Як працюють Рамки фінансових компетентностей в Україні

У сучасному світі фінансова грамотність — одна з ключових навичок для людини будь-якого віку. Вміння розумно управляти грошима, планувати витрати, захищати себе від фінансового шахрайства чи навіть орієнтуватися в умовах інфляції — усе це вже давно перестало бути «питанням бухгалтерів» і стало необхідністю для кожного. В Україні фінансову обізнаність громадян підтримують не лише освітні програми, а й спеціально розроблені рамки фінансових компетентностей.
Що таке Рамка фінансових компетентностей?
Рамки фінансових компетентностей — це структуровані документи, які визначають перелік знань, навичок, установок і поведінкових моделей, необхідних людині для ухвалення ефективних фінансових рішень у повсякденному житті або професійній діяльності.
Станом на сьогодні в Україні розроблено дві такі рамки:
Рамка фінансових компетентностей для дітей та молоді (5–18 років)
Рамка фінансової грамотності для дорослого населення
Ці інструменти створено у співпраці з Національним банком України, Міністерством освіти і науки та міжнародними партнерами — на основі досвіду ОЕСР, ЄС та світових практик фінансової освіти.
Навіщо потрібні рамки фінансових компетентностей?
Рамки фінансових компетентностей потрібні для того, щоб системно розвивати фінансову грамотність населення — не хаотично, а з урахуванням чітко визначених цілей, навичок і вікових особливостей.
Ці інструменти допомагають:
підприємцям — будувати сильні команди та підвищувати фінансову культуру в колективах;
освітянам — створювати змістовні програми навчання.
батькам — виховувати дітей, які вміють відповідально ставитися до грошей;
державі — формувати фінансово стійке суспільство.
Рамка фінансових компетентностей для дітей та молоді (віком від 5 до 18 років)
Ця рамка — це систематизований підхід до формування фінансових знань та навичок у дітей та підлітків. Метою Рамки компетентностей дітей та молоді є сприяння спільному розумінню фінансових компетентностей для дітей і молоді серед державних органів влади, закладів освіти, приватних організацій та громадян. Підтримуючи зусилля з підвищення фінансової грамотності, цей документ має на меті зробити внесок у загальну мету щодо поліпшення фінансового добробуту громадян та країни в цілому. Рамка охоплює п’ять вікових груп:
5–7 років
8–10 років
11–13 років
14–16 років
17–18 років
Для кожної вікової групи визначено рівень компетентностей, які мають бути сформовані у чотирьох ключових сферах:
Гроші та угоди
Діти поступово знайомляться з тим, що таке гроші, як ними користуватися, що таке ціна, як працюють покупки, каси, банківські картки, платіжні системи тощо. Старші підлітки опановують складні поняття, як-от податки, безготівкові платежі, електронні гаманці.Планування та управління фінансами
Цей блок розвиває навички складання бюджету, визначення пріоритетів, обґрунтування потреб і бажань, постановки фінансових цілей. Молодші діти вчаться планувати кишенькові витрати, а старші — керувати більшими бюджетами, наприклад, на навчання, подорожі чи власні проєкти.Управління ризиками та фінансова безпека
Тут акцент на безпеці — як не стати жертвою шахрайства, чому важливо зберігати конфіденційність фінансових даних, як діяти у разі підозрілих ситуацій в інтернеті. Молодь дізнається про страхування, права споживача фінансових послуг, захист у разі фінансових проблем.Фінансовий ландшафт
Цей блок формує розуміння того, як працює економіка, яка роль банків, держави, фінансових установ. Діти й підлітки вчаться критично мислити — наприклад, як реклама впливає на фінансову поведінку або як політичні рішення впливають на вартість грошей.
Таким чином, рамка допоможе у:
створені системної фінансової освіти у школах;
розробці дитячих та підліткових навчальних програм, ігор, курсів;
інтеграції фінансової грамотності у позашкільну освіту, літні табори, молодіжні ініціативи;підвищенні свідомого споживання і відповідального ставлення до грошей змалку.
Ознайомитися з Рамкою фінансових компетентностей для дітей та молоді можна за посиланням.
Рамка фінансової грамотності для дорослого населення
Цей документ є узагальненою системою фінансових компетентностей дорослого населення України (18+ років), створення якої передбачено Стратегією розвитку фінансового сектору України до 2025 року. Цей документ спрямований на те, щоб допомогти найманим працівникам, підприємцям, держслужбовцям, батькам, студентам систематизувати фінансові знання, розвивати практичні навички, ухвалювати обґрунтовані рішення у фінансовій сфері.
Основні сфери компетентностей:
Фінансове планування і бюджетування
Ця сфера включає вміння правильно оцінювати власні доходи та витрати, формувати як короткострокові, так і довгострокові фінансові цілі, складати бюджети для родини чи бізнесу, визначати пріоритети в витратах та створювати резервні фонди для непередбачуваних ситуацій.
Банківські послуги і цифрові інструменти
Важливо розуміти, як ефективно користуватись банківськими продуктами (кредити, депозити, рахунки), правильно оцінювати умови кредитування та депозитів, обирати вигідні пропозиції, а також безпечно використовувати мобільний банкінг та електронні платежі.
Управління боргами і кредитами
Ця компетентність передбачає вміння обґрунтовано оцінювати потребу в кредитах, порівнювати пропозиції різних фінансових установ, уникати боргової залежності, ефективно погашати зобов’язання та уникати поширених фінансових помилок.
Інвестування та заощадження
Людина повинна мати знання про інвестиційні можливості та ризики, інструменти заощадження, пенсійні програми, страхування та вплив інфляції на заощадження. Важливо також розуміти можливості для довгострокового накопичення капіталу та як правильно оцінювати інвестиційні стратегії.
Фінансова безпека і захист
Йдеться про захист особистих даних, уникнення шахрайства, дотримання фінансової гігієни, кібербезпеку. Також — про те, як діяти у кризових ситуаціях: втрата роботи, переїзд, зміна доходу.
Правова обізнаність і права споживача
Компетенції охоплюють знання законів, прав і механізмів захисту інтересів у сфері фінансових послуг — як діяти у разі конфлікту з банком, страховою чи іншою установою.
Цей документ містить набір компетентностей, орієнтованих на результати, які можна використовувати для:
підтримки впровадження заходів, передбачених Дорожньою картою Національної стратегії розвитку фінансової грамотності;
підтримки розроблення програм фінансової освіти та навчальних матеріалів й інструментів фінансової освіти. Це також могло б підтримати включення фінансової освіти до навчальних програм для закладів вищої освіти, інформувати про розроблення тренінгів для вчителів і підтримувати навчальні матеріали та програми, спеціально розроблені для допомоги уразливим у фінансовому плані групам. Це також може стати основою для організації приватних або громадських кампаній з підвищення фінансової обізнаності;
полегшення оцінки та самооцінки рівня фінансової грамотності та оцінки ініціатив з фінансової грамотності.
Ознайомитися з Рамкою фінансової грамотності для дорослого населення можна за посиланням.