єРобота: Колишній льотчик виготовляє та експортує до США дерев’яні іграшки для дітей
06 грудня, 2023
Підприємець із Полтави Олександр Классович уже три роки виготовляє дерев’яні екологічні іграшки для дітей. Значну частину продукції продають на американському ринку, решту — в Україні. Загалом, у його майстерні виробляють понад 100 найменувань продукції, більшість з одного виду дерева — липи.
Цього року підприємець став учасником грантової програми від держави «Власна справа», аби масштабувати виробництво.
Від будівельного бізнесу до виробництва дитячих іграшок
Підприємцю з Полтави Олександру Классовичу 55 років. У минулому він був льотчиком, за іншим фахом — будівельник. У 2000 році вирішив заснувати будівельний бізнес, а за деякий час почав займатися виготовленням корпусних дерев’яних меблів.
Кілька років тому до майстра звернулося подружжя — Олена Богуш і Дмитро Сало, які запропонували виготовляти дерев’яні світильники та дерев’яні іграшки для дітей. Олена за спеціальністю — дизайнер, а Дмитро — інженер. Пара розробила ескізи для світильників, а Олександр Классович запустив процес їх виробництва у своїй майстерні.
Світильники виготовляли у зібраному вигляді та орієнтувалися переважно на європейський та український ринок. Але розвинути справу не вдалося. Для України їхня ціна була зависокою, а до країн ЄС дорого обходилась логістика. Крім того, у розпал епідемії коронавірусу почалися проблеми із доставкою якісної електрофурнітури для виробництва з Китаю. Тож вирішили зосередитися на виготовленні дитячих іграшок із дерева.
Виробництво дитячих іграшок стали розвивати під окремим брендом
Оскільки розробкою та дизайном займалися Олена та Дмитро, то назву бренду вирішили скласти із перших літер їхніх прізвищ — SABO. Тим часом Олександр у виробництво інвестував кілька мільйонів гривень, зокрема й обладнання, на якому раніше виготовляв меблі.
Іграшки майстерні екологічні, сертифіковані в Україні, а також мають американський та корейський сертифікати якості.
«Ми використовуємо для виготовлення липу та фінські фарби на водній основі», — пояснює підприємець.
Виготовляють іграшки з липи, і на це є кілька причин. По-перше, липа — матеріал, який дуже легко піддається обробці. Деревина має білий колір і добре фарбується. Крім того, деревина з липи має невелику вагу, що зменшує витрати на логістику.
«У нас напівпрозорі фарби, тож, якби деревина мала інший колір, ми не змогли б передати всю палітру дизайну. Ми пробували використовувати березу, грушу, бук, але вирішили зупинитися саме на липі, оскільки це оптимальний матеріал у співвідношенні ціни та якості», — каже Олександр Классович.
Серед продукції підприємства — понад 100 видів дерев’яних іграшок: розвиваючі ігри, дерев’яний іграшковий посуд, харчові продукти, солодощі. Також є тематичні іграшки, наприклад, подарунковий набір «Я — Україна», серія тематичних іграшок-конструкторів «Італія», абетки тощо.
Майстерня з виготовлення дитячих іграшок
Вихід на міжнародні ринки
Продавати іграшки за кордоном допомагає участь у міжнародних виставках, а також реклама в соцмережах. Спеціально для продажів за кордоном у команду взяли працівницю, яка вільно володіє англійською.
«Дівчата працювали з рекламою в соціальних мережах. У 2022 році ми відвідали міжнародну виставку в Парижі, де непогано себе зарекомендували. Зараз, в часи Інтернету, немає проблем з тим, щоб показати свою продукцію. Значно складніше налагодити співпрацю з людьми та магазинами», — переконує підприємець.
Основний закордонний ринок, де продають іграшки з Полтави, — США. Зазвичай купують таку продукцію невеликі сімейні магазини. Попит на іграшки тут стабільний, але зростає ближче до свят.
Обсяги виробництва поки не дозволяють вийти на міжнародні платформи з електронної комерції або співпрацювати з великими мережами за кордоном. Натомість в Україні підприємець вибудовує партнерську мережу магазинів, у яких продаватимуть іграшки для дітей.
Грантова підтримка від держави
У 2023 році Олександр Классович придбав додаткове обладнання для своєї майстерні за кошти державної грантової програми «Власна справа». Так на підприємстві з’явились калібрувально-шліфувальний і токарний станки.
«У такий спосіб розвантажили робочі руки і підвищили якість продукції на виході. Додаткове обладнання дозволяє збільшити обсяг виготовлення продукції на день. Тепер ми виконуємо всі замовлення вчасно. До цього нам було дуже важко вкластися в 1-2 тижні. Іноді навіть не встигали виготовити іграшки у домовлений термін», — пояснює Олександр Классович.
Також підприємець додатково найняв на роботу ще двох працівників, як цього вимагали умови гранту. Олександр додає, що грант від держави дозволив перекрити лише невелику частину потреб для бізнесу. А для швидкого росту необхідно мати доступ до значно більшого фінансування, що в умовах війни проблематично, адже зараз практично неможливо взяти обладнання у лізинг.
Логістика, повномасштабна війна
Після початку повномасштабної війни підприємець продовжує постачати іграшки до США. Він зазначає, що зросли терміни доставки та вартість логістики. Проте товари, як і раніше, транспортують до Польщі, яка і до повномасштабної війни була експортним хабом для компанії, а вже звідти — до США.
Частина працівників долучилася до лав ЗСУ. Однак проблем із нестачею робітників на виробництві немає.
«У нас таке виробництво, де половину вакансій можуть займати жінки. Пакування, фарбування, шліфування — дівчата дуже добре справляються з такими завданнями. Хлопці працюють на верстатах», — каже підприємець.
І додає, що один із працівників нещодавно повернувся з фронту, і його знову взяли на роботу. Зараз на передовій лишається ще двоє працівників.
У майбутньому підприємець планує надалі розширювати ринки для експорту та збільшити впізнаваність бренду як в Україні, так і за кордоном.
«Перше, що ми хочемо зробити, — це збільшити обсяг замовлень завдяки бренду. Також плануємо вийти на нові платформи торгівлі, відкрити для себе ринок Азії», — каже Олександр Классович.
Довідково:
Урядова грантова програма «єРобота» діє з 1 липня 2022 року і передбачає підтримку малого і середнього бізнесу. Серед її переваг — можливість для кожного охочого створити чи розвивати власний бізнес за напрямками:
- Грант на власну справу
- Грант на переробне підприємство
- Грант для ветеранів та членів їхніх сімей
- Грант на сад
- Грант на теплицю
Програму запущено з ініціативи Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, Міністерства економіки України спільно з Міністерством цифрової трансформації України, Міністерством аграрної політики та продовольства України, Державною службою зайнятості України та Ощадбанком.