Граблі початківця в бізнесі. Як вберегтись від творчих невдач.
14 лютого, 2020

Ольга Роєнко
Креативна підприємиця, СЕО маркетингової агенції Royenko Agency. Лекторка онлайн курсу «З місця в кар’єру»
Підприємці – це працівники, яким не підійшла жодна з компаній, тому вони вирішили заснувати власну. Переконана, що “підприємець” – це одна з найстресовіших професій, відразу ж після пожежників, шахтарів та лікарів. Адже підприємець – це людина, що має вміти гасити пожежі, діставати з глибоких недрів ресурси та вміти лікувати фінанси.
Тим не менш, бути підприємцем – це велике щастя робити щось на свій лад та нести за це повну відповідальність.
Як розвивати бізнес, уникаючи типових “граблів” та як вберегтись від творчих невдач.
Спойлер: їх може бути багато, але ви впораєтесь.
Граблі №1. В мене не має конкурентів
Одна з найпоширеніших ілюзій підприємця – “в мене немає конкурентів”. Давайте домовимось: так не буває. Якщо у вас немає державної монополії або міжнародного патенту на унікальний виріб чи вакцину – у вас є конкуренти.
Яка творча невдача може спіткати:
не розуміючи конкурентне поле, ви можете стати “одним з” або “таким самим”, вам буде важко донести свою унікальність покупцю.
Як вберегти себе:
Є принцип аналізу 4К – уважно вивчіть:
- Свою Компанію, в чому її унікальність продукту, особливості виробництва, сильні та слабкі сторони.
- Клієнта – хто вони, де живуть, чим займаються, які в них потреби, за яких умов їм може знадобитись ваш товар чи послуга, де вони вже купували подібне, як часто, чи були задоволені? Чим детальніше, тим краще. Потім знайдіть 5-10 таких людей у вашому оточенні та поговоріть з ними – перевірте, чи все, що ви про них придумали є правдою.
- Конкурентів – хто вони, звідки, скільки їх. Використовуйте відкриті дані – тобто Google, або доступні дослідження, аналітичні статті в ЗМІ, звіти торгової палати тощо.
- Контекст – поцікавтесь, що глобально впливає на вашу індустрію, можливо вам потрібні ліцензії чи патенти?
Граблі №2. В мене немає плану на папері – все в голові
Це чудово, якщо все, що необхідно для ведення бізнесу міститься в голові. Але краще, щоб на папері.
Яка творча невдача може спіткати:
відчуття постійної “пожежі” і нерозуміння куди і як розвивати бізнес. Фрустрація. Депресія. Ну, може не так драмитично, та все ж таки бережіть себе.
Як вберегти себе:
Бізнес-теоретики та підприємці Олександр Остервальдер та Ів Піньє створили методику бізнес-моделювання на одній сторінці. Вона складається всього з 9-ти полів. Не полінуйтесь та заповніть ці поля (можна знайти безкоштовно в Google), так вам стане значно зрозуміліше на чому сконцентрувати свою увагу.
Граблі №3. Гроші бізнесу – це мої гроші
Найпоширеніша помилка як підприємців-початківців, так і вже досвідчених бізнес-власників – відсутність розподілення між власними фінансами та грошима бізнесу.
Яка творча невдача може спіткати:
“розрив каси” – нестача коштів на покриття поточних витрат бізнесу, нерозуміння куди ж саме “ділись” гроші.
Як вберегти себе:
не змішуйте власні кошти та фінанси підприємства. Наприклад, не робіть покупки додому з грошей бізнесу. Одразу визначте собі зарплату та все, що заробляєте додатково — інвестуйте в розвиток та відкладайте. Інколи стається непередбачуване — псується товар чи терміново потрібно ремонтувати обладнання — на це знадобляться гроші.
Граблі №4. Юридична грамота
Зазвичай перші клієнти нового бізнесу приходять по рекомендації – це друзі, друзі друзів, близькі та далекі знайомі. Іншими словами – люди, яким ми довіряємо. Тому інколи ми не витрачаємо час на те, щоб вчасно підписати договір про співпрацю чи акти виконаних робіт після надання послуг.
Яка творча невдача може спіткати:
якщо ми юридично не регулюємо наші відносини з клієнтами та контрагентами – ми стаємо юридично незахищеними. Якщо в нас не має юридичного свідчення про надання послуг чи товарів – з юридичної точки зору нам ніхто нічого не винен. В такій ситуації держава не зможе стати на наш захист наших прав – в системи просто не буде на це відповідних підстав.
Як вберегти себе:
завжди починайте роботу із підписання відповідних документів. Коли ви надали товари чи послуги – пересвідчіться, що у вас є свій зразок акту підписаних робіт, що підтверджує виконану роботу та відсутність претензій з боку замовника.
Граблі №5. Якщо продукт якісний та класний – він сам себе продаватиме
Так, насправді існують історії успіху, коли продукт стає явищем. Але це більше виключення, ніж правило. Базові розуміння маркетингу та способів просування допоможуть вам розширити базу клієнтів, партнерів та розширити канали збуту.
Яка творча невдача може спіткати:
про ваш класний товар чи послугу ніхто, крім друзів та родичів не знає.
Як вберегти себе:
Ось кілька основних порад, які стануть у нагоді.
- Забезпечте присутність компанії в інтернеті. Навіть якщо ви нічого не продаєте через інтернет, важливо, щоб люди змогли легко знайти про вас інформацію:
- Створіть сайт. Сьогодні існує багато можливостей створити сайт своїми руками.
- Зареєструйте компанію в соціальних мережах, почніть вести сторінку, наповнюючи її цікавим контентом та історіями про вашу компанію.
- Нанесіть адресу компанії на Google карту. Особливо якщо ви плануєте відкрити магазин чи кафе. Тоді водії, що їдуть за навігатором будуть бачити вас.
- Зверніться за допомогою до друзів та знайомих – попросіть їх поширити інформацію про вашу компанію через соціальні мережі.
- Розвивайте базу своїх контактів – відвідуйте тематичні конференції, можливо є спеціалізовані асоціації, до яких можна було б долучитись.
- Розвивайте персональний бренд підприємця. Тепер, коли ви керуєте бізнесом, ваша компанія буде асоціюватись з вами і навпаки. Активно наповнюйте свої соціальні сторінки, діліться цікавими історіями про ваш бізнес.