Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Новини

Результати тридцять дев'ятого щомісячного опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни»

img

Щомісячне опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни» проведено Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД). 

Під час тридцять восьмої хвилі опитування отримано відповіді від 478 респондентів. Серед опитаних переважно промислові підприємства (87%), розташовані у 21 із 27 регіонів України, зокрема у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.

Серед опитаних представлено підприємства всіх розмірів за кількістю працівників.

 

Коротко про отримані результати

  • У липні 2025 року довгострокові очікування бізнесу дещо покращились, водночас довгострокова невизначеність суттєво зменшилась після зростання минулого місяця.

  • У перспективі на пів року невизначеність зменшилась для фінансово-економічної ситуації на підприємстві та суттєво не змінилась для загальноекономічного середовища.

  • Водночас очікування на шестимісячну перспективу погіршились.

  • Темпи відновлення з року в рік погіршуються два місяці поспіль.

  • Виробничі показники підприємств та очікування суттєво не змінюються.

  • Основними перешкодами для бізнесу залишаються брак робочої сили, безпека та зростання цін, хоча й із деякими змінами у відсотковому розподілі.

 

Обсяги виробництва

Темпи скорочення обсягів виробництва сповільнюються: індекс змін у виробництві в червні 2025 року не змінився, він становить 0,17, як і у липні.

Водночас очікування на наступні три місяці істотно не змінюються та залишаються оптимістичними. Значення індексу очікуваних змін обсягів виробництва становить 0,38 (було (0,39).

Значення агрегованого показника перспектив промисловості вже кілька місяців поспіль суттєво не змінюється, у липні показник становить 0,11 (був 0,12 у червні).

 

Попит та реалізація

Темпи зростання обсягів продажів уповільнились, значення індексу змін продажів у липні залишились незмінними, а показник становить 0,19, як і в червні. Водночас значення індексу змін нових замовлень суттєво не змінюється, показник становить 0,10 (був 0,11 у травні та червні)

Водночас очікування промислових підприємств щодо зростання попиту та нових замовлень залишаються оптимістичними та показники суттєво не змінюються. Значення індексу очікуваних змін продажів становить 0,38, як і за попередній період. Значення індексу очікуваних змін нових замовлень становить 0,30 (було 0,33 два місяці поспіль).
 

Ціни

У липні збереглась тенденція до сповільнення темпів зростання цін, а на наступні три місяці також очікується зменшення ціни. Індекс змін цін на сировину та матеріали зменшився із 0,27 до 0,24. Індекс очікуваних змін цін на сировину та матеріали зменшився з 0,43 до 0,37.

Індекс змін цін на готову продукцію незначним чином зменшився, із 0,31 до 0,29. Індекс очікуваних змін цін на готову продукцію також несуттєво зменшився, із 0,42 до 0,38.

 

Забезпеченість замовленнями

У липні 2025 року середній термін забезпеченості новими замовленнями для опитаних промислових підприємств змінився порівняно з попереднім місяцем. Він склав у середньому 4,5 місяця.

Частка промислових підприємств із замовленнями наперед на рік та більше складає 8%. Водночас частка підприємств, які мають замовлення не більше ніж на 2 місяці, склала 44%. 
 

Перешкоди для ведення бізнесу під час війни

У липні 2025 року аж дві перешкоди розділили першу сходинку. Однією з перешкод для бізнесу, викликаною повномасштабним російським вторгненням, знову став брак робочої сили внаслідок призову або виїзду співробітників — 57%. Також перше місце в рейтингу перешкод для бізнесу, викликаних повномасштабною війною, зайняла перешкода безпеки праці.

Друге місце в рейтингу перешкод займає зростання цін на сировину та матеріали — 40% 

Проблема зменшення попиту на продукцію/послуги зайняла третє місце та становить — 31%
 

Підприємства-експортери

У липні 2025 року 60% опитаних повідомили про експорт до війни, продовження експорту під час війни або ж започаткування експорту під час війни вперше.

Більшості бізнесу вдалося налагодити експорт в умовах війни. У липні 2025 року 85% опитаних вказали, що підприємства експортували до війни, а також продовжували експортувати впродовж останніх 12 місяців.

Частина бізнесу досі не може побороти виклики для експортної діяльності. Станом на липень 2025 року близько 15% підприємств експортували до початку війни, але не змогли відновити експорту впродовж останніх 12 місяців.

Ознайомитися детальніше з повними результатами дослідження можна за посиланням.