Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Новини

Результати тридцять шостого щомісячного опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни»

img

Щомісячне опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни» проведено Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД). 

Під час тридцять шостої хвилі опитування отримано відповіді від 478 респондентів. Серед опитаних переважно промислові підприємства (87%), розташовані у 21 із 27 регіонів України, зокрема у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.

Серед опитаних представлено підприємства всіх розмірів за кількістю працівників. 

 

Коротко про отримані результати

  • У квітні 2025 року український бізнес продовжує тримати курс на розвиток у складних умовах, попри виклики безпеки та економічного середовища.

  • Довгострокові очікування покращуються, водночас короткострокова невизначеність зростає.

  • Відновлення економіки зберігає стабільну швидкість, а виробничі показники демонструють зростання, хоча ризики залишаються на горизонті.

  • На тлі розмов щодо призупинення бойових дій довгострокові очікування бізнесу покращились, водночас невизначеність істотно не змінюється.

  • Натомість у перспективі на пів року невизначеність почала зростати, а очікування, хоча й залишаються оптимістичними, дещо погіршилися.

  • Темпи відновлення з року в рік, після повернення швидкості минулого місяця, не змінились.

  • Виробничі показники підприємств зберігають тенденцію до зростання, а плани на короткострокову перспективу залишаються оптимістичними, хоча дещо нижчими ніж місяць тому.

  • Основними перешкодами для бізнесу залишаються брак робочої сили, безпека та зростання цін, хоча важливість двох останніх дещо зменшилась.

 

Обсяги виробництва

У квітні 2025 року темпи скорочення обсягів виробництва зберігають тенденцію до сповільнення: індекс змін у виробництві збільшився із 0,13 до 0,22. 

Очікування на наступні три місяці залишаються оптимістичними, показник у порівнянні з попереднім місяцем суттєво не змінився. Значення індексу очікуваних змін обсягів виробництва становить 0,40 (було 0,41).

Значення агрегованого показника перспектив промисловості залишилося незмінним та становить 0,12, як і минулого місяця

 

Попит та реалізація

Темпи зростання продажів та нових замовлень прискорюються. Значення індексу змін продажів збільшилось із 0,16 до 0,26, а значення індексу змін нових замовлень зросло із 0,12 до 0,19. 

Водночас очікування промислових підприємств щодо зростання попиту та нових замовлень залишаються оптимістичними, показник зменшився лише незначним чином. Значення індексу очікуваних змін продажів становить 0,42 (було 0,45), значення індексу очікуваних змін нових замовлень становить 0,35 (було 0,38)

 

Ціни

У квітні темпи зростання цін зберігають тенденцію до сповільнення, на наступні три місяці очікується подальше сповільнення темпів зростання. Індекс змін цін на сировину та матеріали зменшився з 0,30 до 0,23. Індекс очікуваних змін цін на сировину істотно не змінився та становить 0,29 (був 0,30).

Індекс змін цін на готову продукцію зменшився з 0,32 до 0,27. Індекс очікуваних змін цін на готову продукцію також незначним чином зменшився, із 0,34 до 0,31

 

Забезпеченість замовленнями

У квітні 2025 року портфель замовлень серед опитаних промислових підприємств не змінився порівняно з січнем: середній термін нових замовлень склав 4,9 місяця.

Частка промислових підприємств із замовленнями наперед на рік та більше складає 14%. Водночас частка підприємств, які мають замовлення не більше ніж на 2 місяці, склала 49%.

 

Перешкоди для ведення бізнесу під час війни

У квітні 2025 року найгострішою перешкодою для бізнесу, викликаною повномасштабним російським вторгненням, знову став брак робочої сили внаслідок призову або виїзду співробітників — 57%.

Друге місце в рейтингу перешкод для бізнесу, викликаних повномасштабною війною, зайняла небезпека праці — 54%.

Проблема зростання цін на сировину та матеріали зайняла 3 місце та становить — 43%.

 

Підприємства-експортери

У квітні 2025 року 59% опитаних повідомили про експорт до війни, продовження експорту під час війни або ж започаткування експорту під час війни вперше.

Більшості бізнесу вдалося налагодити експорт в умовах війни. У квітні 2025 року 84% опитаних вказали, що підприємства експортували до війни, а також продовжували експортувати впродовж останніх 12 місяців.

Частина бізнесу досі не може побороти виклики для експортної діяльності. Станом на квітень 2025 року 14% підприємств експортували до початку війни, але не змогли відновити експорту впродовж останніх 12 місяців.

 

Ознайомитися детальніше з повними результатами дослідження можна за посиланням.