Налаштувати вигляд

Розмір тексту

Відступи між буквами

Колір

Новини

Результати сорок першого щомісячного опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни»

img

Щомісячне опитування промислових підприємств «Український бізнес під час війни» проведено Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД). 

Під час сорок першої хвилі опитування отримано відповіді від 475 респондентів. Серед опитаних переважно промислові підприємства (88%), розташовані у 21 із 27 регіонів України, зокрема у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.

Серед опитаних представлено підприємства всіх розмірів за кількістю працівників.

 

Коротко про отримані результати

  • У вересні 2025 року впевненість бізнесу ослабла, оскільки темпи відновлення сповільнилися, а невизначеність — особливо в довгостроковій перспективі — продовжила зростати на тлі постійного тиску з боку проблем із кадрами, безпекою та зростанням цін.

  • Довгострокові очікування бізнесу погіршились,  а невизначеність у дворічній перспективі поступово зростає два місяці поспіль.

  • Середньострокова невизначеність зменшилась і для фінансово-економічної ситуації на підприємстві, і для загальноекономічного середовища. Водночас очікування на піврічну перспективу погіршились.

  • Темпи відновлення з року в рік уповільнились після двомісячної стабільності.

  • Показники роботи підприємств (місяць до попереднього) та короткострокові очікування погіршились.

  • Лідерами перешкод для бізнесу все ще залишаються брак робочої сили, безпека та зростання цін, хоча і з деякими змінами важливості для підприємств.

 

Обсяги виробництва

Темпи скорочення обсягів виробництва знову прискорились: індекс змін у виробництві погіршився, він становить 0,13 (три місяці поспіль був 0,17).

Очікування на наступні три місяці також погіршились. Значення індексу очікуваних змін обсягів виробництва зменшилось із 0,49 до 0,42.

Значення агрегованого показника перспектив промисловості незначним чином погіршилось, зменшившись із 0,14 до 0,12.

 

Попит та реалізація

Темпи зростання обсягів продажів дещо сповільнились, значення індексу змін продажів у вересні зменшилось із 0,21 до 0,18. Значення індексу змін нових замовлень також погіршилось, показник зменшився із 0,15 до 0,11.

Очікування промислових підприємств щодо зростання попиту та нових замовлень істотно погіршились. Значення індексу очікуваних змін продажів зменшилось із 0,48 до 0,42. Значення індексу очікуваних змін нових замовлень зменшилось із 0,40 до 0,37

 

Ціни

У вересні 2025 року темпи зростання цін уповільнились, водночас на наступні три місяці очікується зростання цін. Індекс змін цін на сировину та матеріали суттєво не змінився та становить 0,37 (був 0,36). Індекс очікуваних змін цін на сировину та матеріали істотно збільшився, із 0,38 до 0,44.

Індекс змін цін на готову продукцію залишився незмінним та становить 0,39, як і в серпні. Індекс очікуваних змін цін на готову продукцію збільшився з 0,38 до 0,43.

 

Забезпеченість замовленнями

У вересні 2025 року середній термін забезпеченості новими замовленнями для опитаних підприємств майже не змінився порівняно з попереднім місяцем. Він склав у середньому 4,3 місяця. 

Частка промислових підприємств із замовленнями наперед на рік складає 7%. Водночас частка бізнесів, які мають замовлення не більше ніж на 2 місяці, склала 47%.

 

Перешкоди для ведення бізнесу під час війни

У вересні 2025 року найгострішою перешкодою для бізнесу, викликаною повномасштабним російським вторгненням, знову став брак робочої сили внаслідок призову або виїзду співробітників — 60%.

Друге місце в рейтингу перешкод для бізнесу, викликаних повномасштабною війною, зайняла проблема зростання цін на сировину та матеріали — 55%.

Проблема безпеки праці зайняла третю сходинку та становить 51%.

 

Підприємства-експортери

У вересні 2025 року 60% опитаних повідомили про експорт до війни, продовження експорту під час війни або ж започаткування експорту під час війни вперше.

Більшості бізнесу вдалося налагодити експорт в умовах війни. У вересні 2025 року 83% опитаних вказали, що підприємства експортували до війни, а також продовжували експортувати впродовж останніх 12 місяців.

Частина бізнесу досі не може побороти виклики для експортної діяльності. Станом на вересень 2025 року близько 13% підприємств експортували до початку війни, але не змогли відновити експорту впродовж останніх 12 місяців.

Ознайомитися детальніше з повними результатами дослідження можна за посиланням.