73% опитаних підприємців планують масштабувати свою справу. Дослідження Mastercard
06 грудня, 2023
- 46% малих та середніх бізнесів, які призупиняли роботу, вже працюють у повному обсязі, а ще 38% прогнозують відновлення довоєнних показників упродовж двох років;
- 20% підприємців брали участь у грантових програмах на підтримку своєї справи;
- 91% підприємств приймають безготівкові оплати;
- 7 з 10 підприємців, окрім своєї безпосередньої діяльності, планують брати участь у програмах відновлення країни.
Українські підприємці продовжують демонструвати стійкість та наполегливе бажання працювати, шукаючи шляхи для розвитку своєї справи. Так, майже половина (46%) підприємців, які вимушено зупиняли роботу після початку повномасштабної війни, змогли відновити свою діяльність у повному обсязі. Ще 38% прогнозують, що зможуть повернутися до довоєнних показників протягом одного-двох років. Такі результати дослідження Mastercard SME Index 2023, у межах якого вивчався стан та ключові потреби мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні, а також перспективи їх розвитку.
Актуальні потреби та тренд на безготівку
Сьогодні серед головних потреб малих підприємств — гроші на розвиток (45%) та нові замовлення й ринки збуту (43%). При цьому для середнього бізнесу найбільшим викликом для розвитку є брак персоналу (35%).
Для підтримки діяльності власного бізнесу кожен п’ятий опитаний підприємець брав участь у грантових програмах від держави чи інших організацій, причому 83% з них отримували фінансову допомогу безготівково.
П’ята частина українських бізнесів (19%) отримують дохід від продажів виключно в безготівковій формі завдяки оплатам за товари та послуги через POS-термінал, на банківський рахунок або за допомогою цифрових сервісів. Ще для 53% опитаних підприємців безготівка приносить понад половину доходу. Загалом, сьогодні безготівкові оплати за товари та послуги приймають 9 із 10 підприємств.
Масштабування бізнесу
Підприємці все активніше будують плани на майбутнє. Так, 73% опитаних планують масштабувати свою справу, з них 19% вже розпочали реалізацію такої стратегії. Зокрема, підприємці планують розширювати лінійку товарів і сервісів (32%), відкривати нові точки продажу та збільшувати обсяги виробництва (31%), розвивати цифрові канали (31%), а також розширювати продажі за кордон (16%).
Країною-лідером для експорту продукції стала Німеччина — 29% українських підприємців кажуть, що за останній рік серед іноземних країн найбільше продавали свої товари та послуги саме на цьому ринку. Також у переліку найбільш популярних країн для експорту залишаються Польща (27%), США (21%), Велика Британія (17%) та Канада (13%). На думку респондентів, вартість, якість та оригінальність є ключовими перевагами українських продуктів та сервісів за кордоном.
7 з 10 представників української бізнес-спільноти, окрім безпосереднього напряму своєї діяльності, планують брати участь у відновленні України та її економіки. Серед них 47% готові долучатися до державних програм з відбудови, а 42% хочуть створювати власні проєкти та ініціативи, що сприятимуть післявоєнному відновленню країни.
Довідково:
- Mastercard SME Index — дослідження стану українського мікро-, малого та середнього бізнесу, що було проведено компанією Gradus на замовлення Mastercard у червні-липні 2023 року. В онлайн-опитуванні взяли участь 404 респонденти — чоловіки та жінки, які є власниками або керівниками мікро-, малого та середнього бізнесу — у 20 областях України.