Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Експорт

Україна взяла участь у засіданні ЄКМТ щодо запуску цифрової системи електронних дозволів

img

Відбулось засідання Групи з автомобільного транспорту Європейської конференції міністрів транспорту (ЄКМТ), присвячене запуску нової цифрової системи електронних дозволів ЄКМТ на міжнародні вантажні перевезення. Про це повідомляє Міністерства розвитку громад та територій України.

Участь у засіданні взяли представники понад 40 держав-членів Групи. Країни обговорили стан підготовки перевізників до впровадження системи, практичні аспекти її використання та етапи переходу на цифровий формат.

 

Україна серед лідерів з тестування системи

Від України у заході брали участь представники Міністерства розвитку громад та територій України та Укртрансбезпеки.

Україна посідає перше місце за активністю тестування системи серед усіх держав. Перевізників, які ще не отримали доступ до тестової версії, закликають звернутися до Укртрансбезпеки. Для цього необхідно скористатися листом від EDI-request@itf-oecd.org або заповнити гугл-форму за наданим посиланням.

 

Запуск основної системи з 1 листопада 2025 року

З 1 листопада 2025 року основна система ЄКМТ стане доступною для заповнення перевізниками, що здійснюють перевезення за міжнародними дозволами.
З 1 січня 2026 року тестова версія буде вимкнена, тому всі дані потрібно перенести в основну систему.

 

Толерантний перехідний період

Група ухвалила рішення запровадити перехідний період на три місяці для адаптації користувачів.

Секретаріат Міжнародного транспортного форуму (МТФ) спільно з країнами-членами підготує узагальнені рекомендації для органів контролю, зокрема щодо усунення несистемних помилок під час заповнення бортового журналу.

Кожна держава-учасниця має звернутись до своїх органів контролю із проханням застосовувати толерантність у перевірках у перші три місяці дії системи. Водночас перевізників закликають уважно заповнювати інформацію про кожне перевезення.

 

Інтеграція з національними системами

Україна підтримала ініціативу обміну API, що дозволить інтегрувати дані Єдиного комплексу інформаційних систем Укртрансбезпеки до цифрової системи ЄКМТ. Наразі рішення не реалізоване, однак Україна — одна з небагатьох країн, які виступили за його впровадження.

 

Практичні роз’яснення для перевізників

Під час засідання обговорили типові питання, які виникають у перевізників. Зокрема:

  • Якщо перевізник має паперові дозволи квоти 2025 року і розпочне перевезення у цьому ж році, а завершить у 2026, то це перевезення також потрібно відображати у новій системі через «спеціальні помітки». Там потрібно зазначити номер дозволу квоти 2025 року.

  • Якщо перевезення виконується з дозволом ЄКМТ з обмеженням по країнах, які встановили такі обмеження, паралельно з цим виконується транзитний разовий дозвіл, то перевізник повинен у графі «спеціальні помітки» зазначити номер такого разового дозволу.

  • Правило «3+1» розповсюджується на дозвіл ЄКМТ: тобто зміна транспортного засобу можлива тільки після закінчення поїздки. Винятком є ситуація, коли під час поїздки зламався транспортний засіб.

  • Скасувати створену поїздку в системі можливо тільки до першої відмітки в системі про проведений контроль.

  • Поїздка в цифрову систему ЄКМТ має бути внесена в день завантаження відповідно до документів, які будуть на борту транспортного засобу. Система дає можливість внести дані про поїздку, але не пізніше, ніж через 25 годин після її початку. Завершити поїздку в цифровій системі ЄКМТ необхідно не пізніше, ніж через 12 годин після її завершення.

  • У цифровій системі можливо редагувати дані про поїздку, але якщо внесено інформацію про перший крок (дозавантаження/розвантаження), то дані по цьому кругорейсу вже змінити неможливо. Скасувати поїздку в цифровій системі можливо, але якщо не було здійснено заходів контролю.

  • Система дозволяє вносити лише таку комбінацію поїздки: завантаження в різних місцях – розвантаження в одному місці.

  • У випадках, коли під час однієї й тієї ж поїздки товари завантажуються в кількох місцях і розвантажуються в одному, у системі є опція «зібрані товари». У випадках, коли під час однієї й тієї ж поїздки товари завантажуються в одному місці та розвантажуються в кількох місцях, то є опція додавання «Кроків».

 

Наступні кроки

У листопаді 2025 року Секретаріат МТФ проведе онлайн-тренінги для перевізників, присвячені практичному використанню системи.

Також розроблено алгоритм дій, у разі кібератак чи технічних збоїв — у таких випадках перевізникам потрібно повідомити про інцидент національний орган.