Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Новини

Результати тридцять п'ятого щомісячного опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни»

img

Щомісячне опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни» проведено Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД).

Під час тридцять п'ятої хвилі опитування отримано відповіді від 475 респондентів. Серед опитаних переважно промислові підприємства (87%), розташовані у 21 із 27 регіонів України, зокрема у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.

Серед опитаних представлено підприємства всіх розмірів за кількістю працівників. 

 

Коротко про отримані результати

  • У березні 2025 року плани підприємств та невизначеність у довгостроковій перспективі залишаються незмінними. Водночас темпи відновлення з року в рік суттєво прискорились після різкого падіння.

  • Виробничі показники покращились, а плани на короткострокову перспективу продовжили зростання.

  • Основними перешкодами для розвитку бізнесу все ще залишаються брак робочої сили, зростання цін та фізична небезпека.

  • 42% компаній вважають, що зараз більш-менш слушний час для інвестицій у нове обладнання, тоді як 57% вважають, що це поганий час.

 

Обсяги виробництва

У березні 2025 року темпи скорочення обсягів виробництва перервали тенденцію до погіршення: індекс змін у виробництві збільшився з 0,09 до 0,13.

Очікування на наступні три місяці залишаються оптимістичними, показник зростає вже три місяці поспіль. Значення індексу очікуваних змін обсягів виробництва збільшилось із 0,37 до 0,41.

Значення агрегованого показника перспектив промисловості незначним чином збільшилося, із 0,09 до 0,12.

 

Попит та реалізація

Темпи зростання продажів та нових замовлень прискорились. Значення індексу змін продажів збільшилось із 0,09 до 0,16, а значення індексу змін нових замовлень зросло з 0,06 до 0,12.

Водночас очікування промислових підприємств щодо зростання попиту та нових замовлень продовжують зростати. Значення індексу очікуваних змін продажів збільшилось із 0,38 до 0,45, значення індексу очікуваних змін нових замовлень також зросло, із 0,32 до 0,38.

 

Ціни

У березні темпи зростання цін суттєво сповільнились після збільшення минулого місяця, водночас на наступні три місяці очікується подальше сповільнення темпів зростання. Індекс змін цін на сировину та матеріали зменшився з 0,37 до 0,30. Індекс очікуваних змін цін на сировину зменшився з 0,43 до 0,30.

Індекс змін цін на готову продукцію збільшився з 0,37 до 0,32. Індекс очікуваних змін цін на готову продукцію зменшився з 0,42 до 0,34.

 

Забезпеченість замовленнями

У березні 2025 року портфель замовлень серед опитаних промислових підприємств не змінився порівняно з січнем: середній термін нових замовлень склав 5,5 місяця.

Частка промислових підприємств із замовленнями наперед на рік та більше складає 20%. Водночас частка тих, які мають замовлення не більше ніж на 2 місяці, склала 49%.

 

Перешкоди для ведення бізнесу під час війни

У березні 2025 року найгострішою перешкодою для бізнесу, викликаною повномасштабним російським вторгненням, знову став брак робочої сили внаслідок призову або виїзду співробітників — 65%.

Друге місце в рейтингу перешкод для бізнесу, викликаних повномасштабною війною, зайняла проблема небезпечних умов праці — 53%.

Проблема зростання цін на сировину та матеріали зайняла 3 місце та становить — 48%.

 

Підприємства-експортери

У березні 2025 року 63% опитаних повідомили про експорт до війни, продовження експорту під час війни або ж започаткування експорту під час війни вперше.

Більшості бізнесу вдалося налагодити експорт в умовах війни. У березні 2025 року 84% опитаних вказали, що підприємства експортували до війни, а також продовжували експортувати впродовж останніх 12 місяців.

Частина бізнесу досі не може побороти виклики для експортної діяльності. Станом на березень 2025 року 14% підприємств експортували до початку війни, але не змогли відновити експорту впродовж останніх 12 місяців.

Ознайомитися детальніше з повними результатами дослідження можна за посиланням.