Індекс підприємництва в Україні вдвічі нижчий за світовий показник — результати дослідження СУП
07 жовтня, 2020
6 жовтня Спілка українських підприємців презентувала результати дослідження Портрета українського підприємця.
Катерина Глазкова
В опитуванні, яке тривало 2 місяці, взяли участь 2000 підприємців. З них було відібрано 1000 анкет, що відповідали критеріям анкетування.
Серед учасників дослідження 70% — власники мікробізнесу (до 10 співробітників, оборот — до 5 млн грн), 24% — власники малого бізнесу (10-100 співробітників, оборот — 5-50 млн грн), 4% — власники середнього бізнесу (100-250 співробітників, оборот — 50-100 млн грн) та 3% — власники великого бізнесу (від 250 співробітників, оборот — від 100 млн грн).
З усіх опитаних респондентів:
- 81% — мають вищу освіту;
- 61% — власники одного підприємства;
- 26% — власники двох підприємств;
- 13% — власники трьох і більше підприємств;
- 68% підприємців ведуть бізнес на території Україні, з них 24% — у Києві, 13% — у різних країнах світу;
- 82% — не експортують в інші країни;
- серед тих, хто експортує, основні ринки збуту: Європа — 11%, сусідні країни (Білорусь, Польща, Молдова) — 7%, США — 7%, країни Азії — 5%, країни Америки — 2%.
Проаналізувавши профіль власників бізнесу різного рівня та сфер, представники СУП визначили п’ять ознак, за якими доцільно характеризувати українських підприємців:
- готовність ризикувати в бізнесі;
- новаторство;
- організаторські навички управлінця;
- чесне та законне ведення бізнесу;
- залежність власного бізнесу від зовнішніх обставин.
Виділено п’ять основних типів підприємців в Україні:
- мікровласники (19%, ведуть бізнес у спокійному стилі, початківці, що прагнуть «довести до ладу започатковане»);
- проворні новатори (22%, оперативно вловлюють наявні проблеми, недоліки та самостійно керують їх виправленням, завжди прагнуть знаходити нові можливості для бізнесу);
- ідейні натхненники (19%, активні та натхненні власники бізнесу, постійно генерують творчі ідеї та розглядають нові напрямки бізнесу);
- кити бізнесу (21%, великі підприємці, несуть повну відповідальність за свої дії та власний бізнес, не покладаються на зовнішні обставини, здатні швидко підлаштовуватися);
- відсторонені власники (18%, переважно є власниками одного мікробізнесу у сфері гуртової та роздрібної торгівлі, часто ставлять перед собою нереальні цілі, рідше за інших використовують демократичний стиль управління).
Індекс підприємництва в Україні
Індекс підприємництва — показник, який ґрунтується на трьох «компонентах»: бажанні відкрити свою справу, стійкості до перешкод і здійсненності ідеї.
У ході дослідження представники СУП виміряли Індекс підприємництва в Україні. Наразі в Україні він удвічі менший за світовий показник (27 проти 51).
За результатами дослідження виявлено, що:
- найменше українські підприємці вірять у результат, бо не завжди володіють необхідними навичками та ресурсами для започаткування власної справи. Не дивлячись на це, все-таки пробують, що є особливістю менталітету українців;
- незважаючи на бажання та витривалість, існують острахи невдачі: постійні фінансові зобов’язання (виплати заробітної плати, виплати постачальникам, борги), загроза економічної кризи, надмірне емоційне навантаження, загроза втрати бізнесу (включно з рейдерством);
- підприємці у Києві більш оптимістично налаштовані щодо «здійсненності» свого бізнесу порівняно з колегами з інших регіонів України;
- бажаність і стійкість в українських підприємців вища порівняно з відповідними світовими показниками майже в півтора рази, що доводить їх витривалість.
Портрет українського підприємця
За підсумками дослідження СУП визначила характеристики типового власника бізнесу в Україні:
- чоловік віком 31-45 років, має вищу освіту;
- займається роздрібною та гуртовою торгівлею (включаючи електронну торгівлю);
- 8,4 роки в бізнесі, основні мотиви започаткування бізнесу: самореалізація та можливість втілювати власні ідеї (75%), фінансова забезпеченість (74%) та незалежність від роботодавця (65%);
- власник одного або двох невеликих підприємств (мікро- або малого бізнесу);
- вважає рушійними силами свого бізнесу власну енергію та завзятість, гнучкість у прийнятті рішень;
- найбільші страхи: фінансові зобов’язання (68%) та загроза економічної кризи (52%).
Відеозапис презентації результатів дослідження СУП можна знайти за посиланням.