Захист прав українських споживачів: законопроєкт №6134 ухвалено в першому читанні. Роз’яснення BRDO
07 жовтня, 2022
Верховна Рада України ухвалила 6 жовтня 2022 року у першому читанні законопроєкт №6134 щодо захисту прав українських споживачів, розроблений Міністерством економіки України спільно з командою BRDO.
Україна після розпаду СРСР однією із перших розробила законодавство щодо захисту прав споживачів, проте на сьогодні існують критичні невідповідності між українською і європейською системами захисту прав споживачів. Новий законопроєкт покликаний усунути ці невідповідності та наблизити українське законодавство до європейського.
Які зміни пропонує законопроєкт?
1. Врегульовуються питання захисту прав споживачів у сфері електронної торгівлі.
На законодавчому рівні визначаються поняття електронного торговельного майданчика (маркетплейса), електронного сервісу порівняння продукції (прайс-агрегатора) та встановлюється їхня відповідальність за наявність достовірної інформації про продавців на вебсайтах маркетплейса та прайс-агрегатора.
Тобто споживач стає більш захищеним у разі придбання товару неналежної якості в інтернеті та матиме гарантії на повернення своїх коштів.
Окрім цього, Держпродспоживслужба отримує повноваження на звернення до інтернет-провайдерів щодо блокування вебсайту тих субʼєктів господарювання, що не надали достовірної інформації на вебсайті про їх найменування, місцезнаходження, що унеможливлюватиме здійснення заходів державного нагляду (контролю) згідно із законодавством України.
2. Скасовується обовʼязок для продавців створювати й утримувати обмінний фонд товарів.
До цього часу, у разі якщо споживач отримав товар неналежної якості, який потребує ремонту, то продавець зобовʼязаний на час ремонту такого товару надати споживачеві той же товар з обмінного фонду. Для цього витрачалися значні кошти підприємців на закупівлю такого товару й на утримання складів для його зберігання. Натомість новим законопроєктом споживачеві надається право на заміну товару на такий же або аналогічний, наявний у суб’єкта господарювання, у разі, якщо ремонт товару, придбаного споживачем, потребує більше 14 календарних днів.
Тобто у продавців зникає потреба в наявності обмінного фонду, а у разі його створення вони матимуть конкурентну перевагу.
3. Громадські обʼєднання споживачів отримують законодавче підґрунтя для участі у захисті прав споживачів та їх залучення до досудового вирішення споживчих спорів. Ефективність цього заходу доводить практика Європейського Союзу.
Українські споживачі будуть краще захищені — до процесу їх захисту залучатимуться громадські об’єднання споживачів, які можуть провести консультації для споживачів та надати їм практичну допомогу.
4. Запроваджується можливість надання продавцями документів, що підтверджують гарантійні зобов’язання, в електронній формі.
Споживачам не потрібно буде зберігати купу паперових гарантійних талонів, які стануть доступними в онлайн-форматі.