Як змінилась аудиторія українських сервісів? Дослідження Pro IT Ukraine
05 August, 2022
Pro IT Ukraine — онлайн-платформа, де кожен українець може швидко знайти аналог російському або закордонному IT-рішенню, отримати додаткову інформацію про спеціальні умови та скористатися підтримкою.
Як все почалось?
Першим етапом наповнення нашої платформи була обробка переліку компаній та інформація про них на платформі Ukrainian Tech Ecosystem Overview та глобальній платформі даних Dealroom. Також, оброблялися каталоги спільнот WTECH, CMO UA, SaaS nation та інших. А наприкінці березня 2022 року вже почали створюватися дописи та статті, де автори наводили приклади для заміни російських сервісів іншими, не тільки українськими. Саме тоді у мене виникла ідея зробити сайт, на якому користувачі можуть знайти виключно український аналог IT-рішенню. До того ж не тільки російському, а й іншим закордонним платформам, додаткам тощо.
Першою проблемою стало те, що існує велика кількість сервісів з російським корінням, які не мають українських аналогів. Я вирішила дослідити це питання глибше, щоб зрозуміти, у яких ІТ-нішах є попит та які існують українські аналоги. Друга проблема, з якою стикнулась, — не актуалізовані дані. Власники великих баз даних не проводили перевірку, тому частина вказаних альтернатив вже припинили свою роботу.
Зараз на сайті представлено 235 ІТ-рішень та понад 540 назв російських і закордонних сервісів, до яких знайдені аналоги з українським корінням, що не поступаються у функціональності. Також нещодавно ми провели дослідження стану українських ІТ-компаній.
Дослідження стану компаній
Для того, щоб додати свою компанію на нашу платформу, ми пропонували надати відповіді на розгорнуту форму, щоб побачити, як компанії оцінюють стан своєї індустрії, яким вони бачать подальший розвиток.
Завданням цього дослідження стало:
- проаналізувати сучасний стан та перспективи розвитку ІТ-рішень, що задовольняють потреби українців;
- дослідити спроможність ІТ-компаній залучати інвестиції під час війни;
- провести оцінювання конкурентоспроможності серед західних організацій;
- зробити аналіз аудиторії споживачів та зміни орієнтації компаній;
- провести оцінювання різних ніш та їхній подальший розвиток.
В опитуванні взяли участь компанії різних бізнес-моделей: 85% — B2B, 13,33% — B2C та 1,67% — B2G.
Кількість працівників
Опитування показало, що кількість працівників компаній розподілилась таким чином:
- 40% компаній мають штат від 11 до 50 співробітників;
- 30% компаній працевлаштовують до 10 співробітників;
- 20% компаній мають великий колектив — від 101 до 250 працівників;
- 5% компаній зі штатом від 51 до 100 працівників;
- 3,3% компаній мають до 1000 працівників;
- лише 1,7% компаній працевлаштовують від 251 до 500 працівників.
Місцезнаходження цільової аудиторії сервісів
Одним з питань опитування було про місцезнаходження цільової аудиторії сервісів. Компанії відповіли наступним чином: найбільше сервісів (58,33%) працювало тільки з Україною, а 21,7% зробили свої рішення доступними для всього світу. Це ще раз показує, що ринок України достатньо великий, щоб розвиватися тільки в межах нашої країни. Цікаво, що у 68,57% компаній, які працювали тільки з Україною, аудиторія не змінилась. З них тільки 17,14% планують виходити на західні ринки. У результаті опитування виявилося, що тільки 3,28% компаній залишили свої відносини з білоруссю.
Чому не змінилась аудиторія в компаніях, які працювали тільки з Україною?
Деякі представники організацій зазначили, що втратили від 20% до 60% прибутку через те, що працювали тільки з українським ринком. Більшість сервісів пішли на зустріч своїм користувачам та надали пільгові канікули, скасували платні тарифи або пропонують свої послуги безоплатно, таким способом зберігаючи свою аудиторію. Цікаво, що 54,28% компаній навіть не планують виходити на західні ринки.
Олексій Піддубний, HugeProfit
Для розвитку ІТ-сервісів зараз є багато можливостей, адже українці готові платити, підтримувати економіку та бізнес. Багато користувачі прагнуть якомога швидше знайти альтернативу російським сервісам та платформам, щоб зберегти доступ до власних ресурсів/даних/сайтів та не підтримувати країну-агресора. Варто відзначити й те, що тренд на все українське тепер поширюється і на ІТ-сферу.
Як змінилась аудиторія українських сервісів, які вже працювали не тільки з Україною та СНД?
Ось декілька коментарів, що надали респонденти:
- Кількість користувачів на платформі збільшилася на 30% — Joberz, Наталія Соколова.
- Було приблизно 20% українських клієнтів, тут зміни відчутні — Plerdy, Андрій Чорний.
- Ми й раніше працювали зі всім світом, але зараз більше уваги надаємо іспаномовним країнам — PRNEWS.IO, Олександр Нігматулін.
- Наша аудиторія скоротилась, оскільки ми повністю припинили підтримку клієнтів із росії: продовження чи придбання підписок і поповнення рахунку, оновлення контенту, саппорт-обслуговування, імейл-розсилки. Ясна річ, здобули значну кількість гнівливих коментарів, але нам вдається стримувати ридання з цього приводу — SE Ranking, Анастасія Аветисян.
Оксана Вобяченко, ініціаторка проєкту Pro IT Ukraine
Як українські рішення вирішили змінити свій бізнес найближчим часом через війну?
Розроблення нових рішень для українців, допомога нашим за кордоном, запуск нових продуктів і не тільки.
Наталія Соколова, Joberz
Олександр Апіченок, QUINCEFIN
Максим Соловйов, Drivovo
Максим Мехеда, «АБ ОФІС»
Світлана Іванова, SMARTFIN.UA
Олександра Шемчук, SoMo bot
Олексій Піддубний, HugeProfit
Анна Позняк, NetHunt CRM
Андрій Сідляренко, Unicheck
І це не кінець. Саме такі цікаві пропозиції для українців збираємо на сайті. Список постійно поповнюється новими ІТ-рішеннями, які спрямовані допомогти українцям. Зараз наша команда зібрала понад 72 унікальні пропозиції від українських організацій, щоб зробити ведення бізнесу та життя зручнішими.