Результати тридцять четвертого щомісячного опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни»

Щомісячне опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни» проведено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в межах спільної ініціативи «Європейське відродження України».
Під час тридцять третьої хвилі опитування отримано відповіді від 466 респондентів. Серед опитаних переважно промислові підприємства (87%), розташовані у 21 із 27 регіонів України, зокрема у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.
Серед опитаних представлено підприємства всіх розмірів за кількістю працівників.
Коротко про отримані результати
У лютому 2025 року на фоні зменшення довгострокової невизначеності плани промислових підприємств на наступні два роки залишаються нейтрально позитивними.
Водночас, темпи відновлення з року в рік скоротились до найнижчого за останні 24 місяці значення.
Також спостерігається зменшення темпів зростання виробництва в порівнянні з попереднім місяцем, але виробничі плани на наступні три місяці вже два місяці поспіль продовжують зростати.
Основними перешкодами для розвитку бізнесу є брак робочої сили, зростання цін та небезпечні умови праці.
У лютому 2025 року сумарна частка промислових підприємств, які працюють майже на повну та повну потужність, становила 62%, що є одним із найвищих показників за всі хвилі опитування (до цього найвищий показник був у попередньому місяці — 63%)
У січні 2025 року через вимкнення електроенергії підприємства втратили 5% загального робочого часу. Це дещо вище ніж у грудні 2024 року (4%).
Частина бізнесу досі не може побороти виклики для експортної діяльності. Станом на лютий 2025 року 20% підприємств експортували до початку війни, але не змогли відновити експорту впродовж останніх 12 місяців.
Обсяги виробництва
У лютому 2025 року темпи скорочення обсягів виробництва зберегли тенденцію до погіршення: Індекс змін у виробництві зменшується два місяці поспіль, показник зменшився із 0,11 до 0,09.
Очікування на наступні три місяці залишаються оптимістичними, показник зростає два місяці поспіль. Значення Індексу очікуваних змін обсягів виробництві збільшилось із 0,34 до 0,37.
Значення агрегованого показника перспектив промисловості вже чотири місяці поспіль суттєво не змінюється, і в лютому 2025 року показник становить 0,09 (був 0,08)
Попит та реалізація
Темпи зростання продажів продовжили сповільнюватись, водночас показник для нових замовлень покращився. Значення індексу змін продажів зменшилось із 0,12 до 0,09, а значення індексу змін нових замовлень зросло із 0,01 до 0,06.
Водночас очікування підприємств щодо зростання попиту та нових замовлень залишаються оптимістичними та зростають. Значення індексу очікуваних змін продажів збільшилось із 0,33 до 0,38, значення індексу очікуваних змін нових замовлень також зросло, хоча й менш істотно, із 0,30 до 0,32.
Ціни
У лютому темпи зростання цін суттєво прискорились, водночас на наступні три місяці очікується сповільнення темпів зростання. Індекс змін цін на сировину та матеріали збільшився з 0,29 до 0,37. Індекс очікуваних змін цін на сировину суттєво не змінився та становить 0,43 (був 0,42).
Індекс змін цін на готову продукцію збільшився з 0,26 до 0,37. Індекс очікуваних змін цін на готову продукцію зменшився з 0,47 до 0,42
Забезпеченість замовленнями
У лютому 2025 року портфель замовлень серед опитаних підприємств не змінився порівняно з січнем: середній термін нових замовлень також склав 6 місяців.
Частка підприємств із замовленнями наперед на рік та більше складає 19%. Водночас частка підприємств, які мають замовлення не більше ніж на 2 місяці, склала 51%
Перешкоди для ведення бізнесу під час війни
У лютому 2025 року найгострішою перешкодою для бізнесу, викликаною повномасштабним російським вторгненням, знову став брак робочої сили внаслідок призову або виїзду співробітників — 64%.
Друге місце в рейтингу перешкод для бізнесу, викликаних повномасштабною війною, зайняли зростання цін на сировину та матеріали — 56%.
Проблема небезпечних умов праці зайняла 3-тє місце та становить — 52%.
Підприємства-експортери
У лютому 2025 року 61% опитаних повідомив про експорт до війни, продовження експорту під час війни або ж започаткування експорту під час війни вперше.
Більшості бізнесу вдалося налагодити експорт в умовах війни. У лютому 2025 року 77% опитаних вказали, що підприємства експортували до війни, а також продовжували експортувати впродовж останніх 12 місяців. Частка таких експортерів дещо знизилася порівняно з попередніми місяцями (була в середньому 80-84% за останній рік).
Частина бізнесу досі не може побороти виклики для експортної діяльності. Станом на лютий 2025 року 20% підприємств експортували до початку війни, але не змогли відновити експорту впродовж останніх 12 місяців.
Ознайомитися детальніше з повними результатами дослідження можна за посиланням.