Дослідження стану та потреб бізнесу в умовах війни: результати опитування у квітні-травні 2024 року
05 July, 2024
Дослідження проведено в межах проєкту Програми розвитку ООН (UNDP) «Підтримка України» Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом Дія.Бізнес, Advanter Group у співпраці з Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України, Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерством цифрової трансформації, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Державною регуляторною службою, Коаліцією бізнес-спільнот за модернізацію України.
Період опитування: 26 квітня — 19 травня 2024 року.
Кількість респондентів: 502 власники та CEO підприємств ММСБ.
Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index) станом на травень 2024 року становить 43,7 (зі 100 можливих). Індекс зріс у порівнянні з попередньою хвилею дослідження (38,1) і формує новий локальний максимум (попередній максимум зафіксовано в серпні 2023 року (38,2)), проте залишається в зоні негативних очікувань. Причиною поліпшення бізнесом самооцінки ситуації є підвищення кількості замовлень від клієнтів. 22,7% опитаних заявили про збільшення цього показника, а 33,9% оцінюють попит як незмінний. Реагуючи на цю тенденцію, бізнес незначно збільшив кількість замовлень до своїх постачальників — 28,7% респондентів заявили про збільшення, 35,9% залишили кількість замовлень на рівні попереднього періоду.
Національний бізнес продовжує демонструвати високу соціальну відповідальність та активність щодо реалізації програм підтримки як своїх співробітників, так і громадських ініціатив на місцевому рівні. Понад 70% ММСП надають фінансову допомогу Збройним силам України, у середньому жертвуючи 3% обороту.
Водночас ММСБ обережний як в оцінці свого поточного фінансово-економічного стану, так і в оцінках перспектив результатів роботи на кінець 2024 року. Наразі 38% респондентів уважають стан компанії посереднім, 20,4% вказали, що стан підприємства добрий або відмінний, негативну оцінку (задовільний та поганий) надають 41,6% компаній.
Середньозважений показник обсягів у грошовому еквіваленті, які ММСБ планує отримати станом на кінець 2024 року, становить 94,1% аналогічного показника 2023 року. Від’ємні значення прогнозу зафіксовано і в червні 2023 року (мінус 0,7%). Імовірно, за результатами першого півріччя керівники та власники ММСБ більш обережні в прогнозах, поступово покращуючи оцінку ближче до закінчення року.
Ключові результати дослідження
1. Стан ділового середовища
Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index) станом на травень 2024 року становить 43,7 (зі 100 можливих). Індекс зріс у порівнянні з попередньою хвилею дослідження (38,1), і формує новий локальний максимум (попередній максимум зафіксовано в серпні 2023 року (38,2)), проте залишається в зоні негативних очікувань.
Довідково: UBI показує активність бізнесу, його спроможність нарощувати товарообіг, створювати робочі місця. Якщо показник нижче ніж 50, це свідчить про негативні очікування бізнесу від подальшого розвитку подій.
2. Робота підприємств
Початок повномасштабного вторгнення мав суттєвий негативний вплив на роботу бізнесу. Якщо до вторгнення п’ята частина бізнесу (22,3%) оцінювала свій фінансово економічний стан як задовільний чи поганий, то станом на травень 2024 року таких компаній 41,6%.
Компанії зі стриманим оптимізмом дивляться на перспективи зміни фінансово-економічного стану підприємства. 36,1% респондентів зазначили, що стан підприємств покращиться або суттєво покращиться. 32,3% вважають, що ситуація залишатиметься стабільною. На ймовірність погіршення або значного погіршення фінансово-економічного стану вказали 31,6% респондентів.
3. Допомога ММСБ Збройним силам України та участь у гуманітарних проєктах
ММСБ займає активну громадянську позицію та бере участь в ініціативах та програмах, спрямованих на допомогу Збройним силам України, вимушено переміщеним особам, працівникам та членам сімей співробітників. Менш ніж половина компаній (45,8%) виділяє на потреби ЗСУ до 1% обороту бізнесу, 29,7% — від 1 до 3%. Майже 8% компаній віддають понад 10% власного обороту. У середньому на підтримку військових бізнес витрачає 3% свого обороту.
70,3% респондентів заявили, що їхні компанії допомагають Збройним силам України, 41,2% вказали на допомогу працівникам та членам їхніх сімей, 23,1% ММСБ працевлаштовували вимушено переміщених осіб. Важливо, що бізнес бере активну участь у соціальних проєктах та місцевих ініціативах. 19,5% респондентів указали, що їхні компанії реалізовували гуманітарні проєкти, а 11,4% брали участь у відновлені пошкоджених об’єктів у межах області чи громади.
Лише 9% компаній заявили, що не мають змоги фінансово допомагати.
4. Ситуація на ринку праці
З одного боку, ситуація з персоналом у компаніях залишається стабільною.
З іншого — помітна тенденція до зростання частки персоналу, що скорочена на поточний момент.
5. Зовнішньоекономічна діяльність
6. Ключові проблеми ММСБ
Більшість респондентів відзначила ТОП-5 ключових проблем, які заважають компаніям відновлюватися та розвивати економічну діяльність. 43,2% респондентів указують на відсутність достатньої кількості кваліфікованих працівників, 47% — на відсутність достатнього капіталу, 51,6% — на відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів, 55,8% — на непередбачувані дії держави, що здатні погіршити стан компанії, 58,2% — на непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку.
Серед основних проблем у взаємодії з органами влади керівники та власники бізнесів відмічають блокування податкових накладних (33,7%), відмову від бронювання співробітників (31,5%), затримку з логістикою на кордоні (22,1%), несправедливе рішення під час участі в процедурі державних закупівель (17,3%).
Найбільш негативну динаміку має фактор бронювання ключових спеціалістів. Так, у листопаді 2023 року на проблему з бронюванням вказували 14,6%, у січні 2024-го — 19,8%, у березні 2024-го — 25,4%. Суттєво покращилася ситуація із затримками на кордоні (для порівняння, проблему затримки на кордоні в березні 2024 року вказували 33,7% компаній).
З погляду наявних фінансових ресурсів та перспектив їх залучення бізнеси в Україні суттєво різняться. Найпростішим варіантом отримання додаткових фінансових ресурсів є використання банківських кредитів. Частина компаній має змогу залучити інвестиції, зокрема іноземні. Нарешті, у сучасних умовах компанії можуть розраховувати на грантову підтримку з боку держави або різноманітних організацій. Як показало дослідження, бізнеси по-різному ставляться до можливостей залучення ресурсів через наведені канали.
Майже дві третини компаній (64,7%) не мають незакритих кредитних угод. Лише 35,3% підприємств беруть участь у договорах кредитування. Серед цих компаній майже половина (47,7%) має кредити на суму до 30 000 доларів, а 37,5% компаній — від 30 000 до 100 000 доларів. Більші кредити мають лише близько 15% компаній, що, звичайно, знижує інвестиційні можливості фірм.
Основними перепонами для отримання кредитного фінансування компанії називають: занадто високу ставку за кредитами (55%), побоювання не виконати боргові зобов’язання вчасно (36,1%), недостатню заставу (28,9%), коливання валютних курсів (22,9%), складний процес отримання кредиту (22,1%). Лише 9,6% компаній уважають, що бар’єри відсутні.
Найчастіше компанії звертаються до власних накопичених ресурсів як джерела додаткового фінансування — 49,8%. Кредитами українських банків скористалися протягом останнього року 30,3% компаній.
Переглянути повну версію дослідження можна нижче у документі.