Реалізація великих грантових програм
Створено за підтримки: програми міжнародної співпраці «EU4Business» Інструкція розроблена для менеджерів грантових проєктів, містить основні кроки та детальні пояснення, які сприятимуть успішній реалізації грантових програм, спрямованих на розвиток малого та середнього підприємництва.
Мета великих грантових програм для МСП
Організації в Україні та за її межами активно впроваджують програми підтримки МСП через великі гранти, які спрямовані на стимулювання інноваційної активності, розвиток бізнесу та його масштабування. Ці ініціативи сприяють не лише фінансовому зростанню, але й створенню сприятливого середовища для розвитку підприємництва та створення нових робочих місць. Програма підтримки інноваційного розвитку шляхом програм великих грантів поєднує інвестиції з консультаційною допомогою та тренінгами. Першочергове значення приділяється підтримці малих та середніх підприємств, які належать та керуються громадянами України, за умови, що вони здатні продемонструвати значний потенціал принаймні в одній із наведених нижче сфер:
-
збільшення товарообороту та створення робочих місць;
-
розвиток експорту та інтернаціоналізація бізнесу, збільшення обсягу продажів;
-
створення інноваційних продуктів, послуг та/або бізнес-моделей;
-
зростання коштом переходу до зеленої економіки та впровадження екоінновацій.
Грати інвестиційного напряму передбачають використання отримання доступу до таких форм підтримки:
-
Супутні послуги з розвитку бізнесу та консультаційна підтримка для забезпечення взаємозв’язку між інвестиціями та чітко визначеними цілями розвитку підприємства.
-
Інвестиції в капітальне обладнання.
-
Інвестиції в тренінги.
Для кого?
З огляду на розвиток експортного потенціалу та зростання жіночого бізнесу, а також з метою забезпечення взаємозв’язку з іншими доступними механізмами нефінансової підтримки бізнесу, перевага надаватиметься підприємствам, які подали заявки або вже користуються наступними інструментами підтримки: бізнес-інкубатор, центр підтримки інновацій, кластери та підприємства які готові експортувати продукти та послуги.
Зазвичай основна цільова аудиторія програм великих грантів:
-
малі та середні підприємства з обмеженою відповідальністю та виробничі кооперативи, які працюють більш як два роки та мають позитивний досвід у зміцненні стійкості та/або розвитку свого бізнесу.
Такі підприємства є потенційними кандидатами для отримання великих грантів, спрямованих на подальший розвиток їхньої діяльності. Також МСП повинні бути під власністю та керівництвом українських громадян.
Пріоритет надається таким категоріям МСП:
-
Підприємства, які мають високий потенціал для покращення навколишнього середовища та/або впровадження екоінновацій.
-
Підприємства, які мають високий потенціал для зростання коштом інтернаціоналізації.
-
Підприємства, які мають високий потенціал у сфері виробництва, інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ) або промислових послуг.
-
Підприємства, які мають високий потенціал у креативній індустрії, агротуризмі або ремісництві.
-
Підприємства, розташовані за межами Києва, особливо ті, що знаходяться у сільській місцевості.
-
Підприємства, якими керують/володіють жінки.
-
МСП та соціальні підприємства, які справляють позитивний вплив на розвиток суспільства та підприємництва шляхом створення робочих місць, збільшення доходів та розширення експорту.
Великі грантові ініціативи спрямовані на стимулювання інноваційних ідей та розвиток підприємництва в Україні, надаючи фінансову підтримку та ресурси для реалізації перспективних проєктів.
Залучення грантів є важливим кроком для українських підприємств, оскільки вони дозволяють не лише отримати фінансові кошти для реалізації експортного потенціалу, а й отримати підтримку та експертну допомогу для розвитку бізнесу. Це створює умови для розширення можливостей національного бізнесу та сприяє підвищенню конкурентоспроможності українських компаній на світовому ринку.
Кваліфікаційні критерії проєктних пропозицій
Оцінка проєктних пропозицій здійснюється за різними критеріями, включаючи відносну якість проєкту, співвідношення витрат та результатів, відповідність кваліфікаційним вимогам та ймовірність позитивного впливу на зайнятість та розвиток бізнесу.
Здебільшого кваліфікаційні критерії включають такі аспекти:
-
успішний досвід розвитку бізнесу;
-
спроможність компаній до створення робочих місць або розвитку експорту тощо.
Оцінки проєктних пропозицій проводиться за допомогою оцінювальної таблиці з урахуванням таких критеріїв:
-
Відносна якість проєкту порівняно з іншими проєктними пропозиціями.
-
Співвідношення витрат та результатів (включаючи співвідношення суми гранту до кількості створених робочих місць та ймовірність зростання бізнесу завдяки реалізації проєкту).
-
Відповідність кваліфікаційним вимогам.
-
Життєздатність запропонованого проєкту та запитуваної інвестиційної підтримки.
-
Очікуваний вплив на рівень зайнятості.
Допустимі види діяльності
Важливо подбати про розумне планування залучення коштів та належне використання грантової допомоги відповідно до чинних правил та норм. Зокрема, необхідно визначити потенційних постачальників, скласти специфікацію товарів чи послуг, які плануються для придбання за допомогою додаткового фінансування, а також провести дослідження ринку.
Капітальне обладнання. Витрати на амортизацію капітального обладнання, спеціально закупленого для впровадження ініціативи, розглядаються як припустимі і включаються до складу капітальних витрат. У проєктній заявці має бути повний перелік капітального обладнання, яке планується придбати.
Грантове фінансування витрат на капітальне обладнання, що закуповується для проєкту, надається за такими умовами:
-
Якщо грантоотримувач не зможе завершити проєкт, розмір грантового фінансування буде виражений у відсотках від узгодженої суми гранту за вирахуванням залишкової вартості обладнання на момент зупинення проєкту.
-
Якщо проєкт буде завершено, розмір грантового фінансування буде виражений у відсотках від узгодженої суми гранту і покриватиме амортизаційні витрати, понесені за весь життєвий цикл проєкту.
Витратні матеріали. Активи, в яких очікувана тривалість використання перевищує один рік, вважатимуться капітальними активами. Однак активи вартістю менш як 500 євро можуть бути віднесені до категорії витратних матеріалів. Усі витратні матеріали, необхідні для реалізації проєкту, купуватимуться у сторонніх організацій. Закупівлі матеріалів, обладнання або субпідрядних робіт у дочірніх і асоційованих компаній вважаються недопустимими.
Програмне забезпечення. Витрати на придбання програмного забезпечення або ліцензії на програмне забезпечення вважатимуться допустимими за умови, що це програмне забезпечення є необхідним для успішної роботи та розвитку підприємства.
Інші зовнішні витрати. Якщо зовнішні витрати (оплата послуг з випробування, тестування та сертифікації, придбання технологій та об’єктів інтелектуальної власності) складають понад 25% від загальної суми проєктних витрат, вони мають бути пояснені та обґрунтовані належним чином в процесі оцінювання заявки.
Консалтинг та послуги з розвитку бізнесу. Витрати на послуги з проведення тренінгів та консультаційні послуги, які надаються сторонніми організаціями і є необхідними для реалізації проєкту, вважатимуться прийнятними для грантового фінансування. Ці послуги оговорюються в окремому договорі, який укладається між організацією-виконавцем програми підтримки грантами та схваленим постачальником бізнес-послуг. Заявник повинен обґрунтувати необхідність надання йому доступу до спеціалізованих зовнішніх послуг і пояснити, чому він не може сам виконати цю роботу у більш ефективний та дешевий спосіб. Обґрунтованість цих витрат у контексті загальної вартості проєкту потрібно обговорити та узгодити якомога раніше на етапі оцінки заявки.
До допустимих видів діяльності входять інноваційні проєкти, розвиток експорту, проєкти «озеленення» МСП та підтримка жіночого підприємництва.
Прикладами допустимих проєктних витрат є:
-
Інвестиції в матеріальні та/або нематеріальні активи у зв’язку з розширенням виробничих потужностей МСП, диверсифікацією виробництва коштом випуску нових видів продукції або внесенням кардинальних змін у загальний виробничий процес.
-
Витрати на оплату праці нових робітників за умови, що вони зайняли робочі місця, які були створені безпосередньо в результаті реалізації проєкту.
-
Витрати на науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, особливо якщо вони пов’язані із захистом інтелектуальної власності.
-
Підтримка експорту: витрати на вихід на зовнішні ринки вважаються допустимими, тільки якщо вони необхідні для виходу на нові ринки або розширення продажів на ринках збуту, за умови неможливості отримання запитуваної допомоги в межах інших програм та проєктів підтримки експорту, які є доступними на території України.
Методика фінансового розрахунку
Товари, які закуповуються в межах тендерної процедури, проходять перевірку для підтвердження витрат та визначення їхньої припустимості. При оцінці ринкової вартості цих товарів важливо враховувати не лише загальну вартість придбання, але й загальну вартість володіння. Це методика фінансового розрахунку, яка використовується керівництвом компанії для оцінки прямих та непрямих витрат, пов’язаних із закупівлею певного товару. В ідеалі такий розрахунок дозволяє скласти остаточний кошторис, який відображає не лише вартість придбання, але й усі подальші витрати на використання та обслуговування обладнання, пристрою чи системи.
Показник включає витрати на навчання допоміжного персоналу та користувачів обладнання, витрати, пов’язані зі збоєм та перервою (запланованою чи незапланованою) у роботі обладнання, зниженням продуктивності (у ситуаціях, коли користувачі змушені чекати повернення в експлуатацію), витрати у зв’язку з порушенням системи безпеки (втрата репутації та витрати на її відновлення), витрати на підготовку до надзвичайних ситуацій та подолання їх наслідків, виробничу площу (необхідну для розміщення обладнання), електропостачання, прокладку кабелів та трубопроводів, витрати на розробку та розвиток, контрольну інфраструктуру, забезпечення якості, поступове зростання/нарощування, виведення з експлуатації тощо.
Окрім вартості придбання, ціна за одиницю предмета закупівлі повинна включати вартість володіння. Розрахункова ціна повинна враховувати вартість одиниці товару, включаючи доставлення, монтаж, введення в експлуатацію та гарантійне обслуговування за місцем доставлення. У разі необхідності витрати на тренінги в рамках дослідження ринку зазначаються окремо як сума «одноразових витрат» на всі відповідні послуги.
Подання заявки
Для успішної подачі грантової заявки потрібно дотримуватись таких етапів та надавати:
-
Повністю заповнену форму заявки та усі відповідні додатки.
-
Фінансову звітність заявника принаймні за останні два роки.
-
Актуальні управлінські звіти за поточний рік.
-
Прогноз руху грошових коштів на період реалізації проєкту.
-
Резюме членів команди управління проєктом та директорів.
-
Бізнес-план.
Важливо звернути увагу на соціальний та економічний вплив проєкту на регіон чи галузь, зокрема його можливий внесок у створення нових робочих місць, підвищення конкурентоспроможності регіонального ринку чи вплив на розвиток високотехнологічних та інноваційних галузей. Це важливо для визначення стратегічного значення проєкту та його відповідності цілям програми підтримки. Така інформація допоможе краще усвідомити потенційні переваги та сприятиме зробленню більш об'єктивних рішень щодо виділення грантових коштів
Оцінка проєктних пропозицій
Оцінка проєктних пропозицій проводиться за допомогою оцінювальної таблиці з урахуванням таких критеріїв:
-
Відносна якість проєкту порівняно з іншими проєктними пропозиціями.
-
Співвідношення витрат та результатів (включаючи співвідношення суми гранту до кількості створених робочих місць та ймовірність зростання бізнесу завдяки реалізації проєкту).
-
Відповідність кваліфікаційним вимогам.
-
Здійсненність і життєздатність запропонованого проєкту та запитуваної інвестиційної підтримки.
-
Очікуваний вплив на рівень зайнятості.
Загальна інструкція для реалізації грантових програм розроблена в межах програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», за співфінансування Європейським Союзом та урядом Німеччини. Стратегічним виконавцем цієї програми є німецька федеральна компанія «Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH».