Як підлітку заробити перші гроші? І як допоможе тут перегляд серіалу?
29 вересня, 2021
Юлія Павленко, школярка (16 років)
Чи замислювалися ви, як люди створюють свій бізнес у 16 років та стають успішними?
У свої 16 років я з друзями маю ідею для бізнесу — створити онлайн-платформу для співпраці молодіжних організацій з активною молоддю.
У мене є невеличка команда, а ще є купа запитань щодо відкриття бізнесу:
- Де шукати ідеї для бізнесу?
- Як створити ефективну команду?
- Як створити стратегію розвитку?
- Як і де розповісти про свою ідею?
- Як знайти клієнтів?
- Як організувати фінансову частину бізнесу?
- Як потрібно юридично оформити бізнес?
Така кількість запитань у голові не може не лякати, адже майже ніхто в школі не дасть на них відповіді.
Тоді на допомогу приходять безоплатні курси чи відео онлайн. На національному порталі Дія.Цифрова освіта є освітній серіал «Підприємництво для школярів». Саме з нього я й почала навчання.
Модуль 1. Ідея
Перше, що мені припало до душі від авторів курсу, — це вибір спікера. Перші теми про початок бізнесу, пошук ідеї та тестування продукту розповідає Микита Владикін, який має досвід у реалізації бізнес-ідеї в 16 років!
Такий приклад не лише надає мотивацію, а й допомагає переносити досвід підприємця на своє життя. Бо коли доросла людина розповідає про реалізацію свого бізнесу, складається враження, що підприємництво — це для дорослих людей, а не для підлітків, як ти.
Крім цього, мої конспекти розписані різними методами та покроковими діями, які надавалися на курсі. Сприйняття відкриття бізнесу як плану дій — це набагато спокійніше, ніж багато запитань без відповідей.
Що я відмітила для своєї ідеї:
- провести інтерв’ю з активними тінейджерами та дізнатися про їх проблеми під час пошуку можливостей
- створити та перевірити кілька тестових варіантів сайту на папері
- провести інтерв’ю з організаціями та дізнатися про їх проблеми під час пошуку активістів та учасників
Модуль 2. Маркетинг
Маркетинг — це та сфера, де я майже зовсім нічого не розумію. 7 серій про «енергію бізнесу» надали мені корисну інформацію щодо:
- створення свого бренду
- базового розуміння ринку
- просування свого бізнесу за допомогою онлайн-маркетингу
- планування власної рекламної кампанії
- розуміння, як зробити бізнес унікальним
Я визначила цільову аудиторію свого майбутнього бізнесу — активна молодь, що цікавиться соціальними темами та шукає можливості для розвитку. Крім цього, унікальність ідеї полягає у великому виборі різних програм, а також сортуванні цих пропозицій за Глобальними цілями сталого розвитку ООН.
Модуль 3. Команда
Надзвичайно цікавий модуль для мене, бо команда — це важлива частина будь-якого бізнесу. Найкорисніша інформація — про пошук кофаундера для бізнесу і про те, як правильно збирати команду.
Зі свого досвіду командної роботи можу сказати, що іноді круті люди, з якими ви поділяєте однакові погляди, виявляються неефективними, оскільки їх навичок або мотивації недостатньо для ефективної роботи команди.
Крім утворення команди, дуже важливо організувати її роботу. Якщо згадати останній груповий проєкт у школі, то там все робилося надзвичайно швидко десь на шляху до школи. Фактично ми з командою зробили презентацію, але яка вірогідність, що це дійсно класна та структурована презентація? Саме тому ефективна командна робота є надзвичайно важливою для успішного проєкту та ефективної роботи.
У мене вже є невелика команда з чотирьох людей. Цієї кількості має бути достатньо для початку. В нас є усі три ролі для мінімальної життєздатної команди. Також я відмітила для себе класні методи роботи в команді, які дійсно будуть корисними для організації продуктивної командної роботи.
Модуль 4. Фінанси та продажі
Коли б я починала бізнес, то приділяла б багато уваги саме цій темі. Який би соціально важливий та благородний бізнес не був, але якщо він витрачає більше, ніж заробляє, то це означає те, що довго він не протримається.
У підлітковому віці я, як і більшість підлітків, ще не до кінця розумію, як формувати дійсно прибутковий фінансовий план.
Я дуже люблю круті ідеї, які є суспільно важливими, але зробити їх прибутковими — це не завжди легке завдання. Можна прописати круту місію та цілі компанії, знайти однодумців до команди, але погано прописана фінансова стратегія може дійсно вбити всю класну ідею.
Саме з такою проблемою я і стикнулася під час розмірковування над цим модулем. Гарним плюсом нашої бізнес-ідеї є її соціально важлива місія. Це надає нам можливість подаватися на гранти. Водночас спосіб монетизації нашого бізнесу є досить складним та не зовсім очевидним.
Модуль 5. Презентація продукту
Згадайте будь-який фільм, де головний герой, розповівши впливовій людині за 2 хвилини про себе чи свою компанію, отримав фінансування чи працевлаштування в компанію мрії. Якщо ви гадаєте, що це голлівудські ефекти, то помиляєтесь.
Вміння зробити elevator pitch і pitch deck та захопити інших своєю ідеєю — це надзвичайно важливі навички для просування свого бізнесу, а також для пошуку інвесторів чи людей у команду.
Як сказати дійсно правильні та влучні слова, щоб зацікавити людину в моїй ідеї? Саме на це запитання мені надав відповідь цей модуль.
Після цього я написала в чат команди та попросила їх коротко розповісти про нашу ідею. Висновок: нам ще потрібно практикуватися, але ми на правильному шляху.
Модуль 6. Юридичні аспекти
До цього модуля я дійшла вже з майже готовою стратегією створення свого бізнесу. Мої конспекти розписані різними методиками, що допоможуть мені створити свій власний бізнес навіть у 16 років.
Залишилися останні запитання в моїй голові.
- Як юридично оформити бізнес?
- Що взагалі роботи з документами та податками?
- Як юридично вести свій бізнес та чи дійсно потрібен юрист молодому бізнесу?
Цей кінцевий модуль справді надав повне розуміння покрокових дій для відкриття свого бізнесу. Саме час починати виконувати свій план дій та надихати команду на активну роботу та нові досягнення.
Проте продивитися курс чи прочитати книгу або статтю замало. Жодних навичок не можна здобути без практики та досвіду. Тому ми разом із командою починаємо робити наші перші бізнес-спроби та помилки.
Чи все вдасться нам? Я не знаю. Але ми точно спробуємо.