Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції
Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Розділ IX. Дослідження експортного потенціалу регіону

Дата оновлення інформації : 07.01.2025, 13:42

Експортний потенціал регіону –  це сукупна здатність регіону експортувати наявні ресурси, товари та послуги. Дослідження експортного потенціалу забезпечує лідерів регіону достовірною інформацією для прийняття стратегічних рішень щодо розвитку експорту.

На національному рівні Офісом з розвитку підприємництва та експорту був розроблений Дашборд щодо експортного потенціалу регіонів. Дашборд – це інтерактивний аналітичний інструмент, який пропонує дослідити обсяги експорту за регіонами, структуру експортерів у кожному регіоні за розміром підприємства, розподіл основних фінансових даних компаній-експортерів, галузеву приналежність компаній-експортерів

Рекомендації щодо проведення досліджень експортного потенціалу регіону:

Процес розробки регіональних програм економічного розвитку та підтримки експортерів варто починати з дослідження експортного потенціалу, а також стану та потреб місцевих експортерів. Для цього в нагоді стануть кількісні та якісні методи дослідження:

  • Кількісний метод дослідження – це аналіз наявних статистичних даних та звітів.  Для дослідження варто використовувати дані Державної та регіональної статистичних служб, державної та регіональної митниці, а також дослідження аналітичних центрів та бізнес-асоціацій;
  • Якісні методи дослідження передбачають проведення опитування, інтерв’ю, фокус-груп. Опитування та інтерв'ю можуть допомогти зрозуміти краще потреби компаній-експортерів, а також виклики, з якими вони стикаються. 
Етапи досліджень експортного потенціалу регіонів:

1. Роль регіону в економіці України;

Цей етап включає аналіз ролі регіону в ВВП країни та в загальному експорті країни, порівняння обсягів експорту регіону та динаміки експорту з іншими регіонами країни.

2. Визначення економічної спеціалізації регіону як фактору конкурентоспроможності

Етап включає аналіз економічної структури регіону (обсяги і частки виручки усіх підприємств регіону, агрегованих у галузевому розрізі) порівняння економічного профілю з аналогічними регіонами, а також аналіз конкурентоспроможності галузей регіону на внутрішньому та міжнародному ринку (з урахуванням наступних показників: частка виручки галузі чи експорту продукції в загальних обсягах по країні; частка країни у світових обсягах виробництва чи експорту продукції). Аналіз економічної спеціалізації регіону може допомогти у виявленні секторів, які можуть бути фокусними для підтримки в регіонів, а також визначенні ніш для створення кластерів.

3. Аналіз продуктової структури експорту регіону.

Збір даних та первинний аналіз інформації про продуктову структуру експорту включає у себе пошук даних про обсяги експорту окремих товарів з регіону. Важливо визначити найбільш експортовані товари та послуги та їхню частку у загальному обсязі експорту регіону чи громади. Аналіз змін продуктової структури експорту для визначення тенденцій та аномалій генерує вагомі інсайти на рівні стратегування.

4. Основні компанії-експортери

Варто також ідентифікувати ключових гравців в експортерів регіону: великі компанії та середні, які, можуть генерувати значні обсяги експорту. Крім того, варто розуміти кількість малих та середніх підприємств, які є експортерами в одному секторі та можуть потенційно формувати кластери та альянси.  

5. Аналіз географічної структури експорту регіону

Аналіз географічної структури експорту передбачає визначення основних ринків збуту продукції регіону (як за окремими країнами, так і за регіонами), а також зміну в структурі основних ринків збуту за останні роки. Також варто ідентифікувати пріоритетні країни-партнери по експорту та виявити топ ключових компаній-експортерів у кожну з пріоритетних країн.