому інвестувати під час війни може бути вигідно, розібралися. А як оцінити вигідність потенційної покупки? Відповіді на запитання чек-листа дозволять ухвалити виважене, аргументоване рішення.
- Які переваги має компанія серед конкурентів? Це принцип так званого економічного замку: наскільки стійкий до конкуренції бізнес, який ви плануєте купити? Крім того, варто вивчити не тільки переваги бізнесу, але і його конкурентне середовище, щоб отримати повну картину.
- Чи стабільні джерела доходів, які зараз має компанія? Скажімо, невелика компанія може мати довгострокові контракти, які забезпечують стабільні прибутки довгостроково. І це — великий плюс. Але буває, що компанія працює на одного-двох клієнтів роками. Відмова когось із них може зупинити всю роботу. Це — ризик, який слід розуміти до придбання такого бізнесу.
- Яке фінансове становище компанії? Проаналізуйте баланс, борг та ліквідність. Низький борг та хороша ліквідність роблять бізнес привабливим для покупки, тому потенційні продавці не приховують інформації, яка виставляє об’єкт продажу в хорошому світлі. А якщо ці дані не поспішають розголошувати, варто замислитися.
- Яку прибутковість дає вкладений капітал (ROIC)? Наскільки ефективно компанія використовує свій капітал для генерації прибутку? Високий ROIC може свідчити про гарну якість управління та конкурентні переваги бізнесу.
- Чи генеруватиме бізнес гроші після всіх операційних витрат та інвестицій? Слід проаналізувати вільний грошовий потік. Бо навіть якщо клієнти розкуповують продукцію компанії як гарячі пиріжки, є ризики стати неплатоспроможним, якщо великі клієнти почнуть з будь-яких причин затримувати кошти.
- Яка історія бізнесу та чи має він довгострокові перспективи? Купуючи компанію, треба розуміти, з чого все починалося, як зростала справа, які були досягнення. Важливо дізнатися, чому зараз нинішні власники вирішили вийти з бізнесу. Зрештою, навіть якщо зараз в бізнесу справи йдуть угору, чи буде ця тенденція зберігатися наступними роками? Тільки знаючи повну історичну картину можна спробувати передбачити стан справ бізнесу у майбутньому.
- Наскільки успішні та кваліфіковані керівники компанії? Варто сказати, що саме компетентність управлінців дозволяє задавати бізнесу правильний курс, а отже — привести бізнес до нових успіхів. Тому проаналізуйте їхню методику, оцініть рівень кваліфікованості.
- Скільки клієнтів приходять удруге? Аналізуйте клієнтську базу, відносини бізнесу з покупцями чи замовниками. Якщо частка повторних покупок велика, це чудово. Якщо ж покупці рідше повертаються, слід проаналізувати це. Можливо, потрібні нові підходи і саме тут закладена точка зростання.
- Скільки насправді коштує компанія? Є ціна, за яку власник бізнесу готовий продати компанію, але це не означає, що саме стільки вона коштує на ринку. Існують різні методики оцінки вартості бізнесу. Наприклад, дисконтований грошовий потік або аналіз порівняних компаній. Оцініть компанію з урахуванням її унікальних характеристик та факторів, специфічних для її сфери.
Якщо мова йде про приватну компанію, а не про публічну або акціонерну, можуть виникнути складнощі з отриманням доступу до певної інформації. Крім того, деякі аспекти можуть вимагати глибшого дослідження або консультації з експертами.
Інвестування завжди пов'язане з ризиком, тож жоден аналіз не гарантує стовідсотковий успіх. Втім, тривале дослідження, різнобічний підхід та консультації з експертами можуть допомогти у прийнятті обґрунтованих рішень.