Від хобі до бізнесу: історія однієї пасіки. Початок і кінець…
20 May, 2022
Олена Старцева
Співвласниця пасіки на 300 бджолосімей та ТМ «Чарівна Бзз» — виробництво корисної та смачної медової продукції для всієї родини.
Початок нашої «колаборації» із бджолами розпочався у 2011 році, коли чоловік придбав 3 бджолопакети. А вже у 2014 році пасіка стала для нашої родини основним джерелом доходу. На той момент у нас було 70 бджолосімей, і ми вперше здали кілька тонн меду оптом. Весняні сорти меду ми продавали друзям та їх знайомим. Це той випадок, коли улюблене захоплення переростає в прибутковий бізнес.
Болі та підводні камені
Щойно пасіка з хобі переросла у бізнес, найважливішим ресурсом став час. Ми дуже швидко усвідомили, що зайві дії призводять до передчасної втоми та крадуть до кількох годин щодня. Тому пріоритетною стали ергономіка робочого простору та вкладання коштів у купівлю сучасного обладнання. У результаті ми змогли в рази збільшити свою продуктивність і стали видобувати на 30% більше меду у порівнянні з показниками інших бджолярів з аналогічною кількістю бджолосімей.
До 2019 року гостро постало питання розширення клієнтської бази. Через те, що на той момент оптова ціна на мед була невиправдано низькою, ми зосередилися на збільшенні роздрібних продажів. Я усвідомила, що якісний продукт — це основа, але не гарантія успіху у конкурентному середовищі. Важливо зрозуміти, що хоче покупець і запропонувати йому більше, ніж він очікує. Так з'явилася ТМ «Чарівна Бзз» — корисні ласощі на основі меду та бджолопродуктів із власної пасіки.
Протягом кількох років ми зіштовхувалися із необхідністю відстоювати цінності свого бізнесу. Ми за натуральність та доведену користь. Як добавки, наприклад, в крем-мед, ми використовували виключно натуральні продукти високої якості. Собівартість таких інгредієнтів вища за більшість пропозицій на ринку і тут можлива втрата конкурентоспроможності — просто тому, що низька ціна для частини споживачів є вирішальним фактором при купівлі продукції, а якість відходить на другий план. З одного боку від цього стає сумно, а з іншого — ми знаємо, що люди, для яких важлива якість, оцінюють ласощі належним чином.
Кроки до масштабування
Завдяки навчанню у Women Biz Dаys від Women In у 2019 році були переосмислені місія та цінності компанії, сформувалися нові цілі. Подивитися на свій бізнес з боку та оцінити актуальність його пропозицій допомогли й інші навчальні проєкти від USAID.
Поступово ми розширили асортименти пропозицій. З'явилися медові льодяники з додаванням прополісу, живиці, імбиру. Завдяки вираженим антисептичним властивостям вони стали лідерами продажів у період пандемії. Почали готувати крем-мед з ягодами та фруктами, медове вино, а також мило на основі меду та прополісу. Стали видобувати пергу і маточне молочко, які є джерелом вітамінів і незамінних амінокислот.
Період пандемії відкрив нові можливості розвитку бізнесу — ми почали освоювати сторінки в соціальних мережах і співпрацювати з маркетплейсами, щоб наші медові ласощі були доступні по всій Україні.
У 2021 році мед «Різнотрав'я зі соняшником» отримав срібну медаль на міжнародній виставці в Лондоні (London Honey Awords), де брали участь бджолярі з 49 країн. З цього моменту лояльність покупців підвищилася в рази, а разом із нею і наша відповідальність за продукт.
З 2020 року ми двічі отримували дотацію для пасічників від держави. За ці кошти ми придбали ділянку для майбутнього бджолопарку — туристичної зони, де кожен міг би поринути у світ бджоляра. Наша пасіка розташовувалась на березі річки Донець, за якою простягається Ізюмський ліс, тому відпочинок мав бути насиченим: ознайомлення з пасікою, сон на вуликах, майстер-класи, прогулянки лісом, катання річкою на каное, відпочинок біля багаття та багато іншого.
А ще у планах було придбання станції з переробки меду. Ця мрія могла б стати реальністю, тому ми активно працювали над тим, щоб отримати грантове фінансування для бджолярів. Але «не так сталося як гадалося», війна перекреслила усі наші плани.
Наслідки війни з Російською Федерацією
Війна зруйнувала діяльність, яка вибудовувалась протягом багатьох років. Наразі наша родина повністю евакуйована із села, оскільки на території велися бойові дії. Це вже другий наш переїзд з 2014 року. Я втратила сестру і всю її родину, їх розстріляли окупанти при спробі евакуації. Стан житла та вуликів невідомий, але скоріше за все бджіл в нас вже немає — здогадуємося, що вони повилітали через те, що не терплять гучних звуків. Також зруйновано ангар, в якому зберігалися наші рамки, а це втрати на сотні тисяч гривень. Ми із чоловіком знаходимось в різних місцях, за тисячі кілометрів один від одного.
Наша історія розвитку власної справи мала багато перешкод протягом всього періоду. Але любов до бджіл і бажання бути підприємцями завжди нас мотивували, ми постійно боролися та продовжували рухатися далі. Наразі я перебуваю в Австрії. Маю намір розвивати бджільництво в регіоні, де тимчасово перебуваю. Місцевий бджоляр дарує мені 5 бджолосімей — це велика допомога на старті. Також вивчаю питання щодо офіційної реєстрації бізнесу. Оскільки маю великий досвід в бджільництві та масштабуванні власної пасіки, планую розпочати ведення особистого блогу, щоб підтримати інших підприємців в розвитку медового бізнесу. Паралельно з цим вивчаю мову та прагну освоїти професію, яка допоможе отримувати дохід за межами територіальних кордонів.
Олена Старцева:
«Вірю що все буде БЗЗ»
каже співвласниця пасіки на 300 бджолосімей та ТМ «Чарівна Бзз»