Інтернет-торгівля в Україні: показники першого півріччя 2023 року і прогнози на сезон розпродажів. Дослідження Promodo
21 листопада, 2023
Адаптація до реалій воєнного часу, повернення маркерів сезонності та зростання виторгу у гривневому еквіваленті — здобутки українського eCommerce у першому півріччі 2023 року згідно з дослідженням ринку Інтернет-торгівлі, яке провела маркетингова агенція Promodo. Разом з тим від початку року виторг у доларовому еквіваленті не підвищився ані відносно показників 2022 року, ані результатів 2021 року. Порівняно із 2021 — це просідання на 43%. Порівняно із 2022 — падіння на 13%. Єдине виключення — категорія Зоотоварів, яка зросла.
Відчутно зрости дохід українських онлайн-ритейлерів має під час сезону розпродажів і має всі шанси перевищити загальні показники 2021 року — 113 млрд гривень.
Загальні тенденції та прогноз на сезон розпродажів
Рекламний ринок зменшився, але доля маркетингових бюджетів у діджиталі збільшилася до 80%. Рекламодавці йдуть туди, де їхні споживачі.
- Повернення маркерів сезонності в онлайні — ознака стабілізації ринкових закономірностей. Це дає оптимістичні прогнози щодо «золотого сезону» — йому бути.
- Конкуренція в онлайні зростає — гравці активно борються за споживача. Особливо це відчувається у категоріях Зоотоварів, Одягу та взуття.
- Рівень середнього чека за всіма категоріями або вищий за показники 2022 року, або не зменшився — споживач витрачає так само.
- Кількість користувачів у чуттєвих до гендеру категоріях не перевищує показники 60-70% до тогорічних (Дитячі товари та Косметика).
- Згідно з прогнозами, обсяг рекламного ринку у другому півріччі 2023 року зростатиме. Діджитал-канали залишаться пріоритетними.
Загалом, український ринок eCommerce досі оговтується. Проте після пандемії COVID-19 та початку повномасштабного вторгнення однією з довгострокових перспектив став саме перехід українського бізнесу до Інтернет-торгівлі та зміцнення присутності в онлайні. Якщо у 2021 ринок електронної комерції в Україні займав близько 9%, то на сьогодні частка ця частка вже перевищила 11%, і показник зростає.
Драйверами для України традиційно є ніші: електроніки, одягу, косметики та зоотоварів. Гравці останнього сегменту демонструють найбільш позитивну динаміку зростання: у лютому 2023 вони вже вийшли у грошах на показник майже на 100% вищий, ніж торік.
Прибутковість бізнесу за нішами
Електроніка та побутова техніка
- Споживачів у 2023 році менше — на рівні 60-70% відсотків. Але наразі цей показник стабільний.
- У доларовому еквіваленті гравці вкладають у платну рекламу вдвічі менші бюджети. Категорія має чітку тенденцію до оптимізації рекламних бюджетів в «міжсезоння».
- Оптимізація рекламних бюджетів майже не вплинула на прибутки в категорії — підвищився рівень ефективності рекламних кампаній.
- Розмір середнього чека залишається на рівні 2021 року.
- Вартість залучення одного клієнта знизилась на 10% з квітня поточного року.
Одяг та взуття
- Категорія має тенденцію до збільшення рекламних бюджетів на 8-20% до рівня 2021 року, що свідчить про підвищення рівня конкуренції на ринку.
- Гравці залучають більше споживачів шляхом збільшення бюджетів, але це не пропорційно доходу.
- У червні 2023 року — оптимізація бюджетів. Також процес супроводжується падінням доходів: бачимо тенденцію до зменшення конвертації відвідувача у покупця.
- Середній чек у категорії протягом року тримається на рівні 90% від середнього чека 2021 року.
- Витрати на залучення користувачів переважають над витратами минулого року, що також може свідчити про повернення конкуренції на ринок.
Зоотовари
- Категорія має рекордне збільшення рекламних бюджетів від 400 до 900% від даних 2021 року, що свідчить про високий рівень конкуренції на ринку.
- Це вплинуло на збільшення прибутків на 40-90% до даних 2021 року та зростання кількості охоплених користувачів від 10 до 70%.
- Середній чек у категорії протягом року тримається на рівні 80% від середнього чека 2021 року.
- Витрати на залучення користувачів на 200-350% переважають витрати минулого року — конкуренція у категорії зростає.