Чи варто підприємцю замислюватись над стратегією?
08 квітня, 2021
На жаль, в ментальності українських підприємців слово «стратегія» асоціюється практично з лайкою. І тут можливі такі алегорії:
- «Гальма придумали боягузи»
- «Репетирують тільки артисти, які не вміють грати»
- «Думати ніколи — потрібно працювати»
Розглянемо приклад, що лежить на поверхні й відомий та зрозумілий всім: відкриваємо кав'ярню.
Живий приклад
Якщо спробувати проаналізувати базові витрати, необхідні для відкриття подібного закладу у вигляді мініпавільйончика, то тут однозначно найбільші вкладення будуть припадати на якісне обладнання. Адже народ зараз розбещений і розчинну каву, приготовану за допомогою електрочайника, ніхто вже не купуватиме. А професійна кава-машина, що була у використанні, обійдеться вам близько 6 тисяч доларів. Додаємо сюди як мінімум: потужну кавомолку, зроблені під замовлення (під розмір наявного приміщення) меблі й оренду. І отримуємо суттєвий бюджет, за мірками підприємця.
До чого цей приклад? До стратегії. Тому що при перевірці вона виявляється програшною. Доказ простий. За власними спостереженнями, 90-95% таких «бізнесів» пропадають протягом року після відкриття. Про вартість демонтажу, перевезення обладнання та зберігання його в новому місці потрібно також пам’ятати.
Тобто підприємець поніс витрати тричі:
- Відкриття
- Розкрутка
- Закриття
Загалом з прикладом все зрозуміло. Але до чого тут стратегія?
Стратегія = Ресурси
Фактично, стратегія — спосіб досягнення складної довгострокової мети. А якщо по-простому — це те, в якому напрямку ми будемо бігти та як ми використовуватимемо ресурси, які є у нас у наявності. А може, нам потрібні додаткові ресурси?
Чому це питання вимагає уваги? Все просто. Ресурси завжди обмежені.
У кого з нас достатньо фінансів для втілення своєї ідеї? А часу? А людей? Їх завжди бракує. Саме тому, перш ніж використовувати свої ресурси, потрібен чіткий план і розуміння — що саме буде відбуватися і наскільки ми до цього готові.
Стратегічне мислення
Крім комерційного мислення і сміливості почати свій бізнес, необхідне також і стратегічне мислення.
Повернемося до нашого прикладу з кав'ярнею. Цей приклад може бути реплікою на будь-який із ваших бізнесів, тому що базові принципи залишаються незмінними.
Ось сім питань, на які необхідно відповісти самому собі ще до старту будь-яких конкретних дій і вкладання грошей:
1. Хто мої споживачі та скільки їх потенційно може бути на тій території, де я буду присутній зі своїм бізнесом?
2. Наскільки агресивним є конкурентне середовище?
3. Який рівень сервісу або ступінь унікальності продукту я можу запропонувати, маючи ось такі фінанси та технології?
4. Як я буду заявляти про себе, залучати та утримувати перших покупців?
5. Який обсяг, стабільність і прогнозованість можливого фінансового потоку?
6. Якщо щось піде не так, як я собі запланував, — що конкретно я буду робити та скільки часу мій бізнес зможе проіснувати в умовах обмеженої прибутковості?
І нарешті «золоте питання»:
7. Чому потенційні покупці, у яких завжди є вибір, залишатимуть свої гроші саме в мене?
Поки немає відповідей хоча б на одне з таких запитань, бізнес починати не можна. За одним винятком: у вас є купа вільного часу і фінансів, ви просто бажаєте якось розважити себе.
Звідси отримуємо чарівну формулу успіху:
- 70% — думаємо і плануємо
- 30% — робимо.
Успіхів вашим стратегіям!
Матеріал входить до низки публікацій від Школи малого і середнього підприємництва, всеукраїнського проєкту Фонду Василя Хмельницького K.Fund. Експерти розповідають про свої знання, інструменти та навички заснування, розвитку та ведення власної справи.