Невикористаний потенціал: залученість українських підприємців у грантову сферу
15 March, 2023
Будь-який підприємець хоче, щоб його бізнес зростав і розвивався. А для цього потрібні фінанси. Попри воєнні дії українські підприємці продовжують підтримувати економіку країни. Для бізнесу — це не тільки час випробувань, а й додаткові можливості.
Сьогодні міжнародна спільнота готова інвестувати у нашу державу. І одним з дієвих інструментів, який відкриває для підприємців широкі можливості — є грантові програми. Проте бізнес в Україні використовує цей інструмент не досить активно. Спробуємо розібратися чому.
Не подаються, бо не знають «правил гри»
За даними незалежного дослідження щодо залученості українських підприємців у грантову сферу, проведеного Synergy Universe, понад 66% респондентів жодного разу не отримували грант.
При цьому понад 40% опитаних взагалі ніколи не подавалися, майже кожен п’ятий звертався за грантом лише один раз, 2-3 спроби отримати грант було у 19% учасників опитування, лише 12% підприємців подавали заявки більше ніж 5 разів.
Ця статистика свідчить, що український бізнес недостатньо інформований про потенціал грантової сфери. Підприємці не розуміють хто може подаватися, на які цілі можна отримати грант, де шукати пропозиції, хто цим має займатися, як готувати заявки і хто може допомогти.
Хто може подаватися?
На відміну від інвестицій та кредитів які потрібно повертати, іноді ще й з відсотками, гранти є безповоротним фінансовим ресурсом. Серед багатьох українських підприємців існує переконання, що на гранти можуть подаватися лише новачки, яким потрібні ресурси для старту. Дослідження показало, що фінанси на запуск проєкту хочуть отримати майже 64% учасників опитування.
Усталені бізнеси не поспішають подаватись на грант — можливості для масштабування шукають лише 13% учасників опитування.
Проте саме бізнеси, що розвиваються, є пріоритетними отримувачами грантової допомоги для багатьох донорських фондів. Фінансову допомогу можна отримати на потреби масштабування: матеріальні ресурси, інтелектуальна допомога, підвищення конкурентоспроможності.
І якщо новачки переважно можуть розраховувати на гранти розміром до 5 000 доларів США. То більш досвідчені класичні бізнеси в Україні претендують на суми від 1 300 до 270 000 доларів США.
5 кроків до успіху
Визначаємося, для чого потрібні гроші. Щоб визначитись, яка саме програма може допомогти вашому бізнесу, перш за все, необхідно визначитись на що піде грант: на запуск проєкту, на придбання обладнання та матеріалів, масштабування бізнесу чи релокацію, розробку нового продукту, для розширення штату співробітників або на консультаційний супровід, дослідження, розробку маркетингової стратегії. Саме після обрання необхідної допомогти треба починати шукати пропозицію. Поширеною помилкою є випадки, коли підприємці намагаються «підігнати» власний запит під наявну грантову пропозицію.
Призначаємо відповідального за пошук та підготовку заявки. Зазвичай пошук грантів та підготовка заявки дуже ресурсозатратний, на який у підприємців часто банально не вистачає часу. Вже на етапі пошуку релевантного гранту частина претендентів «відсіюється». За даними дослідження — кожен четвертий претендент витратив на пошук можливостей до тижня, і лише кожен десятий був більш наполегливим і присвятив процесу місяць або більше.
Допомогти підприємцю може залучення спеціалістів. 13% учасників дослідження віддали пошук грантів і підготовку заявки на аутсорс, а 17% опитаних залучили у команду фахівця, що спеціалізується на підготовці заявки для грантового проєкту, допомагає якісно презентувати сам проєкт та здобути перемогу (грантрайтера).
Шукаємо відкриті грантові програми. Джерелами інформації для підприємців стають соціальні мережі (ними користуються майже 51% опитаних), а також сайти грантових фондів (20%) і онлайн бази даних грантів (17%).
Також варто проводити регулярний щотижневий моніторинг усіх новин у грантовій сфері. Для цього підпишіться на офіційні сторінки ключових донорів, поставте у пріоритет показ їхніх постів у соцмережах. Також долучіться до безкоштовних каналів, де розміщують добірки грантів.
Готуємо грантову заявку
Коли знайшли потрібну програму, починаємо готувати грантову заявку. Майже третина опитаних витрачає на це до двох тижнів, лише 17% приділяє підготовці 3-4 тижні. Насправді ж, чи отримаєте ви грант залежить від того, наскільки якісно буде підготовлена заявка. Потрібно докладно описати проблематику вашої галузі, задачі проєкту, концепцію діяльності, етапи роботи, необхідні ресурси, команду спеціалістів, які реалізовуватимуть проєкт, очікувані результати тощо.
Якщо ж прийшла відмова, заявку можна подати повторно, коли це передбачено умовами конкурсу, або шукати іншу можливість. Але не варто зупинятися після відмови. Кожна спроба додає неоціненного досвіду.
Також корисно запитувати про причину відмови. Це дозволить побачити свої помилки й виправити їх при підготовці наступної грантової заявки. До речі, до такого аналітичного інструменту звертається лише чверть українських підприємців, а майже половина навіть не знає, що це можна і потрібно робити. Хоча зазвичай донори надають зворотний зв’язок.
Час скористатися унікальним шансом
Зараз Україні надає підтримку, в тому числі й фінансову, вся світова спільнота. Кількість різноманітних програм постійно збільшується. Українським підприємцям варто діяти більш системно та послідовно у пошуку й поданні грантових заявок. Не треба боятися відмов, а робити стільки кроків, скільки потрібно для перемоги. Вже після першого виграного конкурсу впевненості в собі додасться. І це надихне подаватися на нові та більші гранти для розвитку свого бізнесу навіть у нинішні кризові часи.