Як зареєструвати торговельну марку (ТМ)?
21 лютого, 2020
Матеріал створений за підтримки PatentBot
Для чого реєструвати торговельну марку (ТМ)
Ваша ТМ — це певне позначення, яке ви можете використовувати для своїх товарів та/або послуг. Це може бути певне слово чи зображення, чи їх поєднання.
Після реєстрації ТМ ви отримуєте ексклюзивне право не тільки використовувати свою ТМ, а і забороняти своїм конкурентам (тобто особам, діяльність яких пов’язана з такими ж товарами та/або послугами як в тебе) використовувати таке ж або схоже позначення на території України.
Також обов’язковою є реєстрація ТМ у випадку, якщо ви плануєте отримати домен .ua.
Вам також слід розуміти, що ТМ прив’язана до певного виду товарів та послуг: власник ТМ «President» для сигарет може заборонити іншим виробникам сигарет використовувати позначення «President», але він ніяк не може повпливати на існування ТМ «President» для кисломолочної продукції.
Власне, для розрізнення певних груп товарів і послуг між собою й існує Міжнародна класифікація товарів і послуг (МКТП), в якій вони всі поділені на 45 класів.
Наприклад, особі, що займається розробкою комп’ютерних програм підійдуть такі класи як 9 (комп'ютерне програмне забезпечення) та 42 (розробка програмного забезпечення). Залежно від специфіки комп'ютерних програм також можна взяти для реєстрації клас 38 (онлайн-ігри) та 35 (продаж і реклама товарів).
Можна реєструвати як в одному, так і в декількох класах. Принцип такий, що чим більше класів, тим більш захищеною є ТМ. Однак, в будь-якому випадку, реєструвати краще тільки в тих класах, з якими дійсно пов’язана ваша діяльність.
Також кількість класів впливає на ціну реєстрації: кожен додатковий клас — це плюс 4000 гривень до загальної суми зборів (4000 гривень за подачу заявки).
+ Якщо ви плануєте зробити міжнародну ТМ, то подання української заявки обов’язкове для подальшого подання міжнародної.
+ Додати перевагу щодо комерціалізації активів.
Яку торгову марку краще використовувати?
ТМ — це певне слово, зображення або будь-яка їх комбінація. Її можна зареєструвати як в кольорі, так і без зазначення кольору.
Найкраще реєструвати словесне позначення без обмежень кольору (фактично подається у чорно — білому виконанні) — тоді в майбутньому можна буде використовувати його в будь-яких логотипах, в будь-яких кольорах, шрифтах тощо. Реєструється словесне позначення лише однією мовою («Активіа» і «Activia» — це дві різні ТМ).
Якщо є бажання захистити свій логотип — його можна також додатково зареєструвати як ТМ — так продукт буде ще більш захищеним. Це така сама, але окрема процедура.
У будь-якому випадку, слід розуміти, що ТМ має бути унікальною та не схожою на ТМ, які використовуються для аналогічних твоїм товарів і/або послуг.
Також, згідно з вимогами законодавства, НЕ зареєструють ТМ, яка:
- складається лише із загальновживаних та описових слів та позначень;
- певним чином вводить в оману споживача щодо тебе як власника продукту;
- суперечить моралі та/або суспільному порядку (містить нецензурні слова/зображення, а також символіку комуністичної партії, фашизму, націонал-соціалізму тощо);
- містить державні символи та словесні позначення України, її адміністративно-територіальних одиниць будь-якою мовою (UA, Kyiv, Одеса, Україна тощо).
Детальніше ознайомитись з «забороненими» для реєстрації ТМ можна у Законі України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг».
Скільки часу займає реєстрація торговельної марки?
Реєстрація ТМ відбувається в декілька етапів і включає проходження формальної та кваліфікаційної експертизи, а тому є досить часозатратною і в середньому займає близько 18-22 місяців.
Однак, право використовувати ТМ ви маєте з дати подання заявки. Так, до отримання свідоцтва ви можете біля свого позначення на товарах щодо послуг ставити позначення «ТМ» (означає, що ТМ в процесі реєстрації), тоді як після його отримання — «®» (означає, що ТМ вже зареєстрована).
Якщо свідоцтво на ТМ потрібне вам терміново (домен .ua, судовий процес тощо) існує прискорена процедура його отримання (займає приблизно 8-9 місяців), однак вона є значно дорожчою.