Реєстрація ТМ. Що змінилося для українських підприємців за останній рік?
02 листопада, 2023
Юлія Єгорова
Юристка у сфері інтелектуальної власності, експерт Дія.Бізнес, ментор Prjctr
Уявіть собі ситуацію — ви успішний підприємець або підприємиця, маєте свою IT-компанію чи салон краси. Продажі йдуть вгору, замовників з кожним днем стає все більше. Одного дня ви дізнаєтеся про появу конкурентів, які почали продавати такі самі товари або надавати такі самі послуги під вашою назвою. Не складно уявити свою реакцію, чи не так!?
Реєстрація торговельних марок
В Україні, як і в інших країнах світу, можна зареєструвати одну або декілька торговельних марок (ТМ) та за потреби застосовувати будь-який із варіантів у своїй комерційній діяльності. ТМ може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, а саме:
- власні імена, літери, цифри, слогани, зображувальні елементи, кольори, форма товарів або їх пакування, звуки, за умови що такі позначення придатні для відрізнення товарів або послуг одних осіб від товарів або послуг інших осіб на ринку.
Фактично це може бути слово, зображення, рекламний слоган або їх поєднання як окремо, так і разом, як в чорно-білому, так і кольоровому варіантах.
Зареєстрована ТМ надає власнику виключне право користуватися знаком для товарів та послуг, для яких він був зареєстрований, і забезпечує перевагу над конкурентами, оскільки наділяє його певною монополією на використання. Окрім того, зареєстрована ТМ є потужним інструментом боротьби з порушниками. Про це ми ще поговоримо далі.
Перед тим, як подати документи на реєстрацію, власнику треба визначитися з кількістю класів для захисту. Адже всі позначення реєструються відповідно до обраного переліку з Міжнародної класифікації товарів та послуг (МКТП), всього існує 45 класів. За реєстрацію кожного додаткового класу доведеться заплатити.
Перевірка ТМ. Коли треба робити попередній пошук?
Найкраще це робити на етапі вибору назви для вашого бізнесу, тобто до того як ви замовите логотип або брендбук у дизайнера та до того, як ви проінвестуєте чималу частину коштів у відомість своїх товарів або послуг під певною ТМ.
Також можна зробити аналіз існуючих ТМ вже перед поданням позначення на реєстрацію, оскільки наявність інших тотожних або схожих ТМ, може стати потенційною загрозою в майбутньому. А така перевірка може убезпечити вас від можливих ризиків.
Які зміни відбулися у цій сфері для українців за останній рік?
По-перше, в Україні зменшилися державні збори за таку реєстрацію. Спойлер: зменшення було не таким значним, як очікувалося, але все ж таки захист ТМ став доступнішим для підприємців. До 16 вересня 2023 року, вартість державного збору за подання на реєстрацію чорно-білої ТМ в одному класі, на одного заявника, була 4 000 грн (паперова форма) або 3 200 грн (електронна форма подання заявки).
16 вересня 2023 року набувала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2023 року № 859 «Про внесення змін до Порядку сплати зборів за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності».
У зв’язку із чим, загальний бюджет витрат на цю процедуру був трохи зменшений, станом на дату публікації матеріалу, за подання електронної заявки на реєстрацію чорно-білої ТМ в одному класі, на одного заявника, підприємцю треба сплатити 3 000 грн. Різниця може бути відчутною, коли заявляється не один клас, а п’ять та більше.
По-друге, довгий час в Україні існувало дві процедури реєстрації ТМ (на вибір):
- Стандартна процедура — тривала 18-24 місяців від дати подачі заявки.
- Прискорена процедура — тривала 7-9 місяців від дати подачі заявки.
1 лютого 2023 року було затверджено та введено в дію новий Порядок надання платних послуг ДП «Український інститут інтелектуальної власності», згідно з яким прискорену процедуру реєстрації ТМ анулювали. Наразі триває реформа сфери інтелектуальної власності, тож сподіваємося на зменшення строку очікування. Хоча це не скасовує той факт, що після подання заявки на реєстрацію за власником закріплюється першість у поданні ТМ, що є основною перевагою поміж конкурентів.
Чому з реєстрацією ТМ краще не затягувати?
Якщо хтось раніше захистив схожу назву для такої самої або спорідненої сфери діяльності, ви ризикуєте отримати претензію від власника Свідоцтва по ТМ, а потім — опинитися в суді.
Найоптимальніший варіант — реєструвати ще до виходу на широкий ринок. Якщо територія провадження вашої діяльності обмежена не тільки Україною, варто подбати про захист назви, під якою ви працюєте, ще й відповідно до юрисдикцій інших країн.
Захищена ТМ завжди збільшує цінність вашої продукції. Чур, я вас повідомила!