Болі українських підприємиць: основні запити під час війни
13 жовтня, 2023
За останні два роки цінності, пріоритети та прагнення українців змінились. Від абстрактних мрій люди переходять до конкретних цілей, прагнуть реалізувати себе та зміцнити бізнес, попри війну та нестабільну економічну ситуацію.
Не дивно, що українські підприємці шукають конкретні шляхи розв’язання конкретних проблем. І ці проблеми не завжди суто бізнесові: серед запитів є і самореалізація, і пошук work&life баланс, налагодження стосунків з клієнтами та діловими партнерами. З цими запитами представники та представниці бізнесів нерідко звертаються по допомогу до менторів, наставників.
За останні понад пів року менторських сесій з підприємицями та спостережень я склала власний топ запитів, з якими звертаються найчастіше. А також підготувала короткі поради, як впоратись з кожною з описаних проблем.
Як обрати та відкрити власну справу?
Війна підштовхнула жінок до пошуку нових способів проявити себе, реалізувати свій потенціал та розвиватись. З одного боку, цьому сприяє збільшення кількості можливостей, грантів та підтримки від держави та міжнародних організацій. З іншого боку, помітно, що за нинішніх умов жінки частіше стикаються з вигоранням та втратою цікавості до своєї роботи.
На одній із сесій ми працювали з жінкою, яка вже «переросла» свою керівну посаду у великій компанії. Вона звернулась із запитом відкрити власну справу та прагнула знайти саме те, що буде приносити задоволення. При цьому прийшла з уже готовим бізнес-планом, ідею якого запозичила у знайомих. Але саме той вид бізнесу не надихав її. Тож аналіз усіх бізнесових бажання та власних сильних сторін дав підприємиці доволі конкретний напрям діяльності: ідею відкрити власний освітній проєкт для дітей.
Подібних запитів останнім часом надходить все більше.
Що робити? Пропрацьовувати бажання та шукати те, чим хотілось би займатись. Для цього слід почати з відповіді на питання «Чим би я хотіла займатись, якби не потрібно було думати про гроші?». Далі скласти перелік ідей, розставити їх за пріоритетністю та обрати той варіант, від якого найбільше «горять очі».
Як подолати вигорання та знайти баланс?
Жінки часто поєднують одразу декілька ролей — на роботі, у родині, у стосунках. Після початку війни до цього додались також соціальні проєкти та волонтерство. Це, на жаль, загострило проблему виснаження, вигорання та втрати мотивації. Так, наприклад, за даними дослідження громадської організації GoGlobal, понад половина освітян в Україні відчувають вигорання. Масштабного дослідження по інших професіях я не зустрічала, проте певна, що їхні результати теж були б не надто втішними.
Що робити? Перш за все, не відкладати ці питання на безвік, адже профілактика краща за лікування. Для початку варто чітко визначити, куди зливається енергія — які заняття та завдання вимагають найбільше ресурсу. Після цього слід скласти «план турботи» та знайти заняття, які вас заряджатимуть енергією та натхненням. Зараз може здаватись, що відпочивати, займатись хобі та веселитись — не на часі, проте це хибне уявлення. Те, що дає нам внутрішню підтримку, завжди має бути одним з пріоритетів.
Як масштабувати бізнес та навчитись делегувати?
Попри війну та складну економічну ситуацію, популярним запитом підприємиць став розвиток бізнесу. Тільки за останній місяць ми обговорювали з власницями двох соло та мікробізнесів намір масштабувати компанії та складали покроковий план дій.
Основні проблеми, з якими звертаються керівниці — нерозуміння, з чого почати, тайм-менеджмент, делегування, розширення команди та психологічні бар’єри.
Що робити? Перш за все, це велике та амбітне завдання варто розбити на менші та простіші для виконання пункти. Далі кожен з цих пунктів слід пропрацювати, скласти покроковий план дій та розкласти все по поличках. Якщо самостійно це зробити не вдається, можна звернутись за підтримкою до ментора чи консультанта.
Як отримати лояльність клієнта?
Ще одне питання, яке все частіше виникає у підприємиць — як донести клієнту цінність бізнесу? На одній із сесій ми з підприємицею визначали унікальність її салону краси, шукали конкурентну перевагу та підсвічували експертність.
З питанням щодо покращення клієнтського сервісу приходять і на групове навчання, при чому представниці зовсім різних бізнесів.
Що робити? Самостійно, за допомогою колег або за підтримки ментора визначити конкурентні переваги вашого бізнесу. Після цього слід побудувати стратегію, яка б максимально ефективно підсвічувала ці переваги для клієнтів. Подумайте: у чому ви сильні? Чим вирізняєтесь від конкурентів? Обов’язково транслюйте ці сильні сторони у своїй комунікації з клієнтом.
Як забезпечити стійкість команди?
Цікаве спостереження — компанії стали проявляти більший рівень усвідомленості та турбуватись про персонал: організовувати навчання, виплачувати бонуси та компенсації, а ще — проводити профілактику вигорання. Мета такої роботи над work&life balance питаннями — спрацювати превентивно і не допустити вигорання персоналу.
Що робити? Як кажуть — «спочатку надягніть маску на себе». Піклуйтесь про свій рівень енергії. Турбуйтесь про оточуючих та їх самопочуття, будьте на два кроки попереду і не доводьте себе до стану «я нічого не хочу».
Загалом, за моїми спостереженнями, підприємиці почали більше турбуватись про себе та оточуючих, прислухатись до власних бажань та шукати свій шлях до реалізації. Водночас вони продовжують працювати, попри всі складнощі, вчаться на власних помилках, шукають і головне знаходять підтримку. Це дуже надихає та дарує віру в те, що на український бізнес чекає світле майбутнє!