Як проаналізувати франшизу (чек-лист)
22 лютого, 2020
Матеріал створений за підтримки FRANCH
Ви розглянули кілька франшиз з обраної ніші і зробили свій вибір на користь однієї. Тепер проведіть її ретельний аналіз. Роблячи це, зверніть увагу на наступні параметри.
- Наявність презентації франшизи або сайту, присвяченого франшизі. Це візитна картка, завдяки якій ви можете дізнатися інформацію про бізнес франчайзера, його досягнення, фінансові показники, умови співпраці й т.д. Також оцініть, чи достатньо вам наданої інформації, щоб зрозуміти, що це за бізнес.
- Скільки років існує компанія. Бажано, щоб компанія працювала, як мінімум, один рік. Краще — декілька років. В такому випадку франчайзер може прогнозувати сезонність в бізнесі, і як це впливає на дохід. Не рекомендується купувати франшизу у компанії, яка існує менше ніж рік. Виняток ― сезонний бізнес, наприклад, кіоск з продажу морозива в літній період.
- Унікальність франшизи. Порівняйте, чим обрана франшиза відрізняється від інших в цьому ж сегменті. У чому полягає її унікальність, чи є вона взагалі. Якщо у франшизи немає явних переваг у порівнянні з конкурентами, то це може негативно позначитися на веденні бізнесу.
- Наявність фінансової моделі. Чи може франчайзер розрахувати індивідуальну фінансову модель під вас, враховуючи регіональні особливості: ціна продукту або послуги, вартість оренди, розмір зарплат, населення міста, середній чек і т.д. Якщо франчайзер не може цього зробити, то висока ймовірність, що франчайзингова точка може не окупитися, або термін окупності буде значно довше, ніж планувалося.
- Розмір інвестицій і паушальний внесок. Порівняйте розмір інвестицій і паушальний внесок у аналізованої франшизи і її конкурентів. Ви зрозумієте, чи не завищені фінансові вкладення в порівнянні з іншими пропозиціями.
- Кількість точок в мережі. Бажано, щоб в мережі працювало більше однієї точки. Це свідчить про те, що бізнес-модель, пропонована франчайзером, тиражується. В ідеалі точок повинно бути більш як 10. Це свідчить про вміння франчайзера керувати мережею.
- Кількість франчайзингових точок в мережі. Наявність проданих франшиз говорить про те, що, по-перше, франчайзер може працювати з іншими партнерами, а не тільки відкривати власні точки. По-друге, кількість франчайзингових точок може підтверджувати затребуваність франшизи.
- Кількість повторних відкриттів. Якщо один франчайзі відкрив більше однієї точки, значить, він вірить в запропоновану бізнес-модель. Чим більше відсоток франчайзі, які зробили повторні відкриття, тим краще.
- Кількість закритих франчайзингових точок. Працювати без закриттів неможливо. Періодично закриваються навіть успішні точки, наприклад, після підвищення орендної плати. Питання лише в тому, чи готовий франчайзер відкрито говорити про закриттях та їх причини.
- Географія розвитку мережі. По-перше, необхідно розуміти в якому регіоні франчайзер планує шукати партнерів. По-друге, чи вільне ваше місто для відкриття точки. А присутність торгової марки в різних містах говорить про те, що франчайзер може надавати допомогу франчайзі на відстані.
- Можливість поспілкуватися із засновником бізнесу. Те, що з вами готовий особисто поспілкуватися засновник компанії ― це ознака відкритості та зацікавленості у взаємовигідній співпраці.
- Можливість поспілкуватися з працюючими франчайзі. Якщо франчайзер не готовий надати контакти франчайзі ― це означає, що він приховує якусь інформацію. У працюючого франчайзі завжди можна з'ясувати, чи правдиві обіцяні фінансові показники, чи точно франчайзер надає підтримку та інші нюанси роботи
- Впізнаваність франшизи. Чи чули ви раніше про цю франшизу? Чи відома ця торгова марка в вашому місті / регіоні. Складно розвивати бізнес, про який ніхто нічого не знає.
- Медійність франшизи. Франчайзер повинен піклуватися про впізнаваність торгової марки (франшизи). Тоді франшиза присутня на виставках, в спеціалізованих каталогах, про неї пише національна і регіональна преса, її рекламу можна зустріти в соціальних мережах і т.д.
- Відгуки про франшизу. Якщо в інтернеті є тільки позитивні відгуки ― це погано. Ідеальних франшиз не буває, тому завжди є незадоволені, але франчайзер платить за видалення негативних відгуків. Повна відсутність будь-яких відгуків говорить про те, що франшиза нікому нецікава.
Скопіюйте цей чекліст в зручний для вас сервіс. Поставте біля кожного поля «+», якщо ви оцінюєте цей пункт позитивно або «-» ― якщо негативно.
Після цього підрахуйте кількість плюсів. Якщо їх менше п'яти, значить, перед вами неякісна франшиза. Від шести до 10-ти ― франшиза, що вимагає доробок, але її можна придбати, розуміючи ризики. Більше 11-ти ― це якісна франшиза, яку можна купити.